• oanonym

Svensk kvinna med hijab???

Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 13:58:12 följande:

Tror du på allvar att inga västerländska kvinnor kontrolleras av västerländska män? Inga västerländska kvinnor blir misshandlade eller dödade av västerländska män för att dom inte gör som dom blir tillsagda?

Jo, men dessa män har inget stöd för sitt förtryck. Inget att luta sig emot.

Där är skillnaden.

Onda människor gör onda saker, goda människor gör goda saker. För att få goda människor att göra onda saker krävs något som religion. Som en vis person sade ....
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:03:01 följande:

Nej. Ett klädesplagg är inte förtryckande. En man kan använda ett klädesplagg för att förtrycka en kvinna ja, men klädesplagget i sig är inte förtryckande. Så väljer en kvinna själv att ta på sig klädesplagget så är hon inte förtryckt.

Ska du förbjuda slöjab så tar du ifrån kvinnors deras rätt av välja, hur är det bättre? Bekämpa förtryck inte kläder.

Ja, det är helt ok om det är självvalt.

Dock är det bra om det finns regler för hur mycket man får täcka ansiktet, men det är av andra skäl än förtryck. Det har med identifikation att göra.

Det är även problematiskt att veta om något är självvalt, ifall personen ifråga aldrig fått testa annan klädsel i sin uppfostran.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:16:07 följande:

Fast det står ingenstans i Koranen att en man ska döda en kvinna som inte bär slöja. Och det är långt ifrån alla muslimer som ens anser att det står att man måste täcka håret, beror lite på tolkning. Så de som faktiskt dödar gör det inte med stöd av koranen.

Jag har varken nämnt döda eller koranen. Samt att många muslimer följer även olika hadither.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:26:11 följande:

Fast jag pratade inte om heltäckande, utan om slöja. Heltäckande kan jag köpa att man till viss del förbjuder pga säkerhetsskäl.

Att jag lever som jag gör beror ju också till stor del pga min uppväxt/uppfostran. Det går inte att komma ifrån. Även om jag inte sätter på mina barn slöja så styr jag till en del vad de har på sig. Så är det ju i alla familjer.

Självklart ska man inte tvinga på ett gråtande barn en slöja mot dess vilja. Men de flesta barn som använder slöja gör det för att de vill vara som mamma. Precis som min dotter vill ha högklackat för att jag har det.

Om jag skulle ha döttrar som jag skickade till skolan i högklackat, kort kjol och massa smink, så skulle det säkert bli ett jävla liv. Även om jag sade att min gud, spaghettimonstret, vill detta.

Jag skulle kanske även kunna få döttrarna att själva välja detta i framtiden, genom stark indoktrinering.

Så, var går gränsen för vad som är självvalt? Många muslimer har ju inte ens valt sin religion själv, så hur kan då religiös klädsel vara självvald?

Jag påstår mig inte ha något svar, men det kan vara värt att tänka på, vad som menas med att välja själv.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:30:20 följande:

Vad menade du då? Jag ifråga satte den som sa att muslimer dödar och misshandlar kvinnor som inte vill bära slöja. Du svarade med att västerländska män som för på det sätter inte har nått stöd för sitt förtryck. Att stöd finns i religion. Så hur ska tolka det annat än att du anser att muslimer har stöd i Koranen att misshandla och döda kvinnor som inte vill bära slöja?

Jag menade förtryck (jag tog inte upp vilka straff som gäller). En religion (islam i detta fall) är ju även mer än det som står i koranen. Särskilt om man inte kan läsa koranen själv och blir tvungen att lita på sin man, släkting eller imam.
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 15:31:52 följande:

Har ingen man.

Som sagt män förtrycker kvinnor (även tvärtom). Kläder kan användas för att förtrycka, men det är fortfarande personen som står för förtrycket inte klädesplagget.

Eller ideologin ...
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-11-27 16:59:28 följande:

Ja det kan ibland kännas jobbigt med att bli utstirrad som svensk med islamiska klädseln ,och har haft tur att inte bli påhoppad, nedslagen eller spottad på av svenska ?frihetskämpar? som vill ?rädda? mig från ?förtrycket?, då jag har hört andras berättelser om vad dom fått utstå så all tacksamhet till Gud.

Slöjan har blivit så otroligt laddad här i Sverige ,man behöver ju bara resa lite för att se alla nyanser av människor och klädsel, där människor bryr sig mindre om vad du har på huvudet. Må vara rastafari, bandanas, sjaletter eller heltäckande slöjor. Tråkig och lite trångsynt inställning till människors egna personliga stil.

Om du anser detta om Sverige, hur ser du då på Iran, Saudiarabien och andra länder med sharia?

Är de för personlig stil?
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-11-27 16:59:28 följande:

Ja det kan ibland kännas jobbigt med att bli utstirrad som svensk med islamiska klädseln ,och har haft tur att inte bli påhoppad, nedslagen eller spottad på av svenska ?frihetskämpar? som vill ?rädda? mig från ?förtrycket?, då jag har hört andras berättelser om vad dom fått utstå så all tacksamhet till Gud.

Slöjan har blivit så otroligt laddad här i Sverige ,man behöver ju bara resa lite för att se alla nyanser av människor och klädsel, där människor bryr sig mindre om vad du har på huvudet. Må vara rastafari, bandanas, sjaletter eller heltäckande slöjor. Tråkig och lite trångsynt inställning till människors egna personliga stil.

Är Koranguden tråkig och trångsynt? Hen verkar ju inte gilla personlig stil.
  • oanonym
    EnAnonumius skrev 2018-11-27 19:47:12 följande:

Du argumentera som en förnekare.... Eller en som inte kan se skogen för alla träd.

Klädesplagg i sig förtycker inte, men det finns MÄNNISKOR som använder klädesplagg och krav på vissa kläddes plagg för att utöva ett förtryck. Så återigen det är MÄNNISKAN som står för förtrycket.

Du länkade till en artikel i inlägg #47.

En tragisk artikel om en nioåring flicka som blev misshandlad.

Läs artikeln noggrant och tänk efter om vad som står i artikeln.

Var det mamman som misshandlade flickan (människan) eller var det hijaben (tygstycket) som misshandlade flickan?

Ja, självklart är det människor som förtrycker. T.ex. så är ju hakkors helt ofarliga.

Eller en teckning av Muhammed.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-11-28 08:11:47 följande:

Koranguden? Gulligt...

Islam är monoteism så det finns ingen Korangud eller andra gudar utan endast En Gud.

Här kan du läsa Hans namn och attribut, se om du hittar dina attribut

www.quran411.com/99-names-of-allah.asp

Hur man undviker en fråga....

Är Gud för en personlig stil?
  • oanonym
    Anonym (Krösa-Maja) skrev 2018-11-28 10:32:01 följande:

Jag hatar förtryck och mänmiskor som tvingar kvinnor att bära slöja MEN i Sverige har vi rätt att bära vad vi vill så länge det inte strider mot lagar och regler och eftersom det inte är förbjudet i Sverige att bära slöja så anser jag att om en svensk blåögd kvinna själv väljer att bära det så har hon rätt till att göra det utan att du eller andra ska bestämma över henne - för vad skiljer annars dig från mot dom som tvingar folk att inte bära det.

Sen är vi kanske på god väg jämfört med andra länder men inte har vi i Sverige arbetat bort all förtryck mot kvinnor.

(lite som med djurhållningen, visst är vi bättre än många länder men det betyder inte att vi inte har saker som fortfarande kan förbättras)

och nog finns det tyvärr också många svenska män som tror sig ha rätten att bestämma vad en kvinna får bära eller inte 'måste du ha på dig den där korta kjolen.. den visar för mycket, urringat får dig att se slampigt ut..' osv osv.

Kort kjol, slöja, jeans osv vad en vuxen kvinna ska bära är upp till henne, inte andra kvinnor eller män vare sig dom är svenska eller inte.

Klädsel, religion, politik osv  är personligt och ska bara bestämmas av individen.

Jag själv är ursvensk, har inte slöja, är inte religös och röstar inte på tex M men anser att andra självklart har rätt till dessa saker, vilket dom ju faktiskt också har då vi bor i Sverige.

Sen kan jag tycka att det är skrämmande och farligt att man inte får kritisera islam eller andra religioner eller politiska partier osv för självklart bör man få göra det men hur man kritiserar avgör om andra tar en på allvar och inte heller får man uttrycka sig hursomhelt trots att vi har yttrandefrihet i Sverige.

Många som vill förbjuda slöjor delar tyvärr samma kvinnosyn som dom personer dom fördömer och det är ett lika stort problem för kvinnor - att istället visa att man har rätt att välja själv är en bättre väg att gå, om sen familjen inte tillåter det då får samhället gå in och rätta dessa människor, samma bör för övrigt gälla de svenska män som behandlar kvinnor dåligt, bara på nätet ser man ett kvinnohat som inte är sunt, ett hat som bara överträffas av hatet mot invandare.

Mitt s.k. hat går till de som tvingar kvinnor att täcka ansiktet (religionen,män, släktingar, o.s.v.).

Det är knappast kvinnohat att anse att kvinnor ska få välja klädsel. De får välja slöja om de vill, och de får ta av sig slöjan om och när de vill.
  • oanonym
    Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-11-28 14:47:57 följande:

Tycker många pratar om islam så som de själva vore muslimer, har blivit förtryckta och lever under dödshot? Kanske också blivit bortgifta?

Detta är ju självklart medias bild av islam som vissa (läs de utan riktiga kunskaper slukat med hull och hår).

Jag som forskar i historia på universitet har mött många akademiker och högutbildade som inte alls är lika fördomsfulla eller hatiska. Hänger det kanske ihop, låg utbildning=fler fördomar och mer främlighetsavsky? Ju mindre man vet desto räddare är man och vågar inte ens forska i sanningen?

Många av mina muslimska vänner lever i sådan frihet och i en sådan harmoni att det knappt går att INTE bli avundsjuk. Medan mina "västerländska" vänner som har allt de kan "välja" lever under stress och depression.

Varför är slöja ett tecken på något dåligt? Numera inser jag att de som lever i Sverige och MED slöja är starka kvinnor som väljer sin tro och sin klädsel och skiter i alla mänproducerade ideal.

Jag är en ung kvinna och känner mig mer förtryckt än muslimska kvinnor.

Och jag tycker tvärtom angående media; d.v.s. att de inte vågar ta upp problemen med islam.

Kristendomen har de däreomot ofta inga problem med att driva med eller kritisera.

Media kan ofta skämta, eller kritisera, om Jesus och Gud, men bara inom kristendomen. Att skämta om Muhammed är något de aktar sig noga för.

På vilket vis känner du dig mer förtryckt än muslimska kvinnor, och vem/vilka är det som förtrycker dig? Ge exempel.
  • oanonym
    Äntligen18 skrev 2018-11-29 01:45:19 följande:

Jag har läst igenom lite och insett flera saker jag inte tidigare visste när jag läste genom detta.

1. De flesta som, inte alla, men de flesta i denna tråd som hatar på och säger negativa saker om slöjan håller sig anonyma? Varför det? Jag respekterar er som säger all negativa saker men inte håller er anonyma då ni visar vad ni står för, trots att jag inte håller med er. Jag menar.... Även Tråd-startaren håller sig själv anonym. Är det för att ni inte vågar bekräfta vem ni är? Eller har ni någon annan sorts agenda bakom det här?

Ni kan undra "varför hålla sig anonym när det är ett fritt land och får säga vad man vill?"

Ja precis. Det är ett fritt land. Precis som vem som ni får säg och klä er hur ni vill så får muslimer klä sig hur de vill. Om de vill ha på sig slöjs, visst, låt dem. Det är inte ni som bestämmer vad en muslimsk kvinna ska ha på sig. Om ni vill att hon inte ska ha på sig den så är det ni som förtrycker henne ( tänk på saken )

2. Ett bra exempel: En gammal klasskamrat ( Yasmin ) brukar ha på sig slöjan när hon gick ut från huset. Men brukar ta av sig den innan hon gick till skolan för där brukar lärarna titta snet på en och även eleverna driva med tjejer som bar slöjan. En dag kallade rektorn in Yasmin och föräldrarna. Rektorn sa till föräldrarna att Yasmin inte brukar ha på sig slöjan här i skolan, och så börja hon gråta.

Rektorn var rädd av att pappan skulle kanske slå henne hemma eller något liknande och han försökte förklara till yasmins pappa att det inte är hennes fel. Då svårade farsan " Jag vet! Jag har vetat det ett tag nu om att hon brukar gömma slöjan i väskan så fort hon lämna huset. Det är inte hennes fel. Det är absolut inte hennes fel eftersom folk i skolan förtryckte henne till det."

Jag lovar er gott folk, efter den dagen bar hon slöjan med stolhet. Hon brydde sig inte om vem som sa vad eller om lärarnas blick. Jag har kontakt med henne än Idag och hon är bland de modigaste tjejerna jag känner. Hur kan ni säga till mig att en sån kvinna är förtryckt eller tvingad att bära slöjan. Hon är bara ett exempel på folk som bär slöjan för sin egen anledning.

3. Jag har dessutom märkt att hatet mot muslimer är mindre ju yngre man är. Dvs kanske 3% av 20åringar i Sverige har hat mot slöjan, muslimer, invandrare osv, men det är ungefär 40% av alla över 40. Det betyder att vi ungdomar, morgondagens framtid kommer knappt ha någon form av rasism eller hat mot en annan människa här i Sverige. Det ger verkligen hopp om framtiden.

4. Till er som hatar på Koranen, varför gör ni det? Är det för man har gjort det i nyheterna? Är det för er familj/vänner/kollegor gör det? Jag har själv haft chansen att läsa Koranen, Bibeln och Gamla testamentet. När du läser och förstår dem så förstår du att ingen vanlig människa kunde ha skrivit den. Kalla honom inte gud om ni vill, men det finns inga andra böcker på dessa tre böckernas kaliber. Ingen annan bok är som dem och alla tre har någon slags relation till varandra. Är det slumpmässigt? mm

5. Ni som hatar på slöjan, Koranen och muslimer, snälla sluta. Det är inte ert fel då någon har hjärntvättat er med falsk info och vi kan diskutera era misstag hela året, men det är bättra att låta folk tro på vad de vill och acceptera folk som de är. Visa kärlek till allt och alla så kommer du nog INTE ändra världen, men du kommer ändra din värld.

6. En fråga till er. Tänk ifall muslimerna har rätt och det finns någon Gud, domedag, helvetet och paradis. Vad skulle ni göra isåfall om ni stog framför honom efter döden trots att ni nekat att han existerar eller att han är en orättvis, äcklig gud. Vad gör ni då? Är det inte bättre att ni respekterar allas gudar och lev ditt liv enligt din religion, vare sig islam, judendomen eller vetenskap.

Peace & Love

1. Jag vet inte varför folk är anonym. Själv är jag inte det.

2. Varför är din historia ett bra exempel? Om jag hittar en historia om en flicka som blivit hotad och slagen för att hon inte haft slöja, kan jag då använda det som exempel hur det är för alla flickor inom islam?

3. Vad du märkt är ganska irrelevant. Har du källa på dina siffror,eller bara chansar du? Har du kollat undersökningar inom islam och sett hur deras attityd är?

I övrigt hoppas jag du har rätt, att vi slipper rasism i framtiden. Men när religioner och ideologier lär ut att folk är olika värd så blir det nog svårt.

4. Varför skulle ingen vanlig människa kunnat skrivit bibeln eller koranen? Det finns inget däri, vad jag vet, som är anmärkningsvärt. Böckerna är väldigt blodig och omoralisk, men innehåller även vissa bra saker. Ungefär som väntat alltså.

5. Jag hatar inte slöjan, jag är emot förtryck och tvång. Samt falska och omoraliska läror.

Om en kvinna vill ha slöja så har jag inga problem med det.

6. Gud blir inte god bara för att han råkar vara sann.

Och det kanske är muslimerna och kristna som ska lära sig respektera andra gudar?

Ge gärna exempel på där koranen, eller bibeln, lär ut att man ska resoektera andra gudar. Eller att andra gudar ens existerar?

Du kräver en massa saker från oss som inte gillar religion, men ser inte vad religionerna själva står för.
  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-11-29 11:15:47 följande:

Min tolkning till varför så många är anonyma är pga att dom bara vill provocera, alt så skriver en person med flera nick.

Ja jag har också uppfattat det så att dom yngre under typ 30 är dom som är mest öppna. Dom bryr sig inte nämnvärt över den islamiska klädseln och är ganska pålästa. Det är dom äldre ,över 40 som är värst även om det finns undantag. Kvinnorna är konstigt nog värst med sina blickar och ibland kommentarer medans dom systrar som råkat ut för direkta påhopp eller hot, kommit från män. Så absolut, jag har en god tro om framtiden och att vi går åt rätt håll över tid.

Prisad vara Gud, jag blir jätteglad att hon vågade visa vem hon var utan rädsla för hur andra skulle hantera det, och håller med att det krävs styrka för det.

Känner många tjejer som idag inte bär slöja pga rädslan för att ses som muslim är för stor. En kvinna jag känner som är gift bär inte slöjan för hennes man inte vill det ,han är rädd att folk ska tro att han tvingat henne till det. Så det finns många historier som borde tas upp mer i media.

Eller så har islam/muslimer själv satt sig i den sitsen, genom att det ganska ofta är ett tvång (mer eller mindre) att bära slöja?

Då är det inte så konstigt att fördomar finns, även om det är fel.

Det finns även fördomar om Jehovas Vittnen, Satanister, Scientologer , Sverigedemokrater o.s.v.

Många vågar inte berätta att de röstat på SD. Varför tar inte media upp detta?
  • oanonym
    EnAnonumius skrev 2018-11-29 15:14:05 följande:

1. Du har rätt i EN sak man skall få klä sig som man vill, och det är något man har strävat efter i många decennium i detta land att det skall gälla alla oavsett kön och religion. Men många barn som föds in till religiösa familjer får sällan välja själva, då religiösa människor har sina regler och påbud som de för vidare på sina barn.

Nej jag säger INTE att religiösa inte skall få lov att skaffa barn, dock så skall ju religiösa kunna acceptera och förstå att deras barn kanske inte har intresse att utöva religion och kanske vill vara ateister.

Respekt för olika religioner och även mellan ateister och religiösa är att önskvärt. D.v.s individen skall gå före religiös/politisk/etc dogm.

Det man inte skall förglömma är att i vissa "no go zoner"  så blir många muslimska kvinnor trakasserade för att de inte klär sig "på det korrekta sättet" av muslimska tok religiösa män. 

Jag har skrivit i inlägg #83 om vilka muslimska inriktningar jag har sett där jag bor.

2.  Ja det är ju ett exempel det har du rätt i. Dock så är det en s.k "anekdotisk bevisföring".

Det som jag ställer mig frågande över vad du vill komma med denna anekdot. Och jag kan faktiskt sträcka mig så långt att det dumt att hon blev mobbad i skolan för att hon bar slöja. Mobbing ÄR fel oavsett anledning till mobbingen.

Hade flickans pappan och mamman gett henne ett val att slippa bära slöjan också, eller hade hon blivit LÄRD, via uppfostran, av sina föräldrar att kvinnor/flickor skall bära slöja? Man får mycket inpräntat som barn via sina föräldrar och de påverkar mer än vad man tror.

Om nu flickan aldrig blivit mobbad i skolan, och hade själv sagt hemma till sin mamma och pappa att hon inte velat ha slöja på sig, hade då hennes mamma och pappa accepterat och respekterat hennes val?

Om du inte vet så fundera på det en smula. För det finns flera sätt att påverka och förtrycka.

3. Dina siffror, var dra du dem ifrån? Om du presentera siffror så bör du kunna  uppvisa en källa med. Eller så bör du säga att det är från dina egna "privata observationer" och då skall du inse att du inte träffar "alla i landet" och då gäller det bara bland dem du träffat på själv och är knappast en adekvat bevisning.

Sedan så skall påtalas med att 40% är i klar minoritet, så inte ens majoriteten av dem som är 40+ (enligt dina egna siffror) hatar slöjan. Så du kan knappast dra de slutsatser som du gör, baserat på två minoriteter. Du borde du kunna förstå såpass om du har gått igenom statistik i matematiken, vilket man i regel gör i 9:onde klass. Då det är knappast statistiskt försvarbart att dra de slutsatserna du gör på de procentsatser har angivit.

5.  Nu säger jag INTE att kristna och judar är bättre.

Visa kärlek till allt och alla, ja du det låter ju fint och vackert. Visst det finns ju en poäng i det hela med. Och det skall även gälla muslimer till andra som tror på gud/gudar och till ateister med eller till muslimer som valt att konvertera till judendomen eller kristendomen, eller valt att bli ateist. Sedan så kan du ju fundera på varför judarna här i Sverige inte får kärlek till våra judar? Muslimer, i grupp,  är i särklass de som har mest antisemiter och vi har faktiskt infödda svenskar judar, här i Sverige, som fått fly sina hem för att de blivit trakasserade och mordhotade av muslimer. Varför kräver du inte att även muslimer skall visa kärlek till allt och alla?

Vad vill jag ha sagt? Jo rötägg finns inom alla läger, och muslimer är inte undantagna, det finn även riktiga rötägg och förtryckare bland muslimer med. Det skall man faktiskt inte blunda för.

6. Ja tänk om judarnas/kristnas gud har rätt? Vad skulle du göra då när du stod inför honom?

Vi har olika religioner och vissa religioner är monoteistiska, andra är polyteistiska, och så har vis några religiner som saknar en gud och är s.k ateistisk religion. Den mest kända ateistiska religion som finns är den tredje största religionen Buddhismen. Buddha "him self" var faktiskt inte någon gud. Så det är poänglöst med sådan tankeexperiment som du försöker dig på här. 

Fast du har ju en klar poäng att man borde respektera "allas gudar", och den skrapan skall även gälla muslimer med. Men av någon märklig anledning så ger du inte muslimerna en skrapa och reflektera över deras dåliga beteende alls i ditt inlägg.

Du kan ju fundera på varför muslimer, kristna och judar har svårt att acceptera ateister, av någon märklig anledning så har just utövarna av de tre abrahamitiska religioner detta gemensamt med varandra.

Fast jag skall även ge ateisterna en liten skrapa. Tycker det är mycket märkligt att ateister har en kristen ceremoni både på begravning eller bröllop. Det går att bevara traditioner men ändå ta bort det kristna ur ekvationen. Så jag tycker det är lustigt att det finns så många ateister som är självmotsägande. 

Precis på samma sätt som jag anser att det är en självmotsägelse från judar/kristna/muslimer att säga "störst av allt är kärlek, och man skall älska varandra enligt Gud /Allah " och ändå sätta villkor på att homosexuella inte skall få lov att ha kärleksförhållande och älska varandra. För mig är Gud/Allah som kör med självmotsägelse där.

Min erfarenhet är att när ateister har kristna traditioner så beror det oftast på att ena partnern är troende, fastän kanske inte aktivt religiös. Eller så känner de lite press från övriga släkten.

Det behöver alltså inte vara självmotsägande. Jag brydde mig inte så mycket om att mina barn döptes. Min fru ville det och jag sade ja, helt enkelt.

Hade både jag och min fru varit ateist så hade nog inte detta skett.
  • oanonym
    Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-12-03 17:27:58 följande:

Jaha vilken tur att du vet detta bättre än kvinnorna själva. Ni är som barn... pratar om spöken som inte finns och försöker övertyga de som vet bättre haha..

Ni är så missnöjda med era liv och tror att alla (inkl. beslöjade kvinnor) är det.

Spöket finns. Det står i Koranen att kvinnor ska täcka håret:

Säg till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.

Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som anständigtvis kan var synligt; låt dem därför fästa slöjan (khim?r) så att den täcker barmen?

En till vers:

Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar ? och till [alla] troende kvinnor ? att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg (jilb?b); på så sätt blir de lättare igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???