• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Thyr
    Zussie38 skrev 2019-07-22 12:20:30 följande:

Så konstigt att folk tänker "flicknamn, lilla sjöjungfrun, tvättmedel" och allt dumt. Ariel förknippas vanligen med Ariel Sharon, det namnet borde väl någon känna till?

Han slutade som premiärminister 2006, det är 13 år sedan. Genomsnittlig ålder för förstföderskor i Sverige är ca 29 år. En stor andel av de de par som nu är intresserade av namn på nyfödda var alltså omkring 16 år när Sharons namn SLUTADE nämnas i medierna, och för att överhuvudtaget ta del av dem krävs ett visst samhällsintresse, som många inte har hunnit skaffa sig i så unga år.

Disneyfilmen kom alldeles innan dessa 16-åringar föddes och många av dem såg den när de var små.

Ariel tvättmedel kom på 1960-talet och det är väldigt troligt att det användes i många hem hela 1990-talet och även de senaste 19 åren.

När man googlar Ariel (åtminstone på min dator, resultaten bygger ju delvis på vad man tidigare har sökt), är första träffen Wikipedia och därefter nio träffar på Disneyrelaterade sidor.

Dina associationer är helt enkelt inte representativa för den ca 30-åriga allmänhetens uppfattning.

Sedan var ju Sharon ganska kontroversiell och det är ju möjligt att folk som inte delar hans syn på olika politiska lösningar helt enkelt har förträngt hans existens.
  • Shoegal81

Hej!

Om man skulle uttala namnet som du tänker det kanske det ska vara en accent på: Ariél. Annars läser nog många det som lilla sjöjungfrun i Sverige. Jag har för övrigt en vännina vars man är från Israel, deras dotter heter Ariel. Jag håller med din man i diskussionen att ni kommer få frågor om ursprung, men det kanske inte behöver vara så farligt... bara svara att ni valde namnet för att det är fint, på samma sätt som om ni som helyllesvenskar hade valt namnet Mohammed-Ahmed, eller Kim-Yong.

• Zussie38

Tack för ditt svar! Så skönt att NÅGON känner igen namnet!
    Gamla testamentet och Ariels förekomst var nog före Disney....

Alla ni som tror att Ariel är allt annat än Judiskt, finns det NÅGOT namn på en pojke, som ni överhuvudtaget förknippar med Judendom/Israel?

• Thyr
    Zussie38 skrev 2019-07-22 13:23:19 följande:

Alla ni som tror att Ariel är allt annat än Judiskt, finns det NÅGOT namn på en pojke, som ni överhuvudtaget förknippar med Judendom/Israel?

Man kan ju känna till den judiska/hebreiska bakgrunden utan att associera till den. Ett par närliggande exempel: jag känner till den dansk-norske kungen Harald Blåtand men associerar inte blåtandsteknik till honom. Jag känner till den grekiska segergudinnan Nike, men om någon döpte sitt barn till det skulle jag ändå associera till skomärket.

Josef, Rafael, Benjamin, Aron, Efraim, Ruben och Simon är exempel på namn jag associerar till Gamla testamentet.
  • sextiotalist

Sharon känner jag till, men faktiskt inte förnamnet, inget som jag lagt på minnet. Som en jämförelse, jag vet mycket väl vem Nixon är, men inte en aning om vad han har för förnamn (om jag inte googlar på det).
    Ariel är för mig förknippat mer med tvättmedel och Disney.
  • Zussie38

Det är några i tråden som förknippar Ariel rätt.

Men, nu har mannen fått välja ett av dessa Judiska namn som låter hur Svenskt som helst. Daniel.

Så nu när han har fått sin vilja igenom, så är det min tur att välja ett namn. Första eller andranamn får vi se. Men det ska iallafall, oundvikligen, vara allt annat än Svenskt.

Så tack så mycket för namnförslagen Thyr!
    Några av dessa namn hade jag nog inte tyckt vara utländskt eller förknippat med Isral/Judendom, exempel på namn som är för Svenska nu när det är min tur att välja, är: Benjamin, Simon, känner en helsvensk Aron, Ruben hade jag nog förknippat med Norge snarare än Israel.

Men jag är väldigt tacksam för namnförslag som NI tycker skriker Judiskt, Israeliskt!

• Thyr
    Zussie38 skrev 2019-07-22 14:18:45 följande:

"Rätt" är alltså att associera som du?

Om jag påstår att rätt association av Bob är Bob Marley och Bob Dylan, medan du hävdar att det är BOB Apelsinsaft, så har du alltså rätt?

Lycka till med sonen hur som helst.
  • Embla twopointoh
    Zussie38 skrev 2019-07-22 14:18:45 följande:

Men, nu har mannen fått välja ett av dessa Judiska namn som låter hur Svenskt som helst. Daniel.

Så nu när han har fått sin vilja igenom, så är det min tur att välja ett namn. Första eller andranamn får vi se. Men det ska iallafall, oundvikligen, vara allt annat än Svenskt.

Så tack så mycket för namnförslagen Thyr!
    Några av dessa namn hade jag nog inte tyckt vara utländskt eller förknippat med Isral/Judendom, exempel på namn som är för Svenska nu när det är min tur att välja, är: Benjamin, Simon, känner en helsvensk Aron, Ruben hade jag nog förknippat med Norge snarare än Israel.

Men jag är väldigt tacksam för namnförslag som NI tycker skriker Judiskt, Israeliskt!

Israel måste väl vara det hebreiska namn som förknippas mest med Israel? Jag har bekanta vars pojke heter just Israel.

Annars kan du ju välja ett namn som inte är etablerat i Sverige och gärna med judisk stavning, om du nu vill ha den judiska associationen menar jag.

Isaiah

Shem

Adriel

Amram

Asher

Yaakov

Ira

Hiram

• Alexi
    Tack för ditt svar! Så skönt att NÅGON känner igen namnet! Gamla testamentet och Ariels förekomst var nog före Disney.... Alla ni som tror att Ariel är allt annat än Judiskt, finns det NÅGOT namn på en pojke, som ni överhuvudtaget förknippar med Judendom/Israel?
    Jag tänker att Isak ofta kan förknippas med judendom. Naturligtvis även tex Abraham och liknande.
  • Alexi
    Zussie38 skrev 2019-07-22 12:20:30 följande:
    Så konstigt att folk tänker "flicknamn, lilla sjöjungfrun, tvättmedel" och allt dumt. Ariel förknippas vanligen med Ariel Sharon, det namnet borde väl någon känna till? Att det skulle vara ett flicknamn är jättelöjligt. Bara för att Disney har förstört namnet så är det inte plötsligt ett "flicknamn". Det är ett gammalt Hebreiskt namn, som förekommer i gamla testamentet, långt innan Disney kapade namnet. Hade Disney valt att kalla sjöjungfrun för exempelvis Alexander, då hade all obildade sagt "Alexander är ett flicknamn! Jag tänker på lilla sjöjungfrun när jag hör Alexander" Mycket obildat. För folk som är så pass dumma att de förknippar Ariel med någon Disney film eller flicknamn, så är det väldigt enkelt att, till exempel, kika på Wikipedia: "Ariel is a given name from Biblical Hebrew ????? Ariel that literally means "lion of God". The female form is ?????? (transliterated as Ariela, Ariella, or the American modernized Arielle). In modern Hebrew, Ariel is primarily used as a male name."
    Fast jag vet mycket väl vem Sharon är men hade aldrig kunnat svara på vad han heter i förnamn. Har aldrig hört någon heta Ariel i förnamn mer än den lilla sjöjungfrun...
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?