• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • BurningDiamond
    Zussie38 skrev 2019-07-22 20:51:24 följande:

Jag kan garantera dig att om du döper barnet till Abba så kommer folk associera det med fisk-konserver och en svensk popgrupp, inte det arameiska namnet som betyder far. Som parallell.

Citerar jag så blir det frågetecken bara, så därför klipp och klistra!

Jag tror inte alla är så dumma att de automatiskt associerar Ariel med tvättmedel, eller Abba med fiskkonserver. När jag hör Abba så tänker jag delvis på popgruppen, men till minst like stor del på Abba som betyder något med Gud. Jag Googlar inte, utan det är vad som spontant kommer upp i tanken. Abba är något med Gud är stor, eller liknande.

Jag HOPPAS iallafall att någon har lite vett. Men svenskar verkar sakna det, så jag blir inte så speciellt förvånad.

Några som skrivit här i tråden är lite mer bildade. Ganska mycket till och med. Någon har svarat att Ariel med betoning på ELL låter Judiskt. Och några som förstår att Disneys kapning av namnet inte innebär att det gamla och riktiga betydelsen har ändrats.

Tänk om Disney skulle göra en liknande populär film, och döpa den i så fall berömda figuren till Frida. Då skulle alla knäppskallar efter några år säga att de absolut associerar Frida med -Ny populär Disney film-
    Antag att Frida är en man i filmen, då skulle alla obildade vara säkra på att Frida är och alltid varit ett mansnamn! Precis som i Ariel fallet.

Nä, LITE påläst får man kanske vara eller?

Fortsätt du leva i din fantasivärld. Lycka till med namnen, och jag hoppas att dina barn inte behöver utstå allt för mycket mobbning pga din naiva inställning.
  • Zussie38

BurningDiamond:

Ok, då ansluter jag mig till din okunnighet och säger alla som heter Ariel kommer att förknippas med Disneyfilm, eller tvättmedel.

Smart....

• BurningDiamond
    Zussie38 skrev 2019-07-22 23:34:31 följande:

BurningDiamond:

Ok, då ansluter jag mig till din okunnighet och säger alla som heter Ariel kommer att förknippas med Disneyfilm, eller tvättmedel.

Smart....

Om du inte förstår skillnaden mellan "okunnighet" och "förstå hur världen ser ut" så kan jag bara beklaga. Förhoppningsvis kan barnens far väga upp dina brister.
  • Zussie38

Jaja. Det är ju bara att kika tillbaka lite i tråden, så ser man att folk som är lite mer pålästa än du också har svarat, och de är inte så dumma att de automatiskt i blindhet utan att ens fundera lite, kopplar ihop ett namn från gamla testamented med en 80- tals film.

Hör man namnet Abba som i exemplet, så måste man inte vara autist och tänka: Det är en konservburk!

Men är man så dum som du, så tänker man nog inte längre än pop grupp eller konservburk.

• sextiotalist
    Zussie38 skrev 2019-07-23 10:16:03 följande:

Jaja. Det är ju bara att kika tillbaka lite i tråden, så ser man att folk som är lite mer pålästa än du också har svarat, och de är inte så dumma att de automatiskt i blindhet utan att ens fundera lite, kopplar ihop ett namn från gamla testamented med en 80- tals film.

Hör man namnet Abba som i exemplet, så måste man inte vara autist och tänka: Det är en konservburk!

Men är man så dum som du, så tänker man nog inte längre än pop grupp eller konservburk.

Men man ser det inte som ett namn utan kopplar det till ett fenomen t.ex Abba.

Ariel, eftersom det inte är ett namn som är vanligt i Sverige, så blir kopplingen en flicka. Det är som en Disneyfigur namnet har blivit känt i Sverige, sedan har man mött det även som ett namn på ett tvättmedel.

Sharon, i Sverige så var det Sharon som man använde när han omnämndes i nyheterna,
  • Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2019-07-23 11:04:24 följande:
    Men man ser det inte som ett namn utan kopplar det till ett fenomen t.ex Abba.

Ariel, eftersom det inte är ett namn som är vanligt i Sverige, så blir kopplingen en flicka. Det är som en Disneyfigur namnet har blivit känt i Sverige, sedan har man mött det även som ett namn på ett tvättmedel.

Sharon, i Sverige så var det Sharon som man använde när han omnämndes i nyheterna,
     Det är kutym att säga hela namnet när man talar om personen, samt första gången man skriver det i en text. Efter första omnämningen kan man bara använda efternamnet (eller förnamnet) om man vill, men i talat språk är det vanligare att man fortsätter säga hela namnet. Detta gäller även nyhetsrapporteringar, och efter en snabb googling hittar jag inte en enda skriven artikel som bara skriver ut hans efternamn (av förståeliga skäl har jag inte kollat upp talade nyheter).
  • Animerad

Min första tanke är tvättmedel. Sedan sköljmedel och sedan Disney. Först därefter korrupt politiker.

• Zussie38

Mycket märkligt.
    Jag undrar om folk i USA eller andra länder förstår bättre.

I Israel förstår folk iallafall. Kikade på vilka namn som var i top 10 för POJKAR 2019

The most popular Jewish name for a boy in 2019, for the third year in a row, was Noam, with some 1,505 boys given this name. Also making the list of the top 10 most popular names was David, Ori/Uri, Ariel, Yosef, Eitan, Daniel, Itai, Yonatan and Moshe.

Om någon heter Ali, då kopplar ni ihop det med Ali iBaba och de 40 rövarna? Jag menar det går ju inte att tro att det är ett namn eftersom Ali Baba och de 40 rövarna är en känd film!

• sextiotalist
    Zussie38 skrev 2019-07-23 12:47:02 följande:

Mycket märkligt.

I Israel förstår folk iallafall. Kikade på vilka namn som var i top 10 för POJKAR 2019

The most popular Jewish name for a boy in 2019, for the third year in a row, was Noam, with some 1,505 boys given this name. Also making the list of the top 10 most popular names was David, Ori/Uri, Ariel, Yosef, Eitan, Daniel, Itai, Yonatan and Moshe.

Om någon heter Ali, då kopplar ni ihop det med Ali iBaba och de 40 rövarna? Jag menar det går ju inte att tro att det är ett namn eftersom Ali Baba och de 40 rövarna är en känd film!

Men vi bor inte i Israel. Vi bor i Sverige, litet tips.

Jag är rätt säker på att flera av våra fornnordiska namn är rätt okända för resten av världen. Och att även ord, som liknar namnen kan ha en helt annan betydelse.

Det finns inget hinder att ni döper ert barn till ett judiskt namn. Men förväntar er inte att vi i Sverige har koll på de vanligaste namnen i Israel, lika lite som de som bor i Israel har koll på de vanligaste namnen i Sverige.

Namnet Ali, det namnet fick en av kungens hundar, vilket inte togs positivt av muslimer i Sverige.
  • Animerad
    Zussie38 skrev 2019-07-23 12:47:02 följande:

Mycket märkligt.

Nu är ju inte Sverige Israel.....

Namnen du räknar upp har ju alla (antar jag) regionalt ursprung från Mellanöstern. Såklart har man andra associationer till dem i Israel.

Men ta ett bibliskt som Nathaniel eller Nathan. Det råkar vara starkt kopplat till Nathan Söderblom. En känd svensk teolog och nobelpristagare (även för dem med måttlig bildning).

Ariel däremot saknar sådana Skandinaviska kopplingar. Därför tänker man på tvättmedel och tecknat. Enkelt.
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?