• Anonym (pissensisse)

Svensk kvinna med hijab???

Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.

Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?

Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?

• Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???
  • Anonym ("Tvålrunk Deluxe")
    Anonym (pissensisse) skrev 2018-11-26 23:35:56 följande:

Var ute på ärende i Stockholms avlagsna förorter och på bussen kliver en blåögd kvinna som pratar ren svenska, men som hade hijab på sig. Jag trodde ärligt talat inte mina ögon.

Varför? Vi lever i ett land där vi arbetat bort förtryck och där de flesta män kan hålla på sig när de ser en kvinna som visar håret, men nu är vi alltså på väg tillbaka?

Tycker det känns riktigt obehagligt när den inhemska befolkningen börjar normaiisera kvinnoförtryck. Jag kan väl anta att hon har ihop det med en muslimsk man, för jag tvivlar på att en ursvensk man hade krävt hijab. Vad blir nästa steg? Niqab?

Har sett det två-tre gånger där jag bor, en kommun med 70 000 invånare.
    Jag drar samma slutsats som du gör.
    Ingen vet vem som döljer sig under en niqab, kan vara en svensk kvinna.
  • Anonym (Suck)
    oanonym skrev 2018-11-27 14:19:04 följande:

Jag har varken nämnt döda eller koranen. Samt att många muslimer följer även olika hadither.

Vad menade du då? Jag ifråga satte den som sa att muslimer dödar och misshandlar kvinnor som inte vill bära slöja. Du svarade med att västerländska män som för på det sätter inte har nått stöd för sitt förtryck. Att stöd finns i religion. Så hur ska tolka det annat än att du anser att muslimer har stöd i Koranen att misshandla och döda kvinnor som inte vill bära slöja?
  • oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:26:11 följande:

Fast jag pratade inte om heltäckande, utan om slöja. Heltäckande kan jag köpa att man till viss del förbjuder pga säkerhetsskäl.

Att jag lever som jag gör beror ju också till stor del pga min uppväxt/uppfostran. Det går inte att komma ifrån. Även om jag inte sätter på mina barn slöja så styr jag till en del vad de har på sig. Så är det ju i alla familjer.

Självklart ska man inte tvinga på ett gråtande barn en slöja mot dess vilja. Men de flesta barn som använder slöja gör det för att de vill vara som mamma. Precis som min dotter vill ha högklackat för att jag har det.

Om jag skulle ha döttrar som jag skickade till skolan i högklackat, kort kjol och massa smink, så skulle det säkert bli ett jävla liv. Även om jag sade att min gud, spaghettimonstret, vill detta.

Jag skulle kanske även kunna få döttrarna att själva välja detta i framtiden, genom stark indoktrinering.

Så, var går gränsen för vad som är självvalt? Många muslimer har ju inte ens valt sin religion själv, så hur kan då religiös klädsel vara självvald?

Jag påstår mig inte ha något svar, men det kan vara värt att tänka på, vad som menas med att välja själv.
  • Anonym (Malmö)

I malmö kryllar det med svenska tjejer med hijab, de gör det för att få gifta sig med sina muslimska män. De konverterar.

• oanonym
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:30:20 följande:

Vad menade du då? Jag ifråga satte den som sa att muslimer dödar och misshandlar kvinnor som inte vill bära slöja. Du svarade med att västerländska män som för på det sätter inte har nått stöd för sitt förtryck. Att stöd finns i religion. Så hur ska tolka det annat än att du anser att muslimer har stöd i Koranen att misshandla och döda kvinnor som inte vill bära slöja?

Jag menade förtryck (jag tog inte upp vilka straff som gäller). En religion (islam i detta fall) är ju även mer än det som står i koranen. Särskilt om man inte kan läsa koranen själv och blir tvungen att lita på sin man, släkting eller imam.
  • Anonym (Runka)
    Kawthar skrev 2018-11-27 12:47:33 följande:

Hade kunnat vara mig du såg.. svensk revertit sedan flera år tillbaka och bär min hijab (islamiska klädsel och uppförande) med stolthet. Inte för jag tror att jag är bättre än någon annan utan pga att jag älskar min klädsel som jag valt för i min tro upprätthålla dom lagar Gud välsignat oss kvinnor med. Männen har sin hijab också.

För mig innebär min tro och min klädsel frihet. Jag känner ett lugn inom mig och fullkomligt tillfreds med min tro.

Islam betyder fredlig underkastelse till Gud och endast Gud. Så hur vi praktiserar vår tro är det vi en dag ska stå till svars för inför Gud. I Koranen står det att Gud känner oss bättre än vi känner oss själva och Han är närmare oss än vår egen halspulsåder, så bär du tex slöjan för någon annan än för Guds skull kommer det inte betyda någonting på domedagen.

">

Sorry, Gud är påhittad.
  • Furti
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 14:26:11 följande:
    Att jag lever som jag gör beror ju också till stor del pga min uppväxt/uppfostran. Det går inte att komma ifrån. Även om jag inte sätter på mina barn slöja så styr jag till en del vad de har på sig. Så är det ju i alla familjer.

Självklart ska man inte tvinga på ett gråtande barn en slöja mot dess vilja. Men de flesta barn som använder slöja gör det för att de vill vara som mamma. Precis som min dotter vill ha högklackat för att jag har det.
    Slår du din dotter om hon inte har högklackat, eller är det din man som sköter om misshandeln?

www.unt.se/nyheter/uppsala/nioaring-i-uppsala-vagrade-sloja-blev-slagen-4462960.aspx
  • Furti
    Hijab av fritt val? Tror inte det är så vanligt...
    www.unt.se/nyheter/uppsala/utbrett-hedersfortryck-bland-uppsalas-unga-5013910.aspx
    De preliminära resultaten från studien blev i dagarna klara. De visar bland annat att 19 procent av flickorna och 12 procent av pojkarna antingen inte alls får vara med och bestämma vem de ska gifta sig med eller att valet är villkorat.
    ? Det kan innebära att de till exempel bara får välja en partner ur samma religion eller etnicitet eller att de får välja bland några partners som familjen presenterar för dem, säger Mariet Ghadimi.
    [...]
    En fråga gällde den egna oron att giftas bort. Var fjärde svenskfödd flicka med utrikesfödda föräldrar är oroliga över att giftas bort och av de flickor som själva är utrikesfödda går 40 procent runt med en oro.
  • Furti
    Anonym (Suck) skrev 2018-11-27 15:31:52 följande:
    Har ingen man.

Som sagt män förtrycker kvinnor (även tvärtom). Kläder kan användas för att förtrycka, men det är fortfarande personen som står för förtrycket inte klädesplagget.
    Du argumenterar som NRA, vapen dödar inte människor...
Svar på tråden Svensk kvinna med hijab???