• Anonym (pissensisse)

Svensk kvinna med hijab???

Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.

Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?

Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?

• Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???
  • Kawthar

Hade kunnat vara mig du såg.. svensk revertit sedan flera år tillbaka och bär min hijab (islamiska klädsel och uppförande) med stolthet. Inte för jag tror att jag är bättre än någon annan utan pga att jag älskar min klädsel som jag valt för i min tro upprätthålla dom lagar Gud välsignat oss kvinnor med. Männen har sin hijab också.

För mig innebär min tro och min klädsel frihet. Jag känner ett lugn inom mig och fullkomligt tillfreds med min tro.

Islam betyder fredlig underkastelse till Gud och endast Gud. Så hur vi praktiserar vår tro är det vi en dag ska stå till svars för inför Gud. I Koranen står det att Gud känner oss bättre än vi känner oss själva och Han är närmare oss än vår egen halspulsåder, så bär du tex slöjan för någon annan än för Guds skull kommer det inte betyda någonting på domedagen.

• Kawthar
    Anonym (Snälla nån..) skrev 2018-11-27 00:40:38 följande:

En gång för alla. Det är VI västerländska kvinnor som lever under förtryck! Porr-konsumtion som normaliseras ?? Victorias Secret ?? Ja det är väl ju mer avklätt desstu mer behagar vi männen... eller ?? Alla "damtidningar" som vill att vi ska se ut på ett SPECIELLT sätt ?? Inte är det vi kvinnor som vill puta med röven för andra kvinnors skull... Eller ha ankläppar som BARA associerar till hur kvinnan ser ut när hon utför oralsex på en man. Nääää men det är inte kvinnoförtryck!

Eller hetsen kring badstränder... bikini eller string?? Vad gillar männen bäst? Vad är sexigast.... Eller bh:n som är tjockare än Nationalencyklopedin.. är det för att behaga kvinnor?? Nä det är också "kom och titta på mig mannen, jag har stora bröst".

Snälla, kom inte och säg att det är frivilligt eller att vi bara vill öka vårt självförtroende! I västvärlden har självförtroende blivit baserat på hur många likes en kvinna kan få på Instagram. Om HON ÄR DUGLIG.

Höga klackar, jeans som ger större rumpa... Gör ALLT i din makt för att ögonen ska vara på DIG - om du så måste gå naken.

Snälla, då tar jag hellre på mig en sjal, tar bort sminket och ger fan i alla jävla ideal skapta för männen.

Ingen kvinna som någonsin spelat in en porrfilm har tänk "wow, jag är fri och lycklig och INGEN man förtrycker mig för just nu är det inte 5 miljoner män som kommer se detta och runka för att sedan se mig som en hora".

Ingen kvinna som stått vid bilmontrar för reklam, halvnaken har tänkt att "ja men den här bilen lockar tittare, inte alls mina bara ben och yppiga bröst".

Att klä av sig och tro att man gör det för sin egen skull är VÄRRE än niqab och hijab. Inse det västvärlden! Männen styr er mer än vad de styr kvinnorna i tex Mellanöstern.

De har inga galna kvinnoideal iaf.

Tack.

Så bra skrivet och håller med dig i allt
  • Kawthar
    cb66 skrev 2018-11-27 09:50:32 följande:

Helt rätt, män har alltid försökt att kontrollera kvinnors klöäder. Det mest uppenbara är nog frankrikes lag om att man inte får ha hijab på stranden men måsta ha bikinitopp. En tydlig signal på kontroll av klädsel:

Absolut är det så, vi lever i en tid där kvinnor bötfälls när de klär på sig täckande klädsel men betalas när de klär av sig. Så skruvat
  • Anonym (Kerstin)
    Kawthar skrev 2018-11-27 12:51:56 följande:
    Absolut är det så, vi lever i en tid där kvinnor bötfälls när de klär på sig täckande klädsel men betalas när de klär av sig. Så skruvat
    eller bötfälls om de inte har bikiniöverdel.

I Sverige tvingas kvinnor att ha en viss klädsel på badhus som inte män behöver. Vi har olika lagar för kvinnor och män när det gäller klädsel.
  • Kawthar
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-11-27 12:59:02 följande:

I Sverige tvingas kvinnor att ha en viss klädsel på badhus som inte män behöver. Vi har olika lagar för kvinnor och män när det gäller klädsel.

Nja det är en sanning med modifikation. Du kan gå barbröstad på stranden. Ingen kommer bötfälla dig trots att du är ute på allmän plats.
  • Anonym (anonym)

Jag skulle kunna tänka mig att bära hijab för att dölja mina stora skador på hals och öron efter behandling dock så fungerar ju inte detta eftersom jag blir ifrågasatt och för att få tyst på detta så känner jag mig tvingad att gång på gång visa vad som döljs under

• Anonym (Eh!)
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-11-27 12:59:02 följande:

Det är sant att även kvinnor bör få bada med bar överdel på badhus och badstränder, men det är bäst att börja kämpa mot slöjan först!
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-27 13:32:36 följande:

Jag skulle kunna tänka mig att bära hijab för att dölja mina stora skador på hals och öron efter behandling dock så fungerar ju inte detta eftersom jag blir ifrågasatt och för att få tyst på detta så känner jag mig tvingad att gång på gång visa vad som döljs under

Fast de som bär hijab eller niqab gör det ju inte för att de tycker att det är snyggt eller för att dölja skavanker eller en dålig hårdag. De gör det för att underkasta sig Gud och för att underkasta sig mannen.
  • Anonym (Kerstin)
    Anonym (Eh!) skrev 2018-11-27 13:38:56 följande:
    Det är sant att även kvinnor bör få bada med bar överdel på badhus och badstränder, men det är bäst att börja kämpa mot slöjan först!
    Det är samma mönster och mekanismer bakom båda. Kvinnor "väljer frivilligt" att bära bikini/hijab för att de vill det. Båda är påhittat av män för att kontrollera och förtrycka kvinnor. 

men visst, hijab täcker en större del av kroppen så vi börjar med den.

I frankrike kan du få böter om du bär burkini eller om du inte bär bikini. Absurbt hur man reglerar exakt hur kvinnan ska klä sig. Män har inga specialregler och får gärna täcka hela kroppen eller gå topless. Inget av könen får gå utan underdel.

man kan väl fundera på varför vi bara diskuterar kvinnans tvingande/frivilliga klädsel och inte männens. Är det inte förödmjukande att tvingas bära kippa???
  • Anonym (Suck)
    Anonym (pissensisse) skrev 2018-11-26 23:35:56 följande:

Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.

Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?

Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?

Du antar ja.. Suck. Det kan ju omöjligt va så att hon själv tagit beslutet att konventera och bära slöja?

Jag har 2 svenska väninnor som bär slöja. Båda helt av eget val. Den första va gift med en man som man kanske kan muslim.. Han bad inte, han använder droger osv. Dom skiljer sig, och efter år utan kontakt med honom, konventerade hon och nått år efter det valde hon att använda slöja. Den andra är gift med muslim ifrån ett Balkanland, alltså inte jätte religiös. Hon läsa Koranen hemma själv och när hon kände att hon ville konventera så berättade hon för honom. Han tycker vaken eller om det, det va hennes beslut. Men han bad henne att inte använda slöja, just på grund av att han inte ville att folk skulle tro att han tvingade henne till det. Hon bär ändå slöja, för det är vad hon själv vill.
Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???