Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Ariel Svenskt eller ej?

Thyr skrev 2019-07-19 00:55:22 följande:

Jag skulle inte välja ett hebreiskt/judiskt namn som Rebecka, Benjamin, och inte heller ett arabiskt/muslimskt som Aisha, Mahmud, oavsett hur fina de namnen är.

Tycker att det är roligt när man kan gissa sig till en persons bakgrund på namnet och att det blir förvirrande när ett barn med skandinavisk/svensk bakgrund har ett namn med ursprung i en annan kultur. Har en kompis vars vuxna dotter heter Natasja. ALLA frågar om hon har rysk bakgrund, men det var bara ett namn hennes helsvenska föräldrar gillade. Hon är extremt trött på att ständigt förklara det.

I just detta fall associerar jag mer till tvättmedel och Disney än till judendom. Men jag tycker inte att det är ett bra namn på ett barn som ska växa upp i Sverige, om inte barnet har israelisk/judisk bakgrund.

Hur många hundra år måste ett namn ha varit etablerat i Sverige för att du ska anse det vara ett svenskt namn och inte längre ha ursprung i en annan kultur? Rebecka/Rebecca har används som tilltalsnamn sedan 1500-talet i Sverige, Benjamin kom ganska mycket senare men kan fortfarande kallas etablerat.

• Embla twopointoh
    Zussie38 skrev 2019-07-18 21:59:52 följande:

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

Jag håller inte med dig. Rebecca, Daniel o.s.v. är namn som sedan länge har varit etablerade som tilltalsnamn i Sverige. Ariel har inte använts alls på samma sätt. Det finns mängder med bibliska (och biblisk hebreiska, för alla namn i Bibeln är inte hebreiska) namn som inte traditionellt sett används i Sverige. Hur många Habakkuk eller Oholibama har det funnits sedan Sverige blev kristnat? Sedan finns det bibliska namn som är etablerade i andra länder, men inte så mycket i Sverige, såsom Abner och Keziah.

Ariel är, tvärtom vad många i denna tråden säger, både ett mans- och ett kvinnonamn på hebreiska, även om det är mycket vanligare nuförtiden bland män. Det ska uttalas Ari-ell, inte Aa-riel, alltså med betoning på E:et, inte på A:et. Därför skulle jag om jag stötte på en liten Aa-riel, anta att hon fått sitt namn efter Disney, och om jag träffade en liten Ari-ell, skulle jag anta att föräldrarna vore judar eller kristna, eller med sitt ursprung i ett annat land än Sverige.
  • Embla twopointoh
    Zussie38 skrev 2019-07-22 14:18:45 följande:

Det är några i tråden som förknippar Ariel rätt.

Men, nu har mannen fått välja ett av dessa Judiska namn som låter hur Svenskt som helst. Daniel.

Så nu när han har fått sin vilja igenom, så är det min tur att välja ett namn. Första eller andranamn får vi se. Men det ska iallafall, oundvikligen, vara allt annat än Svenskt.

Så tack så mycket för namnförslagen Thyr!
    Några av dessa namn hade jag nog inte tyckt vara utländskt eller förknippat med Isral/Judendom, exempel på namn som är för Svenska nu när det är min tur att välja, är: Benjamin, Simon, känner en helsvensk Aron, Ruben hade jag nog förknippat med Norge snarare än Israel.

Men jag är väldigt tacksam för namnförslag som NI tycker skriker Judiskt, Israeliskt!

Israel måste väl vara det hebreiska namn som förknippas mest med Israel? Jag har bekanta vars pojke heter just Israel.

Annars kan du ju välja ett namn som inte är etablerat i Sverige och gärna med judisk stavning, om du nu vill ha den judiska associationen menar jag.

Isaiah

Shem

Adriel

Amram

Asher

Yaakov

Ira

Hiram

• Embla twopointoh
    sextiotalist skrev 2019-07-23 11:04:24 följande:
    Men man ser det inte som ett namn utan kopplar det till ett fenomen t.ex Abba.

Ariel, eftersom det inte är ett namn som är vanligt i Sverige, så blir kopplingen en flicka. Det är som en Disneyfigur namnet har blivit känt i Sverige, sedan har man mött det även som ett namn på ett tvättmedel.

Sharon, i Sverige så var det Sharon som man använde när han omnämndes i nyheterna,
     Det är kutym att säga hela namnet när man talar om personen, samt första gången man skriver det i en text. Efter första omnämningen kan man bara använda efternamnet (eller förnamnet) om man vill, men i talat språk är det vanligare att man fortsätter säga hela namnet. Detta gäller även nyhetsrapporteringar, och efter en snabb googling hittar jag inte en enda skriven artikel som bara skriver ut hans efternamn (av förståeliga skäl har jag inte kollat upp talade nyheter).
  • Embla twopointoh
    Aurora Borrealis skrev 2019-07-23 22:05:35 följande:

Du är i Sverige. I vår kultur kommer barnet uppfattas som en pojke som bär ett flicknamn. Det hjälper inte att du skriker om och om att alla är dumma. Namnet är i vår kultur här ett tjejnamn oavsett vad det är eller inte är i Israel. Döp barnet till vad du vill. Men enligt vår kultur är det inget namn vi döper våra pojkar till. Du vet var du befinner dig eller? Du måste ha missat vår namnkultur här där du befinner dig.

I min klass på högstadiet hade vi en pojke från Bosnien som hette Jasmin (uttalas Jass-minn). Alla lärare trodde såklart när de såg namnet i klasslistan att det var en flicka, eftersom det uttalas annorlunda på svenska och dessutom är ett flicknamn här. Han avskydde sitt "tjejnamn", vi kallade honom för Jazz, och vid upprop satt vi beredda att förekomma läraren så att Jazz skulle slippa höra sitt namn (även efternamnet) uttalas fel.

Nu menar jag inte att tala emot pojknamnet Ariel. Det är mycket möjligt att er son kommer att gilla och vara stolt över sitt namn. Men var beredd på att både ni och sonen kommer att få förklara sitt namn här i Sverige, eftersom namnet inte ingår i den svenska namnfloran, och dessutom finns det redan ett vedertaget namn med samma stavning, men olika uttal, precis som med namnet Jasmin ovan.
  • Embla twopointoh
    Fritidsmamman skrev 2019-07-24 15:07:48 följande:
    Dra det kortet du...

Sluta spränga palestinierna i bitar, säger jag.
    När Hamas inte längre har som uttalat mål (det står svart på vitt i deras stadgar, det är bara att läsa) att utplåna Israel och utrota alla judar, så kanske.
  • Embla twopointoh
    Animerad skrev 2019-07-24 16:41:04 följande:
    Det var ju du själv som började med paralleller till 30-talet helt utan anledning i en tråd som handlar om hur ett judiskt namn uppfattas och/eller uppfattas i Sverige.

Återigen: Som man ropar får man svar (Svenskt ordspråk).
    Två fel blir inte ett rätt. (också ett svenskt ordspråk)
  • Embla twopointoh
    Zussie38 skrev 2019-07-24 17:58:06 följande:

Hela denna tråden är guld värd, jag kommer att printa ut den!

Varför?

Jo, för den visar att NI är HELT korkade, jäkla idioter, och obildade knäpp svenskar som ENBART verkar ha koll på den svenska kulturen!

Det är EXAKT som så kallade WT i småhålor i Alabama, som har NOLL koll på något annat än deras delstad, i bästa fall landet. Något annat finns inte för dem. NI är PRECIS likadana!

OM svärmor nu har judiska rötter så borde hon väl för f-n känna igen ett traditionellt Israeliskt namn som betyder Lion of God, och ÄVEN är en benämning av staden Jerusalem, kan hon inte detta utan associerar till en gammal Disneyfilm så är hon MER än totalt slut i batterierna. OM dem historian är sann det vill säga.

Jag gillade inte sverige innan, varken landet, vädret, politiken, folket, värderingar, traditioner och så vidare...

Nu AVSKYR jag det!!!

Hade jag skrivit vad jag tycker och känner om er just nu, då hade jag nog blivit avstängd från denna sidan för all evighet!

SKÄMS!!!

Hur många, och vilka, kulturer än sin egen anser du att man måste ha koll på förutom sin egen, för att inte vara korkad och obildad? Jag är allmänbildad (Hey, jag visste ju både att Ariel är judiskt och hur det ska uttalas), men jag kan i princip garantera att jag har dålig eller ingen koll på 95% av jordens alla kulturers namnflora (lågt räknat).
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?