• Bennoh

Varför vill högern ha kärnkraft?

En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?

• Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-19 13:26:26 följande:
    Såklart är vi närmare reaktorer av generation IV idag än vid kärnkraftens barndom.

Det har byggts reaktorer av generation III med vissa av fördelarna med generation IV.

Vad som krävs är att tillräckligt många länder inser fördelarna med generation IV-reaktorer och satsar pengar i forskningen.
    Det var länge sedan "förbudet" mot kärnkraftsforskning upphävdes i Sverige och utomlands har det inte funnits någon.  Ändå har man inte kommit fram till något av substans. Nära skjuter ingen hare. Däremot ackumulerar vi högradioaktivt kärnavfall. Fakta!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2019-05-19 15:16:13 följande:
    Om du läser artikeln jag länkar till längre upp om kostnader, så ser du att endast landbaserad vindkraft, storskalig vattenkraft och avfallsförbränning är billigare än kärnkraft.

Solenergi, särskilt småskalig sådan, är absolut dyrast, mer än 150% av kostnaden för kärnkraft.

Du vet att Sverige fortfarande producerar el genom koleldning och att vi även importerar sådan el från Tyskland och Holland emellanåt, främst från svenskägda kolkraftverk?

Inom EU är andelen energi framställt med fossila bränslen 40%.

Tyskland och Danmark skulle med sin omfattande utbyggnad av fönyelsebar energiproduktion i kunna avveckla i princip hela produktionen genom fossila bränslen, om de samtidigt behållt och eventuellt byggt ut sin kärnkraft.

Vi har också flera kärnkraftverk som närmar sig pensionering och vi har redan stängt ett.

I en annan artikel jag länkar till ovan kan du läsa om hur kärnkraftsreaktorer av fjärde generationen skulle bli i princip självförsörjande med bränsle i hundratals år.

www.ystadsallehanda.se/ledare/grona-skygglappar-haller-kolkraften-vid-liv/

Om jag förstår det rätt så har Sverige exporterat mer energi än importerat de senaste åren det tar också lång tid att bygga kärnkraft och priset på vindkraft och solenergi sjunker. 

Jag är ingen expert och kan därför inte bedöma den fakta som du hänvisar till men den verkar vara framtagen av en student i datateknik och en student i geovetenskap. Är du säker på att alla uppgifter är korrekta?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2019-05-19 14:32:43 följande:

Jag är egentligen inte emot kärnkraft men den är inget självändamål.  Sverige har idag ett överskott av energi och i den takt sol- och vindkraften byggs ut så är det inte säkert att Sverige kommer ha brist på energi. Vindkraft är idag billigare än kärnkraft och då minskar argumentet för att bygga ny (och dyr) kärnkraft.

?KD och M vill öppna för mer satsningar på kärnkraft och närmar sig SD och L som står utanför energiöverenskommelsen om 100 procent förnybar energi 2040. Det är märkligt då kärnkraften är ungefär dubbelt så dyr som sol- eller vindenergi trots kärnkraftens subventioner, skriver energiexperterna Jonny Hylander och Göran Sidén?

https://www.dn.se/debatt/argumenten-for-att-bygga-ny-karnkraft-haller-inte/
    Det är intresant att även läsa replikerna på artikeln du länkar till...

Repliker

Företrädare för Teknikföretagen:
    ?Förnybara energikällor endast komplement för överskådlig tid?

KTH-forskarna Janne Wallenius, Pär Olsson och Peter Szakalos:
    ?Den verkliga kostnaden för vindkraft är mycket högre?

Kärnfysikforskarna Ane Håkansson och Mattias Lantz vid Uppsala universitet:
    ?Hylander och Sidén blandar ihop effekt och energi?
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-19 15:16:13 följande:
    I en annan artikel jag länkar till ovan kan du läsa om hur kärnkraftsreaktorer av fjärde generationen skulle bli i princip självförsörjande med bränsle i hundratals år.

www.ystadsallehanda.se/ledare/grona-skygglappar-haller-kolkraften-vid-liv/
    Förutom att det i dagsläget inte fungerar med kärnavfallshanteringen.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-19 13:28:55 följande:

Väldigt bra information om forskning och tekniska framsteg på kärnkraftsområdet:

pratakarnkraft.nu/tech/
    Ungefär som cancerforskning. Vi är närmare, men det finns ingen bot. Den som dör av cancer är lika död som för 70 år sedan.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-19 15:36:41 följande:
    Det var länge sedan "förbudet" mot kärnkraftsforskning upphävdes i Sverige och utomlands har det inte funnits någon.  Ändå har man inte kommit fram till något av substans. Nära skjuter ingen hare. Däremot ackumulerar vi högradioaktivt kärnavfall. Fakta!
    Visst kommer man frammåt...

sv.wikipedia.org/wiki/BN-800

www.nyteknik.se/popularteknik/svenska-forskare-tar-sig-an-franska-reaktorer-6345363

sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reaktor

www.gen-4.org/gif/jcms/c_9260/public

Men det finns också omständigheter som bromsar utvecklingen.
    Bl.a. har utvecklingen stoppats i länder under en period efter allvarliga incidenter och olyckor, bl.a. i Japan och Kina efter Fukushima.

Så här skriver Carl Hellesen, forskare i tillämpad kärnfysik på Uppsala universitet:

"Man skulle kunna säga att det är lite av en hönan och ägget-situation. Gen-IV löser flera av de problem som finns med dagens kärnkraft fast det förutsätter en långsiktig politiskt framtagen stabil satsning på ny kärnkraft. Men många politiker motsätter sig långsiktiga satsningar på kärnkraft just p.g.a. de problem som dagens reaktorer har."

pratakarnkraft.nu/tech/

Läs mer om hur utveckling bromsas:
    second-opinion.se/politik-forlamar-karnkraftsforskningen/
  • nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-19 16:21:42 följande:
    Visst kommer man frammåt...

sv.wikipedia.org/wiki/BN-800

www.nyteknik.se/popularteknik/svenska-forskare-tar-sig-an-franska-reaktorer-6345363

sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_generationens_reaktor

www.gen-4.org/gif/jcms/c_9260/public

Men det finns också omständigheter som bromsar utvecklingen.
    Bl.a. har utvecklingen stoppats i länder under en period efter allvarliga incidenter och olyckor, bl.a. i Japan och Kina efter Fukushima.

Så här skriver Carl Hellesen, forskare i tillämpad kärnfysik på Uppsala universitet:

"Man skulle kunna säga att det är lite av en hönan och ägget-situation. Gen-IV löser flera av de problem som finns med dagens kärnkraft fast det förutsätter en långsiktig politiskt framtagen stabil satsning på ny kärnkraft. Men många politiker motsätter sig långsiktiga satsningar på kärnkraft just p.g.a. de problem som dagens reaktorer har."

pratakarnkraft.nu/tech/

Läs mer om hur utveckling bromsas:
    second-opinion.se/politik-forlamar-karnkraftsforskningen/
    Fakta: kärnavfallsfrågan är inte löst.

https://www.google.com
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-19 15:43:23 följande:
    Ungefär som cancerforskning. Vi är närmare, men det finns ingen bot. Den som dör av cancer är lika död som för 70 år sedan.
    Ja och de utsläpp som kommit av fossila bränslen för el-produktion sedan kärnkraftens utveckling till fullskalig produktion är ju redan utsläppta...

Fast denna produktion och utsläpp fortsätter, om än i mindre skala än för 30, 40 eller 50 år sedan.

Fortfarande är ca 40% av el-produktionen i Europa producerad med fossila bränslen...

Är detta argument mot kärnkraft?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-19 16:27:14 följande:
    Fakta: kärnavfallsfrågan är inte löst.

https://www.google.com
    Du har alltså inte läst vad fjärde generationens reaktorer innebär i kärnavfallsfrågan?
Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?