• Alexi

Ariel Svenskt eller ej?

För mig är Ariel helt ett flicknamn. Hade aldrig tänkt judiskt .

• Alexi
    Zussie38 skrev 2019-07-22 13:23:19 följande:
    Tack för ditt svar! Så skönt att NÅGON känner igen namnet! Gamla testamentet och Ariels förekomst var nog före Disney.... Alla ni som tror att Ariel är allt annat än Judiskt, finns det NÅGOT namn på en pojke, som ni överhuvudtaget förknippar med Judendom/Israel?
    Jag tänker att Isak ofta kan förknippas med judendom. Naturligtvis även tex Abraham och liknande.
  • Alexi
    Zussie38 skrev 2019-07-22 12:20:30 följande:
    Så konstigt att folk tänker "flicknamn, lilla sjöjungfrun, tvättmedel" och allt dumt. Ariel förknippas vanligen med Ariel Sharon, det namnet borde väl någon känna till? Att det skulle vara ett flicknamn är jättelöjligt. Bara för att Disney har förstört namnet så är det inte plötsligt ett "flicknamn". Det är ett gammalt Hebreiskt namn, som förekommer i gamla testamentet, långt innan Disney kapade namnet. Hade Disney valt att kalla sjöjungfrun för exempelvis Alexander, då hade all obildade sagt "Alexander är ett flicknamn! Jag tänker på lilla sjöjungfrun när jag hör Alexander" Mycket obildat. För folk som är så pass dumma att de förknippar Ariel med någon Disney film eller flicknamn, så är det väldigt enkelt att, till exempel, kika på Wikipedia: "Ariel is a given name from Biblical Hebrew ????? Ariel that literally means "lion of God". The female form is ?????? (transliterated as Ariela, Ariella, or the American modernized Arielle). In modern Hebrew, Ariel is primarily used as a male name."
    Fast jag vet mycket väl vem Sharon är men hade aldrig kunnat svara på vad han heter i förnamn. Har aldrig hört någon heta Ariel i förnamn mer än den lilla sjöjungfrun...
Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?