• Bennoh

Varför vill högern ha kärnkraft?

En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?

• Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2019-05-20 10:22:36 följande:

I Finland är kärnkraft ingen vänster/höger-fråga.

Til exempel så gavs byggtillståndet för O3 en regeringen med Centern och Socialdemokraterna + Svenska Folkpartiet.

Finland har också ett miltärt försvar... Drömmer
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-20 12:11:09 följande:
    Ja, eftersom vi fått en brist på sådan så importeras lite ny...

Förlåt, det är lågt, men jag kunde inte låta bli.
    Varför ska jag ursäkta ditt val att vara låg?

Lite bristande logik där. Om man nu tror att våldet beror på invandring/invandrare är det väl bara märkligt med Finlands andraplats i Europa gällande våld mot kvinnor och våld i hemmet med tanke på deras extremt restriktiva migrationspolitik.

Men nu gällde det kärnkraft och Finland har iaf som enda land i världen byggt ett slutförvar. Alltid något. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-20 12:32:04 följande:
    Men nu gällde det kärnkraft och Finland har iaf som enda land i världen byggt ett slutförvar. Alltid något. 
    Yterligare en sak att lära av vårt östra grannland.
    nihka skrev 2019-05-20 12:32:04 följande:
    Varför ska jag ursäkta ditt val att vara låg?

Lite bristande logik där. Om man nu tror att våldet beror på invandring/invandrare är det väl bara märkligt med Finlands andraplats i Europa gällande våld mot kvinnor och våld i hemmet med tanke på deras extremt restriktiva migrationspolitik.
    Våldskultur beror såklart på våldskultur, den kan finnas lite varstans.

I Sverige har vi haft en bättre utveckling på det området än i Finland, något som är på väg att vända genom svensk flyktingpolitik.
    Det här var ju ändå inga problem Reinfeldt tänkt sig att just hans väljare skulle behöva hantera.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-20 10:17:26 följande:
    Finland bygger två nya, till och med. Olkiluoto 3 och Hanhikivi 1.

De har lite lättare där att ta den typena av beslut, för att öka graden av självständighet i sin energiförsörjning.

.
    Läxan att lära av O3 är dock att det går lika bra, om inte bättre, att köpa en beprövad konstruktion "från hyllan" istället för att vara test-projekt åt en ny dito. 

Och att man behöver en kontinuerlig försörjning av kompetent arbetskraft på området. Bygger du inte kärnkraftverk på 30 år så försvinner hantverkskunnandet hos arbetskraften och det blir en dyr uppgift att lära upp nya.
    Ja dyrt blir det. Mer än 90 miljarder har det kostat härintill men bygget är inte klart ännu trots att bygget har hållit på i 14 år.  Från början räknade man med att bygget skulle kosta 20 miljarder och ta 4 år att bygga. Även kärnkraftverket Hanhikivi väntas bli rejält försenat. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2019-05-20 12:11:09 följande:
    Ja, eftersom vi fått en brist på sådan så importeras lite ny...

Förlåt, det är lågt, men jag kunde inte låta bli.
    Intet nytt under solen.

"Finnjävlarna bara super och slåss med sina knivar. Skicka hem dom jävlarna", brukade man säga i den stad jag växte upp i.

Så här med lite tidsperspektiv så är det förmodligen inte många som inte inser vilken betydelse de har haft för Sverige och då i positiv bemärkelseSolig
Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?