• Bennoh

Varför vill högern ha kärnkraft?

En sak jag inte förstår är varför det verkar finnas en skillnad mellan högern och vänstern när det gäller kärnkraften. Varför är det en höger-vänsterfråga? Någon som har någon intressant teori om detta.?

• Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-17 14:24:42 följande:
    Eller hur. Vi började med elden och tände den utan att ha en aning om hur vi skulle göra med allt radioaktivt avfall.
    Snnolikt krävdes det en del av funderande och experimenterande för att kontrollera elden, att kunna nyttja elden och för att kunna släcka den...som tur var inväntade vi inte den utvecklingen...
  • Anonym (LBP)
    nihka skrev 2019-05-16 22:30:17 följande:
    Inte ens traditionellt. Kärnkraftsfolkomröstningen hade inte ens ett ja-utveckla-alternativ. Alla partier slöt upp bakom något slags nej.
    Vilka alternativ anser du att det fanns - där alla partier slöt upp bakom något slags nej?

• nihka
    Tom Araya skrev 2019-05-17 14:27:05 följande:
    Snnolikt krävdes det en del av funderande och experimenterande för att kontrollera elden, att kunna nyttja elden och för att kunna släcka den...som tur var inväntade vi inte den utvecklingen...
    Eller hur. Man bara eldade på så fick allt runt brinna upp. Sådär ja! Då brann farfar upp. Sicken otur. Vi eldar lite till. Det löser sig nog om 100 000 år
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (LBP) skrev 2019-05-17 14:30:10 följande:
    Vilka alternativ anser du att det fanns - där alla partier slöt upp bakom något slags nej?
    Jag förstår inte frågan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2019-05-17 16:58:55 följande:

Eller hur. Man bara eldade på så fick allt runt brinna upp. Sådär ja! Då brann farfar upp. Sicken otur. Vi eldar lite till. Det löser sig nog om 100 000 år

Ha....ha, verkligen....jätteroligt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-05-17 14:27:05 följande:
    Elden måste onekligen ha funnits innan människorna började nyttja de, så det var väl känt hur eld fungerade och vilken verkan den hade.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2019-05-17 19:45:09 följande:
    Elden måste onekligen ha funnits innan människorna började nyttja de, så det var väl känt hur eld fungerade och vilken verkan den hade.

Du förutsätter att blotta existensen av eld lär människan att kontrollera den, nyttja den och freda sig mot den?

Jag är helt övertygad om att du har fel. Kunskap brukar inte uppstå så, utan av att testa sig fram vad som fungerar, när ingen gjort det tidigare.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2019-05-17 16:58:55 följande:
    Någon måste ju vara först med att testa nya saker och lära sig av dem, eller hur?

Att sedan 18-, 19-, och 2000-talets fysiker och ingenjörer kan beräkna mycket innan test idag jämfört med läget för tio eller hundratusentals år sedan blir en annan sak.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-05-17 12:55:35 följande:
    Problemet med det är att det är dags att skrota flera reaktorer i Ringhals då deras bäst-före-datum går ut. De är ju från 70-talet. De äldre reaktorerna ger dessutom inte lika mycket ut som de senare reaktorerna, ibland bara hälften eller ännu mindre.
    Nu kan jag inte mycket om kärnkraft. men är det verkligen så att det inte går att fortsätta driften av reaktorer i Ringhals så är det väl så, men om det mer handlar om ett politiskt beslut så anser jag att det är tråkigt. Jag lever mycket hellre med ett flertal Ringhalsar än att mina barn och dras barn får leva med ett omänskligt klimat.

Känner du till sången som kärnkraftsmotståndsrörelsen sjöng vid omröstningen: "Ska våra barn och barnbarn, hata och förbanna - för att vi inte hade vett besinna oss och stanna".

Idag kanske den snarare syftar på annat än kärnkraft.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-05-17 20:04:00 följande:
    Du förutsätter att blotta existensen av eld lär människan att kontrollera den, nyttja den och freda sig mot den?

Jag är helt övertygad om att du har fel. Kunskap brukar inte uppstå så, utan av att testa sig fram vad som fungerar, när ingen gjort det tidigare.
    Icke.

Jag tror helt säkert att vilken människa som helst klarar av att förstå att vatten rinner nedåt, att eld brinner så länge det finns brännbart men inte sten - utan att göra särskilt många experiment, det räcker med att se hur vatten rör sig, se hur eld sprider sig för att vilket normalbegåvad människa som helst ska begripa detta.

Rätta mig gärna om du har de motsatta erfarenheterna
Svar på tråden Varför vill högern ha kärnkraft?