Varför vill högern ha kärnkraft?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?
Ang vidkraft. Titta ut på morgonen hur mycket det blåser ute, oftast ingenting. Bara för att det blåser lite betyder inte att verken levererar max effekt. Det behövs minst blåsa 12 ms för att verken ska ge maxeffekt. Blåser det 6 ms så ger verken bara 1/4 av maxeffekten..
En sak som jag har märk är att folk som kan el (tex elektriler) alltid är possitiva till kärnkraft effersom dom förstår mycket effekt som industrin och sverige verkligen behöver. Och då duger inget vindkraftverk.
Ja, att reglera med vattenkraft går utmärkt men för att kunna hantera situationen att det inte blåser alls, vilket händer, så krävs det ju att vattenkraften klarar av att täcka hela vårt behov av el. Det är vi över huvud taget inte i närheten av. Alltså behöver vi andra kraftkällor som inte styrs av yttre omständigheter, åtminstone tills vi har löst problemet med hur vi lagrar energin i stor skala. Vattenkraften duger alltså inte inte för att upprätthålla effektbalansen.
Vad gäller de 100.000 åren så utgår du ifrån att kärnkraft enbart kan bygga på U-235 när du gör det påståendet. Om man i stället använder sig av torium, transmuterats till U-233, avklingar restprodukternas radioaktivitet fullständigt på några hundra år vilket är en fullt hanterbar tid.
Det här med förnyelsebara energikällor är ju bara en möjlig framtida lösning, närmast utopisk (och mer utopisk ju längre tillbaka i tiden man blickar).
Kärnkraftsmotstånden har i realiteten inneburit en oändlig mängd el-enerig producerad med fossila bränslen sedan kärnkraften blev en utvecklad och brukbart sätt att producera el.
Jag kallar detta för dumhet.
Kärnkraften är ju som bekant fossilfri. Lösningen på klimatproblemet.
Kanske har varit, men är det verkligen en höger-vänsterfråga nu?
"Regeringen gjorde upp om energipolitiken med Moderaterna, Centern och Kristdemokraterna sommaren 2016. I energiöverenskommelsen
slog man fast att år 2040 blir slutår för kärnkraften i Sverige."
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6921184