Svensk kvinna med hijab???
Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.
Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?
Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?
Jag har 2 svenska väninnor som bär slöja. Båda helt av eget val. Den första va gift med en man som man kanske kan muslim.. Han bad inte, han använder droger osv. Dom skiljer sig, och efter år utan kontakt med honom, konventerade hon och nått år efter det valde hon att använda slöja. Den andra är gift med muslim ifrån ett Balkanland, alltså inte jätte religiös. Hon läsa Koranen hemma själv och när hon kände att hon ville konventera så berättade hon för honom. Han tycker vaken eller om det, det va hennes beslut. Men han bad henne att inte använda slöja, just på grund av att han inte ville att folk skulle tro att han tvingade henne till det. Hon bär ändå slöja, för det är vad hon själv vill.