Kawthar skrev 2018-11-27 12:47:33 följande:
Hade kunnat vara mig du såg.. svensk revertit sedan flera år tillbaka och bär min hijab (islamiska klädsel och uppförande) med stolthet. Inte för jag tror att jag är bättre än någon annan utan pga att jag älskar min klädsel som jag valt för i min tro upprätthålla dom lagar Gud välsignat oss kvinnor med. Männen har sin hijab också.
För mig innebär min tro och min klädsel frihet. Jag känner ett lugn inom mig och fullkomligt tillfreds med min tro.
Islam betyder fredlig underkastelse till Gud och endast Gud. Så hur vi praktiserar vår tro är det vi en dag ska stå till svars för inför Gud. I Koranen står det att Gud känner oss bättre än vi känner oss själva och Han är närmare oss än vår egen halspulsåder, så bär du tex slöjan för någon annan än för Guds skull kommer det inte betyda någonting på domedagen.
Islam är precis som övriga religioner en sagoberättelse som skapades under en tid då människan som art inte förstod speciellt mycket om varken livet på jorden eller dess omgivning.
Människan skapade religion av tre skäl:
1. Dödsrädsla
2. För att kunna finna en högre rättvisa i alla orättvisor som sker på jorden
3. För att kontrollera andra människor, genom att påtala vad som är moraliskt rätt och moraliskt fel.
En sak som alla religioner har gemensamt är att alla så kallade övernaturliga fenomen och mirakel skedde under en tid då det inte gick att dokumentera någonting via ljud eller bild. Mirakel efter mirakel skedde. Men idag när vi har all modern teknik som skulle kunna dokumentera mirakler så har det inte skett ett endaste mirakel som dokumenterats på film. Hur kan det komma sig tror du?
En annan ska du kan fråga dig är varför alla religioner som skapats, Islam inräknat, är beskrivna utifrån sin egna omgivnings kulturella kontext?
Som exempel:
Islam: Profeten heter Muhammed, språket är arabiska, och det moraliska/etiska förhållningssättet är direkt hämtat från arabvärlden.
Alla religioner som skapats baseras på den miljö de skapades i. Hur kan det komma sig tror du? Om nu gud hade som mål att sprida kunskapen om sin existens, vore det inte rättvist att han gjorde det på et språk och på ett sätt som tilltalade alla länder och kulturer? Varför skulle han favorisera araber?
Det är dessutom sedan länge bevisat att skapelseberättelsen inom Islam är en stor bluff. Människan kom inte till på det sätt som beskrivs. Människan kom till genom evolution. Det har ju redan hittats massvis skelett och annat som visar hur människan har utvecklats från apa till just människa.