Varför vill högern ha kärnkraft?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
Jag tänker att det finska kärnkraftverket blev fyra gånger dyrare än planerat och tog 10 år längre än planerat att bygga och att den energiomställning som skett inom finsk industri och bland finska hushåll leder till att Finlands energibehov inte ökar så mycket som när Finland beslutade att bygga ut kärnkraften. Vad tror du?
Nej, det blåser tyvärr inte alls alltid någonstans. Svenska kraftnät har statistik på detta: www.svk.se/aktorsportalen/elmarknad/statistik/&limit=100&category=126&sort=date#documentx
För 2018 bidrog vindkraften med som mest 5874 (enhet framgår tyvärr inte) på en timme och som minst med 38,8. Den skillnaden kan vi hantera idag tack vare att vattenkraften kan täcka upp skillnaden men då har vi också en bas i form av kärnkraft. Solen kompenserar definitivt inte i januari-februari när vårt behov är som störst.
I din sits skulle jag tala med väldigt små bokstäver om hur andra hanterar sanningen...