Inlägg från: Zussie38 |Visa alla inlägg
  • Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Hej,

Jag och min man försöker enas om att fint pojknamn, och det går väl inte sådär väldigt bra.

Vi har kommit överens om att vi vill ha ett Hebreiskt namn till vår pojke.
    Jag tycker väldigt mycket om namnet Ariel. Det är en mansnamn från början, och betyder "Guds lejon" eller "Lion of God" på Engelska.

Och det är här vi har kört fast. Min man tycker bestämt att Ariel klingar Judiskt/Israel. Jag håller inte med, tänk till exempel David, Daniel, Rebecca, Jonathan med mera, ÄR Hebreiska namn, men ingen tänker väl på det.

Om ni skulle få en kallelse till Doktor Daniel, eller Doktor Rebecca, hade ni då tänkt "Jaha, jag ska träffa en Judisk doktor" ?

Varför Ariel, som är ett pojknamn (Ariel Sharon tex.) skulle låta Judiskt, Icke-Svenskt, Utländskt och så vidare, kan jag inte förstå.

Håller ni med?

Hade varit tacksam om någon ville dela med sig av åsikter/accosiationer!

• Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?
  • Zussie38

Det var kanske lite dumt av mig att nämna just Ariel Sharon som exempel, det kanske vilseleder associationer från ämnet.

Känns lite konstigt att Israeliska, Judiska, Hebreiska namn som David, Daniel, Benjamin, Rebecca, Jonathan, med mera, faller inom "Svensk norm" men Ariel, som tillhör samma kategori namn, faller utanför.

• Zussie38

Tack ni som svarat!

Språkområde kommer bli Sverige.
    Angående gamla bibelnamn så finns Ariel med bland de "accepterade" Svenska namnen. (Isiah 29.1 29.2 och 29.7 bland annat)

• Zussie38

Vi är inte troende kristna, utan det är min man som fått för sig att Ariel av någon anledning, klingar, eller kommer att accosieras till Israel/judendom så pass mycket att det kan uppstå "ständiga frågor eller spekulationer om ursprung genom livet"

Jag hade förstått om det hade handlat om namn som Israel, Shalom eller Zion, de är ju väldigt tydligt både gällande ursprung och inte Svenskt.

• Zussie38

Tack för alla svar!

Vi tänkte mer att ett Hebreiskt namn inte skulle kunna väcka accosiationer åt något håll. Tänk en pojke som heter Daniel, Aron eller David, som fungerar hur bra som helst i Sverige. Alla dessa namn är "lika" Hebreiska, eller Judiska, som namnet Ariel.

Om det hade varit ett namn som exempelvis Shalom eller Barak, då hade det varit solklart och inget att tänka på.

Men av alla snälla ni som har svarat, så ser jag ingen som verkar tycka namnet är Svenskt (hittills) så jag kanske får tänka om ...

• Zussie38

Förlåt, jag var nog lite otydlig i trådstarten. Ska försöka förklara:
    Båda vill gärna ha ett Hebreiskt namn, mannen tycker att Ariel absolut är Hebreiskt, men just Ariel inbillar han sig är FÖR Hebreiskt. Han tror alltså att det kommer innebära problem, frågor, spekulationer med mera.

Han vill alltså ha ett Hebreiskt namn, men tycker att just Ariel skriker Israel/Judisk. Vi är oeninga då han anser att namnet Daniel hade passat bra, Hebreiskt och sticker inte ut så att det kan misstolkas, orsaka spekulationer, frågor och rykten.

Jag däremot, tycker att ett annat namn som inte heller skriker ut något speciellt, alltså ett av dessa "David, Daniel, Jonathan - namnen", hade varit Ariel. Det tycker jag låter fint, har ett Hebreiskt ursprung som mansnamn, finns en del män i Sverige som bär namnet redan, ingeting konstigt, ingenting Israel eller Judendom skrikande över det namnet.

Jag uppfattar det som att min man däremot, likställer Ariel med namn som Zion, Shlomo, Netanyahu, Shalom och liknande "för mycket skrikande namn".

Det är där våra åsikter går isär. Hoppas det blev mer förståeligt nu?

• Zussie38

Oj, detta var inte bra.

Men om Ariel klingar Hebreiskt:Judiskt, så kan det väl inte bli till ett så kallat ?wt namn??

Jag menar Israel brukar väl inte förknippas med lågstatus?

Ja, om Ariel på en pojke ses som enbart ?trashigt? så får jag nog tänka ut ett annat namn :(

• Zussie38

Tack alla!

Om det är så att Ariel skriker lilla sjöjungfrun istället för judiskt eller israeliskt, så funderar jag på om vi inte skulle hitta något annat...

• Zussie38

Så konstigt att folk tänker "flicknamn, lilla sjöjungfrun, tvättmedel" och allt dumt. Ariel förknippas vanligen med Ariel Sharon, det namnet borde väl någon känna till?

Att det skulle vara ett flicknamn är jättelöjligt. Bara för att Disney har förstört namnet så är det inte plötsligt ett "flicknamn". Det är ett gammalt Hebreiskt namn, som förekommer i gamla testamentet, långt innan Disney kapade namnet.

Hade Disney valt att kalla sjöjungfrun för exempelvis Alexander, då hade all obildade sagt "Alexander är ett flicknamn! Jag tänker på lilla sjöjungfrun när jag hör Alexander" Mycket obildat.

För folk som är så pass dumma att de förknippar Ariel med någon Disney film eller flicknamn, så är det väldigt enkelt att, till exempel, kika på Wikipedia:

"Ariel is a given name from Biblical Hebrew ????? Ariel that literally means "lion of God". The female form is ?????? (transliterated as Ariela, Ariella, or the American modernized Arielle). In modern Hebrew, Ariel is primarily used as a male name."

• Zussie38

Ariel is a given name from Biblical Hebrew ????? Ariel that literally means "lion of God". The female form is ?????? (transliterated as Ariela, Ariella, or the American modernized Arielle). In modern Hebrew, Ariel is primarily used as a male name.

(Vet inte varför det blev frågetecken i förra inlägget)

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?