• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • fluu

Vad spelar det för roll om andra tycker att namnet låter svenskt? Är det för att du för några dagar sedan skrev i en annan tråd att du tyckte att svenska namn var sååå patetiska?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    Zussie38 skrev 2019-07-23 15:25:46 följande:

Vissa är ju helt knäppa och okunniga här, men det finns faktiskt BRA och KLOKA människor som inte automatiskt kopplar ett Judiskt Hebreiskt klassiskt mansnamn till någon film.

Jag vill utmärka de bra människorna som har förstånd och bildning

Citattecken blir frågetecken här av någon anledning, så jag får göra utmärkelselistan utan citat tyvärr. Men här kommer den!

1. Från en helt annan tråd, hallon80 sklriver

Leah och Ariel uppfattar jag som judiska namn.

Från denna tråden, i följdordning efter inlägg.

1. Butterfly80 skriver

Men klart att det klingar israeliskt/utländskt. Ariel Sharon, ditt eget exempel,

2. Seven Coanza skriver

Det är inte ett namn som förekommit i Sverige sedan länge, i motsats till de andra namnen du nämner, utan jag håller med om att det säkert kommer uppfattas som judiskt om det är på en pojke

3. fluu skriver

Nej, Ariel låter inte svenskt. Även om det är bibliskt och på så vis klassiskt så är det på inget vis etablerat som namn(i alla fall inte som mansnamn) i Sverige.

4. Rudbeckius skriver

Kör på Ariel! Det är ett vackert namn.

5. Embla twopoi­ntoh skriver

Ariel är, tvärtom vad många i denna tråden säger, både ett mans- och ett kvinnonamn på hebreiska, även om det är mycket vanligare nuförtiden bland män. Det ska uttalas Ari-ell, inte Aa-riel, alltså med betoning på E:et, inte på A:et.

6. Shoega­l81 skriver

Om man skulle uttala namnet som du tänker det kanske det ska vara en accent på: Ariél. Annars läser nog många det som lilla sjöjungfrun i Sverige. Jag har för övrigt en vännina vars man är från Israel, deras dotter heter Ariel.

7. korv o mos skriver

Nej det är inte svenskt

8. trollhona skriver

Tyvärr räknas det inte som "svenskt". Det inns ju många bibliska namn som tex Isiah, Jeremiah eller Azariah som är vackra men som ändå aldrig fastnat i den svenska namnfloran.

Där kan du hitta namn som Natanael eller Uriel.

Namn som är klassiska, "svenska" och som inte har så många bärare idag.

Så kan ni alltid ge honom namnet Ariel i andra namn.

9. felix le chat skriver

Inte ett svenskt namn utan judiskt ( samma sak som hebreiskt i min värld )

9 svar av BILDADE människor som VET vad de pratar om! Inte 1 svar, utan 9! Stor respekt till er!

RESTEN är på fullaste allvar verkligen minst sagt obildade, oinstatta, icke världsvana Svenska korkskallar och rent ut sagt idioter!

Hade Disney tagit ett etablerat svenskt namn, så hade det inte blivit samma koppling.

För Sverige och svenskarna så är namnet Ariel inte ett namn man är bekant med. Nej, vad diverse fd ledare i världen har för namn är inte något som påverkar ett namn i Sverige.

Att du, gissar på att du är judinna, känner till namnet och ser det som ett pojknamn är inte alls konstigt.

Men förvänta sig att man i Sverige har kunskap om israeliska namn och dessutom anser att vi, som inte har satt vår fot i Israel, måttlig intresserade av den judiska kulturen och än mindre vilka namn som är vanliga, är obildade, är förmätet.

Är du lika kunnig om den finska kulturen, vet vilka namn som är vanliga i Estland. Kan på rak arm säga vilka namn som är manliga och kvinnliga i Ryssland?
  • Thyr
    Bunny on speed skrev 2019-07-23 19:28:47 följande:

Vanja, man eller kvinna?

Man!
  • Thyr
    Zussie38 skrev 2019-07-23 15:25:46 följande:

Vissa är ju helt knäppa och okunniga här, men det finns faktiskt BRA och KLOKA människor som inte automatiskt kopplar ett Judiskt Hebreiskt klassiskt mansnamn till någon film.

Jag vill utmärka de bra människorna som har förstånd och bildning

/---/

9 svar av BILDADE människor som VET vad de pratar om! Inte 1 svar, utan 9! Stor respekt till er!

RESTEN är på fullaste allvar verkligen minst sagt obildade, oinstatta, icke världsvana Svenska korkskallar och rent ut sagt idioter!

Oj vad du jagar upp dig! En oerhört underhållande sak är att i trådstarten skriver du dels

"tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det"

och

"Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå."

Men nu är plötsligt alla (utom nio) dumma i huvudet för att de resonerar precis som du gör i trådstarten.

De reaktioner du har fått på namnet här i tråden är nog hyfsat representantiva för ickejudar i Sverige.

Gick förresten förbi en hylla Ariel på extrapris i dag i affären, då tänkte jag på dig.
  • Zussie38

thyr är så dum så egentligen ska jag inte ens kommentera.
    Ja, du ser väl vad jag skrev? 9 personer som förstår saker även utanför Sverige.

thyr är dessutom en förkortning på thyroid problems i vissa medicinska sammanhang. Hade jag varit så dum som du, så hade jag envisats om att du måste tvunget ha sköldkörtelsproblem eftersom jag inte kan tänka utanför boxen.

sextiotalist: Är du lika kunnig om den finska kulturen, vet vilka namn som är vanliga i Estland. Kan på rak arm säga vilka namn som är manliga och kvinnliga i Ryssland?

Jag vill iallafall tro att om jag hör ett namn, finskt eller estniskt, så klarar jag förhoppningsvis av att fundera på var ett okänt namn kan komma ifrån, och inte vara så obegripligt dum att jag associerar ett personnamn till någon film, vara, produkt eller vad det nu är.

Får jag på något vis till mig att en person har ett namn, så måste jag väl begripa att det är MER än en film eller produkt med samma namn.

Om någon heter Stallone, då hoppas jag verkligen inte att jag är lika obotligt korkad som vissa här och förstår inte bättre än att personen med Stallone namnet MÅSTE ha tagit det från skådespelaren Sylvester. Är man inte helt borta med vinden, så kan man ju tänka aha, undrar om Stallone är Amerikanskt, Italienskt, eller vad man nu får för vibbar.

Det finns en bil som heter Ariel Atom. Är man så fruktansvärt dum som vissa här, då skulle man säga att bilen MÅSTE tagit namnet från Disney! Något annat GÅR ju inte att tänka på!

Mycket för svenska traditioner och trams har jag inte. Men att folket är så dumma överraskar faktiskt mig.

Familjelivforum representerar givetvis inte hela svenska folket. Men kanske vanliga Svensson, och deras inblick. Det säger ju ganska mycket om vad en del av de Svenskar som är här (inte) tänker och tycker.

Jag tänker inte bryta mot forumsreglerna och använda svordomar, även om det är närmast att ta till just nu. Så jag väljer att säga SKÄMS på er svenskar, åtminstonde de som kommenterat OTROLIGT korkat!

• Körsbärsdalen
    Zussie38 skrev 2019-07-23 17:16:19 följande:

Att Disney har valt att använda ett annars historiskt POJKNAMN från Hebreiskan är beklagligt. Hade de valt ett annat namn så hade ni gjort samma sak, förknippat ett annat valt namn med en film.

Hade de tagit Adrian, den lilla sjöjungfrun, så hade ni associerat Adrian med en tecknad sjöjungfru, och sagt att Adrian är minsann ett flicknamn från den lilla sjöjungfrun! Precis som med Ariel namnet.

Lite måste ni väl ändå tänka, eller?

Vet ni att till exempel Nasser kan vara ett muslimskt namn, eller ni tror att föräldrarna döpt efter det Svenska uttrycket Nasse?

Jag tröstar mig i att nio personer har svarat med lite vett, och att Sveriges befolkning inte bara består av korkskallar.

Min man tycker att Adrian är ett flicknamn, och att vi är knäppa i huvudet som döper pojkar till det. Han tycker också att Robin är ett flicknamn, och att det är skitskumt att vi döper pojkar till det. Jag förstår att Ariel är ett hebreiskt pojknamn, men hör jag Ariel så är inte omskurna pojkar min första tanke - utan "Flytande Ariel" och "Den lilla sjöjungfrun". Varför är det så svårt för dig att greppa att olika namn uppfattas olika i olika länder? I Sverige kan jag lova dig att de flesta kommer tänka på de måste komma ihåg att köpa hem tvättmedel - när de hör sonens namn....
  • Zussie38

thyr skrev:

De reaktioner du har fått på namnet här i tråden är nog hyfsat representantiva för ickejudar i Sverige.

Detta läste jag EFTER att jag postat inlägget ovan!
    Precis vad jag misstänkte och skriver i senaste inlägget!

• Animerad
    Körsbärsdalen skrev 2019-07-23 21:03:19 följande:

Min man tycker att Adrian är ett flicknamn, och att vi är knäppa i huvudet som döper pojkar till det. Han tycker också att Robin är ett flicknamn, och att det är skitskumt att vi döper pojkar till det. Jag förstår att Ariel är ett hebreiskt pojknamn, men hör jag Ariel så är inte omskurna pojkar min första tanke - utan "Flytande Ariel" och "Den lilla sjöjungfrun". Varför är det så svårt för dig att greppa att olika namn uppfattas olika i olika länder? I Sverige kan jag lova dig att de flesta kommer tänka på de måste komma ihåg att köpa hem tvättmedel - när de hör sonens namn....

Just så enkelt och självklart! Hur svårt kan det vara för TS att ta in det?

Undrar om det någon sorts kränkt känsla du har TS över att vi i tråden reagerat relativt enhetligt och att du tar det personligt, eller på annat sätt känner dig kritiserad för ditt ursprung. Något måste ju ligga bakom att du reagerar med invektiv och direkta förolämpningar.
  • Aurora Borrealis

Du är i Sverige. I vår kultur kommer barnet uppfattas som en pojke som bär ett flicknamn. Det hjälper inte att du skriker om och om att alla är dumma. Namnet är i vår kultur här ett tjejnamn oavsett vad det är eller inte är i Israel. Döp barnet till vad du vill. Men enligt vår kultur är det inget namn vi döper våra pojkar till. Du vet var du befinner dig eller? Du måste ha missat vår namnkultur här där du befinner dig.

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?