Varför vill högern ha kärnkraft?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
Om jag förstår det rätt så har Sverige exporterat mer energi än importerat de senaste åren det tar också lång tid att bygga kärnkraft och priset på vindkraft och solenergi sjunker.
Jag är ingen expert och kan därför inte bedöma den fakta som du hänvisar till men den verkar vara framtagen av en student i datateknik och en student i geovetenskap. Är du säker på att alla uppgifter är korrekta?
Jag är egentligen inte emot kärnkraft men den är inget självändamål. Sverige har idag ett överskott av energi och i den takt sol- och vindkraften byggs ut så är det inte säkert att Sverige kommer ha brist på energi. Vindkraft är idag billigare än kärnkraft och då minskar argumentet för att bygga ny (och dyr) kärnkraft.
?KD och M vill öppna för mer satsningar på kärnkraft och närmar sig SD och L som står utanför energiöverenskommelsen om 100 procent förnybar energi 2040. Det är märkligt då kärnkraften är ungefär dubbelt så dyr som sol- eller vindenergi trots kärnkraftens subventioner, skriver energiexperterna Jonny Hylander och Göran Sidén?
Repliker
Företrädare för Teknikföretagen:
?Förnybara energikällor endast komplement för överskådlig tid?
KTH-forskarna Janne Wallenius, Pär Olsson och Peter Szakalos:
?Den verkliga kostnaden för vindkraft är mycket högre?
Väldigt bra information om forskning och tekniska framsteg på kärnkraftsområdet:
Det här är också en intressant artikel:
https://www.dn.se/nyheter/politik/vattenfall-finns-ingen-kalkyl-i-ny-karnkraft/