Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-11-28 14:47:57 följande:
Tycker många pratar om islam så som de själva vore muslimer, har blivit förtryckta och lever under dödshot? Kanske också blivit bortgifta?
Detta är ju självklart medias bild av islam som vissa (läs de utan riktiga kunskaper slukat med hull och hår).
Jag som forskar i historia på universitet har mött många akademiker och högutbildade som inte alls är lika fördomsfulla eller hatiska. Hänger det kanske ihop, låg utbildning=fler fördomar och mer främlighetsavsky? Ju mindre man vet desto räddare är man och vågar inte ens forska i sanningen?
Många av mina muslimska vänner lever i sådan frihet och i en sådan harmoni att det knappt går att INTE bli avundsjuk. Medan mina "västerländska" vänner som har allt de kan "välja" lever under stress och depression.
Varför är slöja ett tecken på något dåligt? Numera inser jag att de som lever i Sverige och MED slöja är starka kvinnor som väljer sin tro och sin klädsel och skiter i alla mänproducerade ideal.
Jag är en ung kvinna och känner mig mer förtryckt än muslimska kvinnor.
Du säger att du är forskare. Du är då akademiskt utbildad så visar ett skrämmande prov på okunnighet själv.
Så du kan ju sätta dig ned och fundera en smula på dina egna kunskaper om islam. De är inte så överväldigande bra de heller. Rent av skrämmande dåliga faktiskt, om man skall baserat på dit inlägg här.
Du om någon, som är akademisk utbildad, borde ju veta (kan man ju tycka) att du kan ju inte ta en liten grupp människor du känner och använda dem som en generell mall för muslimer, och tro att det är ett bra motbevis på media och deras spegling på islam. Det är ju precis lika okunnigt och direkt onyanserat att göra en sådan sak, som du gör, som media gör med deras sak och många som diskutera om islam.
Islam har många olika inriktningar, precis som kristendomen har olika inriktningar. Det är många som glömmer bort detta både bland vanligt folk (med eller utan akademisk utbildning i bagaget), som media gör.
Här hemma där jag bor så har c:a fyra olika islamska inriktningar (som jag sett och noterat).
Den ena inriktningen så är kvinna faktiskt tvingad, ja tvingad, att bära niqab förutom då hijab.
Sedan så har vi en inriktning där kvinna är fri att välja och till och med fåp att välja om hon skall bära både niqab och hijab, eller bara hijab.
Den mest skärmande inriktningen inom islam, som också finns där jag bor, är den som tvingar flickor i så låga åldrar som 5-6 års ålder, att bära slöja. Det bor många sådan muslimska familjer i mitt bostadsområde, som har en inriktning inom islam där man har som krav att små flickor skal bära slöja. Jag har faktiskt sett både mödrar och fäder skälla ut sin lilla dotter på plats, för att hon inte tagit på sig slöjan samtidigt som de har tagit på henne slöjan.
Så finns den gruppen av muslimer som är som vi västerländska, låter kvinna klä sig som hon själv vill och hon får till och med bära kortare kjol och gå i linne/t-shirt om hon vill. Med kortare kjol som jag sett dessa muslimska kvinnor bära är oftast i längder allt från mitten av låren ned till mitten av vaderna.
Ja just det vi västerländska kvinnor kan välja själva, och det är faktiskt ett direkt eget val som dina västerländska väninnor gör om de lever under stress. Det går att välja att leva ett stressfritt liv, om man så önskar, som kvinna. Det finns inga hinder att göra detta att välja bort stressen och alla "måsten". Så den egentliga frågan borde ju vara, varför väljer dina västerländska väninnor att leva under stress, när de kan välja att leva ett stressfritt liv?
Sedan så avslutar du med att du känner dig mer förtryckt än en muslimsk kvinna. Men du ger inga exempel på detta förtryck, som skulle vara värre (enligt dig).