• Anonym (pissensisse)

Svensk kvinna med hijab???

Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.

Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?

Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?

• Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???
  • Anonym (Suck)
    Anonym (A) skrev 2018-11-27 10:30:53 följande:

Vad du skriver är ett hån mot de kvinnor som lever under förtryck. Nej det är ingen som tvingar dig att använda smink eller klä av dig. Ingen som kommer att misshandla dig eller t.o.m döda dig för hur du väljer att klä dig. Om du sen väljer att ryckas med i hysterin kring skönhetsideal så är det ditt problem.

Tror du på allvar att inga västerländska kvinnor kontrolleras av västerländska män? Inga västerländska kvinnor blir misshandlade eller dödade av västerländska män för att dom inte gör som dom blir tillsagda?
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 13:54:20 följande:
    Du antar ja.. Suck. Det kan ju omöjligt va så att hon själv tagit beslutet att konventera och bära slöja?

Jag har 2 svenska väninnor som bär slöja. Båda helt av eget val. Den första va gift med en man som man kanske kan muslim.. Han bad inte, han använder droger osv. Dom skiljer sig, och efter år utan kontakt med honom, konventerade hon och nått år efter det valde hon att använda slöja. Den andra är gift med muslim ifrån ett Balkanland, alltså inte jätte religiös. Hon läsa Koranen hemma själv och när hon kände att hon ville konventera så berättade hon för honom. Han tycker vaken eller om det, det va hennes beslut. Men han bad henne att inte använda slöja, just på grund av att han inte ville att folk skulle tro att han tvingade henne till det. Hon bär ändå slöja, för det är vad hon själv vill.
    Det spelar ingen roll om det är ett eget val. Slöjans funktion är densamma likväl. Förstår du inte det?!
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-11-27 13:38:56 följande:

Det är sant att även kvinnor bör få bada med bar överdel på badhus och badstränder, men det är bäst att börja kämpa mot slöjan först!

Varför ska man kämpa mot slöjan? Ett klädesplagg är inte förtryckande. En man kan använda ett klädesplagg för att förtrycka en kvinna ja, men klädesplagget i sig är inte förtryckande. Så väljer en kvinna själv att ta på sig klädesplagget så är hon inte förtryckt.

Ska du kämpa mot slöjan och förbjuda den så tar du ifrån kvinnors deras rätt av välja, hur är det bättre? Bekämpa förtryck inte kläder.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-11-27 13:58:42 följande:

Det spelar ingen roll om det är ett eget val. Slöjans funktion är densamma likväl. Förstår du inte det?!

Nej. Ett klädesplagg är inte förtryckande. En man kan använda ett klädesplagg för att förtrycka en kvinna ja, men klädesplagget i sig är inte förtryckande. Så väljer en kvinna själv att ta på sig klädesplagget så är hon inte förtryckt.

Ska du förbjuda slöjab så tar du ifrån kvinnors deras rätt av välja, hur är det bättre? Bekämpa förtryck inte kläder.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 13:58:12 följande:

Tror du på allvar att inga västerländska kvinnor kontrolleras av västerländska män? Inga västerländska kvinnor blir misshandlade eller dödade av västerländska män för att dom inte gör som dom blir tillsagda?

Jo, men dessa män har inget stöd för sitt förtryck. Inget att luta sig emot.

Där är skillnaden.

Onda människor gör onda saker, goda människor gör goda saker. För att få goda människor att göra onda saker krävs något som religion. Som en vis person sade ....
  • Anonym (Suck)
    oanonym skrev 2018-11-27 14:12:24 följande:

Jo, men dessa män har inget stöd för sitt förtryck. Inget att luta sig emot.

Där är skillnaden.

Onda människor gör onda saker, goda människor gör goda saker. För att få goda människor att göra onda saker krävs något som religion. Som en vis person sade ....

Fast det står ingenstans i Koranen att en man ska döda en kvinna som inte bär slöja. Och det är långt ifrån alla muslimer som ens anser att det står att man måste täcka håret, beror lite på tolkning. Så de som faktiskt dödar gör det inte med stöd av koranen.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:03:01 följande:

Nej. Ett klädesplagg är inte förtryckande. En man kan använda ett klädesplagg för att förtrycka en kvinna ja, men klädesplagget i sig är inte förtryckande. Så väljer en kvinna själv att ta på sig klädesplagget så är hon inte förtryckt.

Ska du förbjuda slöjab så tar du ifrån kvinnors deras rätt av välja, hur är det bättre? Bekämpa förtryck inte kläder.

Ja, det är helt ok om det är självvalt.

Dock är det bra om det finns regler för hur mycket man får täcka ansiktet, men det är av andra skäl än förtryck. Det har med identifikation att göra.

Det är även problematiskt att veta om något är självvalt, ifall personen ifråga aldrig fått testa annan klädsel i sin uppfostran.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:16:07 följande:

Fast det står ingenstans i Koranen att en man ska döda en kvinna som inte bär slöja. Och det är långt ifrån alla muslimer som ens anser att det står att man måste täcka håret, beror lite på tolkning. Så de som faktiskt dödar gör det inte med stöd av koranen.

Jag har varken nämnt döda eller koranen. Samt att många muslimer följer även olika hadither.
  • Anonym (Suck)
    oanonym skrev 2018-11-27 14:16:56 följande:

Ja, det är helt ok om det är självvalt.

Dock är det bra om det finns regler för hur mycket man får täcka ansiktet, men det är av andra skäl än förtryck. Det har med identifikation att göra.

Det är även problematiskt att veta om något är självvalt, ifall personen ifråga aldrig fått testa annan klädsel i sin uppfostran.

Fast jag pratade inte om heltäckande, utan om slöja. Heltäckande kan jag köpa att man till viss del förbjuder pga säkerhetsskäl.

Att jag lever som jag gör beror ju också till stor del pga min uppväxt/uppfostran. Det går inte att komma ifrån. Även om jag inte sätter på mina barn slöja så styr jag till en del vad de har på sig. Så är det ju i alla familjer.

Självklart ska man inte tvinga på ett gråtande barn en slöja mot dess vilja. Men de flesta barn som använder slöja gör det för att de vill vara som mamma. Precis som min dotter vill ha högklackat för att jag har det.
  • Anonym (Runka)
    Kawthar skrev 2018-11-27 12:47:33 följande:

Hade kunnat vara mig du såg.. svensk revertit sedan flera år tillbaka och bär min hijab (islamiska klädsel och uppförande) med stolthet. Inte för jag tror att jag är bättre än någon annan utan pga att jag älskar min klädsel som jag valt för i min tro upprätthålla dom lagar Gud välsignat oss kvinnor med. Männen har sin hijab också.

För mig innebär min tro och min klädsel frihet. Jag känner ett lugn inom mig och fullkomligt tillfreds med min tro.

Islam betyder fredlig underkastelse till Gud och endast Gud. Så hur vi praktiserar vår tro är det vi en dag ska stå till svars för inför Gud. I Koranen står det att Gud känner oss bättre än vi känner oss själva och Han är närmare oss än vår egen halspulsåder, så bär du tex slöjan för någon annan än för Guds skull kommer det inte betyda någonting på domedagen.

Islam är precis som övriga religioner en sagoberättelse som skapades under en tid då människan som art inte förstod speciellt mycket om varken livet på jorden eller dess omgivning.
    Människan skapade religion av tre skäl:
    1. Dödsrädsla
    2. För att kunna finna en högre rättvisa i alla orättvisor som sker på jorden
    3. För att kontrollera andra människor, genom att påtala vad som är moraliskt rätt och moraliskt fel. 

En sak som alla religioner har gemensamt är att alla så kallade övernaturliga fenomen och mirakel skedde under en tid då det inte gick att dokumentera någonting via ljud eller bild. Mirakel efter mirakel skedde. Men idag när vi har all modern teknik som skulle kunna dokumentera mirakler så har det inte skett ett endaste mirakel som dokumenterats på film. Hur kan det komma sig tror du?
    En annan ska du kan fråga dig är varför alla religioner som skapats, Islam inräknat, är beskrivna utifrån sin egna omgivnings kulturella kontext? 
    Som exempel:
    Islam: Profeten heter Muhammed, språket är arabiska, och det moraliska/etiska förhållningssättet är direkt hämtat från arabvärlden. 
    Alla religioner som skapats baseras på den miljö de skapades i. Hur kan det komma sig tror du? Om nu gud hade som mål att sprida kunskapen om sin existens, vore det inte rättvist att han gjorde det på et språk och på ett sätt som tilltalade alla länder och kulturer? Varför skulle han favorisera araber? 

Det är dessutom sedan länge bevisat att skapelseberättelsen inom Islam är en stor bluff. Människan kom inte till på det sätt som beskrivs. Människan kom till genom evolution. Det har ju redan hittats massvis skelett och annat som visar hur människan har utvecklats från apa till just människa.

Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???