Anonym (pissensisse) skrev 2018-11-26 23:35:56 följande:
Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.
Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?
Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?
Jag hatar förtryck och mänmiskor som tvingar kvinnor att bära slöja MEN i Sverige har vi rätt att bära vad vi vill så länge det inte strider mot lagar och regler och eftersom det inte är förbjudet i Sverige att bära slöja så anser jag att om en svensk blåögd kvinna själv väljer att bära det så har hon rätt till att göra det utan att du eller andra ska bestämma över henne - för vad skiljer annars dig från mot dom som tvingar folk att inte bära det.
Sen är vi kanske på god väg jämfört med andra länder men inte har vi i Sverige arbetat bort all förtryck mot kvinnor.
(lite som med djurhållningen, visst är vi bättre än många länder men det betyder inte att vi inte har saker som fortfarande kan förbättras)
och nog finns det tyvärr också många svenska män som tror sig ha rätten att bestämma vad en kvinna får bära eller inte 'måste du ha på dig den där korta kjolen.. den visar för mycket, urringat får dig att se slampigt ut..' osv osv.
Kort kjol, slöja, jeans osv vad en vuxen kvinna ska bära är upp till henne, inte andra kvinnor eller män vare sig dom är svenska eller inte.
Klädsel, religion, politik osv är personligt och ska bara bestämmas av individen.
Jag själv är ursvensk, har inte slöja, är inte religös och röstar inte på tex M men anser att andra självklart har rätt till dessa saker, vilket dom ju faktiskt också har då vi bor i Sverige.
Sen kan jag tycka att det är skrämmande och farligt att man inte får kritisera islam eller andra religioner eller politiska partier osv för självklart bör man få göra det men
hur man kritiserar avgör om andra tar en på allvar och inte heller får man uttrycka sig hursomhelt trots att vi har yttrandefrihet i Sverige.
Många som vill förbjuda slöjor delar tyvärr samma kvinnosyn som dom personer dom fördömer och det är ett lika stort problem för kvinnor - att istället
visa att man har rätt att välja själv är en bättre väg att gå, om sen familjen inte tillåter det då får samhället gå in och rätta dessa människor, samma bör för övrigt gälla de svenska män som behandlar kvinnor dåligt,
bara på nätet ser man ett kvinnohat som inte är sunt, ett hat som bara överträffas av hatet mot invandare.