• Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Frontline

Ariel är väl ett tvättmedel..
    Kom igen nu pulver så går vi typ...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Thyr

Jag skulle inte välja ett hebreiskt/judiskt namn som Rebecka, Benjamin, och inte heller ett arabiskt/muslimskt som Aisha, Mahmud, oavsett hur fina de namnen är.

Tycker att det är roligt när man kan gissa sig till en persons bakgrund på namnet och att det blir förvirrande när ett barn med skandinavisk/svensk bakgrund har ett namn med ursprung i en annan kultur. Har en kompis vars vuxna dotter heter Natasja. ALLA frågar om hon har rysk bakgrund, men det var bara ett namn hennes helsvenska föräldrar gillade. Hon är extremt trött på att ständigt förklara det.

I just detta fall associerar jag mer till tvättmedel och Disney än till judendom. Men jag tycker inte att det är ett bra namn på ett barn som ska växa upp i Sverige, om inte barnet har israelisk/judisk bakgrund.

• BurningDiamond

Jag associerar namnet Ariel primärt till tvättmedel, sekundärt till lilla sjöjungfrun i Disney-format och på tredje plats som ett traditionellt judiskt/hebreiskt/israeliskt namn.

Men grejen är ju att om ni inte vill ha judiska namn måste ni sluta titta på hebreiska namn.

• Zussie38

Tack för alla svar!

Vi tänkte mer att ett Hebreiskt namn inte skulle kunna väcka accosiationer åt något håll. Tänk en pojke som heter Daniel, Aron eller David, som fungerar hur bra som helst i Sverige. Alla dessa namn är "lika" Hebreiska, eller Judiska, som namnet Ariel.

Om det hade varit ett namn som exempelvis Shalom eller Barak, då hade det varit solklart och inget att tänka på.

Men av alla snälla ni som har svarat, så ser jag ingen som verkar tycka namnet är Svenskt (hittills) så jag kanske får tänka om ...

• ballongdansen
    Zussie38 skrev 2019-07-19 01:59:05 följande:

Tack för alla svar!

Vi tänkte mer att ett Hebreiskt namn inte skulle kunna väcka accosiationer åt något håll. Tänk en pojke som heter Daniel, Aron eller David, som fungerar hur bra som helst i Sverige. Alla dessa namn är "lika" Hebreiska, eller Judiska, som namnet Ariel.

Om det hade varit ett namn som exempelvis Shalom eller Barak, då hade det varit solklart och inget att tänka på.

Men av alla snälla ni som har svarat, så ser jag ingen som verkar tycka namnet är Svenskt (hittills) så jag kanske får tänka om ...

Jag skulle tänka mig att ni ger honom namnet David Ariel tex. Om ni verkligen gillar namnet, men att ni inte sätter det som förnman för han kommer tyvärr bli ifrågasatt, vilket verkar vara det ni vill undvika.
  • BurningDiamond
    Zussie38 skrev 2019-07-19 01:59:05 följande:

Tack för alla svar!

Jag uppfattar namn som Aron, Samuel, Benjamin, Rebecca, Sara, Rakel och en uppsjö andra namn som judiska, även om jag inte lägger någon värdering i det. Det största "problemet" med Ariel i Sverige är inte att det låter judiskt utan att det låter som en rödhårig tjej med fisk-stjärt... Tungan ute
  • Delilah2001

Jag har träffat på en Ariel. Han var från Chile och katolik.

Daniel, David och Rebecka är ju väldigt vanliga namn här i Sverige, så de är inget man reagerar på.

Ariel däremot är mer ovanligt, och jag tror att många är insnöade på Lilla sjöjungfrun dessutom...

Men ni är ju överens om att ni vill ha ett hebreiskt namn, och hebreiska språket talas ju i Israel, så varför klagar han på att namnet "klingar Israel"?

• Seven Costanza

Aron är inte så vanligt i Sverige, så någon med det namnet hade jag varit betydligt mindre förvånad om personen visade sig vara jude än om någon heter Daniel, David, Jacob eller Benjamin som är så vanliga i Sverige (Benjamin vanligt på senare år). Samuel är ett gränsfall, om efternamnet var ett sådant som ibland är judiskt och ibland inte, som t ex Rosenberg, hade jag tänkt att det troligen var en judisk pojke om förnamnet var t ex Ariel, Aron, Samuel eller annat som inte är väldigt vanligt i Sverige. Har ni ett svennebanan-efternamn?

• Thyr

Jag får inte riktigt ihop två saker du skriver i trådstarten:

"Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke."

"Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel."

Då är ju målet uppnått åtminstone för din man?

Hebreiskt är ju mer eller mindre synonymt med judiskt, även om det förstås finns judar som inte talar hebreiska, och ickejudar som gör det - men kopplingen är klart starkare än mellan japanska och judiskt eller mellan grönländska och judiskt.

Är det alltså du som inte vill att namnet ska klinga judiskt? (Tänker på att du betonar att du vill att det ska låta svenskt.)

I så fall är ni väl inte helt överens om att barnet ska ha ett hebreiskt namn?

Eller önskar ni ett namn som är så svenskifierat efter flera hundra år att de flesta inte längre associerar till namnets ursprung?

Eller har ni (eller en av er) missförstått vad "hebreiskt" är?

• fluu

Nej, Ariel låter inte svenskt. Även om det är bibliskt och på så vis klassiskt så är det på inget vis etablerat som namn(i alla fall inte som mansnamn) i Sverige.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?