Zussie38 skrev 2019-07-18 21:59:52 följande:
Hej,
Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.
Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.
Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.
Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?
Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.
Håller ni med?
Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!
Jag håller inte med dig. Rebecca, Daniel o.s.v. är namn som sedan länge har varit etablerade som tilltalsnamn i Sverige. Ariel har inte använts alls på samma sätt. Det finns mängder med bibliska (och biblisk hebreiska, för alla namn i Bibeln är inte hebreiska) namn som inte traditionellt sett används i Sverige. Hur många Habakkuk eller Oholibama har det funnits sedan Sverige blev kristnat? Sedan finns det bibliska namn som är etablerade i andra länder, men inte så mycket i Sverige, såsom Abner och Keziah.
Ariel är, tvärtom vad många i denna tråden säger, både ett mans- och ett kvinnonamn på hebreiska, även om det är mycket vanligare nuförtiden bland män. Det ska uttalas Ari-ell, inte Aa-riel, alltså med betoning på E:et, inte på A:et. Därför skulle jag om jag stötte på en liten Aa-riel, anta att hon fått sitt namn efter Disney, och om jag träffade en liten Ari-ell, skulle jag anta att föräldrarna vore judar eller kristna, eller med sitt ursprung i ett annat land än Sverige.