• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-11 10:26:00 följande:

Ni som precis fått era bebisar Jilka o Baku (någon mer..?) kan bebisen redan från början sitta i en sån där babybjörn babysitter? är det onödigt att köpa en sån från vecka 1 liksom?

och klarar era bebisar av att sova själva i egen säng? eller hur gör ni där? Jag tänkte ha ett babynest i deras säng precis bredvid min - hoppas inte det är en utopi ;)

Glömde ju svara på sovandet. Försöker få honom att sova ensam i babynestet i bedsidecriben... Det funkar ungefär varannan natt. Just nu är han väldigt mammig så funkar sådär. Då får han sova på mitt bröst. Men försöker ha honom ensam så mycket som möjligt...
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-11 13:01:07 följande:
    Ja, det är skönt med lite andrum.

Det är nog väldigt olika. Jag har inte kunnat lämna soffan eller sängen många minuter.

Bebisar sover ju mycket, men det är inte helt sammanhängande och många vill ju vara väldigt nära hela tiden.

Införskaffa bekväma kläder och ha inte så mycket förhoppningar på att få något gjort. Tänk också på att man blir väldigt ofräsch. Läckande bröst, kräk och läckande blöjor. Jag definitivt köpt för lite kläder till mig själv. Om ni är ensamma mycket så se till att ha mat som är lätt att fixa själv. Och mat som går att äta med en hand. Och förbered er på att äta kall mat och dricka kallt kaffe :)
    tack för tipset om bekväma kläder - blir ju att man bara fokuserar på den lilla så här i väntans tiderHjärta!

får nog ta hem micron vi har på jobbet lagom till bebisen kommer - kommer ju inte kunna stå o laga en massa mat ändå misstänker jag - gillar visserligen yoghurt så kan ju även leva på det och knäckemackorFlört 

har börjat läsa lite om hypno birthing - någon annan som intresserar sig för det?
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-11 14:34:18 följande:

tack för tipset om bekväma kläder - blir ju att man bara fokuserar på den lilla så här i väntans tider!

får nog ta hem micron vi har på jobbet lagom till bebisen kommer - kommer ju inte kunna stå o laga en massa mat ändå misstänker jag - gillar visserligen yoghurt så kan ju även leva på det och knäckemackor 

har börjat läsa lite om hypno birthing - någon annan som intresserar sig för det?

Ja det blir ju lätt så :)

Jag kan ju också nämna att jag blivit sjukt hungrig sen han föddes. Dels så är det ju inget ivägen för magsäcken längre och dels tar amning mycket energi. Så mycket äta och dricka som gäller. Både rejäla portioner "riktig" mat och många mellanmål. Sen blir man rejält törstig. Och kom ihåg att dricka om ni ammar för det straffar sig direkt med huvudvärk och dålig ork annars. Har precis beställt en ny vattenflaska för insåg att det bara är bökigt med ett glas bredvid sängen.
  • Jilka
    Inalina skrev 2019-02-11 10:26:00 följande:

Ni som precis fått era bebisar Jilka o Baku (någon mer..?) kan bebisen redan från början sitta i en sån där babybjörn babysitter? är det onödigt att köpa en sån från vecka 1 liksom?

och klarar era bebisar av att sova själva i egen säng? eller hur gör ni där? Jag tänkte ha ett babynest i deras säng precis bredvid min - hoppas inte det är en utopi ;)

Från vad jag hört så får de sitta i babysittern från dag 1 men bara korta stunder, typ träna. Jag har två, men ingen babybjörn utan andra märken. Det är guld för mig som ensamstående, han får sitta där när jag gör frukost eller går på toa osv :)

Min lilla klarar nu av att sova i en sleep Carrier (typ som en stabil mjuklift) själv, det efter att jag tryckte in mer filtar och saker än jag trodde var möjligt för att göra det ombonat. Men han sover nattetid i den i min säng. Men så vill han amma ofta varannan timma, och kan inte sövas i sleep Carriern utan måste somna på mig först, och så måste jag ofta sticka in handen och ge honom en napp. Så den står inte i egen säng, men det är lika mycket för min sömns skull som för Josefs.

I övrigt rekommenderar jag en sleep carrier.an kan säkert inte ha den så länge, men det är smidigt att den går att veckla ut och den är stabil att kånka runt på och flytta.
  • Jilka
    Jilka skrev 2019-02-11 15:17:48 följande:

Från vad jag hört så får de sitta i babysittern från dag 1 men bara korta stunder, typ träna. Jag har två, men ingen babybjörn utan andra märken. Det är guld för mig som ensamstående, han får sitta där när jag gör frukost eller går på toa osv :)

Min lilla klarar nu av att sova i en sleep Carrier (typ som en stabil mjuklift) själv, det efter att jag tryckte in mer filtar och saker än jag trodde var möjligt för att göra det ombonat. Men han sover nattetid i den i min säng. Men så vill han amma ofta varannan timma, och kan inte sövas i sleep Carriern utan måste somna på mig först, och så måste jag ofta sticka in handen och ge honom en napp. Så den står inte i egen säng, men det är lika mycket för min sömns skull som för Josefs.

I övrigt rekommenderar jag en sleep carrier.an kan säkert inte ha den så länge, men det är smidigt att den går att veckla ut och den är stabil att kånka runt på och flytta.

Just ja, vad gäller amningskudde så rekommenderar jag ergobabys. Det är ingen graviditetskudde men den är super för amningen, bra tjocklek, flexibilitet och konsistens eller vad man säger. Tipsar precis som Baku om vattenflaskor! Sådana som man kan öppna med en hand /munnen och inte behöver skruva. Ta med dem till förlossningen, jätteskönt att kunna dricka vatten snabbt medan man ammar eller har värk. Det var det enda jag saknade i min förlossningsväska jag hade bara med skruvkorksflaskor
  • Etta

Hej, jag hoppar in här också! Gravid i v 7 efter sjätte insättningen så hade helt gett upp hoppet om syskon till vår 3-åring! Håller tummarna att den lille vill stanna nu bara..! Ska på VUL nästa tisdag så räknar ner dagarna..

• LillaAw
    BaKu skrev 2019-02-11 13:03:11 följande:

Verkar vara lite olika bud på vad som rekommenderas så vi har väntat. Vi ska fråga vid nästa BVCbesök tänkte vi. Påminn mig att återkomma med svar på onsdag:)

Jag jobbar som bvc-sköterska :) det går bra att ha babysitter direkt. Dock är dem väldigt ostabila i nacken och faller lätt ner med huvudet och hakan nedåt så de brukar inte kunna sitta så länge i dem i början. Precis som de helst inte ska sitta i bilbarnstolar för länge. I början kommer vi nog lägga bebis på en filt på golvet/babynest där vi är och vänta lite med babysittern.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • BaKu
    LillaAw skrev 2019-02-11 18:57:38 följande:

Jag jobbar som bvc-sköterska :) det går bra att ha babysitter direkt. Dock är dem väldigt ostabila i nacken och faller lätt ner med huvudet och hakan nedåt så de brukar inte kunna sitta så länge i dem i början. Precis som de helst inte ska sitta i bilbarnstolar för länge. I början kommer vi nog lägga bebis på en filt på golvet/babynest där vi är och vänta lite med babysittern.

Åh, tack för svaret! För mig blir det skönt om han kan sitta nån minut så jag hinner kissa typ. Babynest funkar sådär på dagen. Har testat babygym nu och även om han inte gör mer än tittar lite så verkar det funka bättre.
  • Fröken Rabarber
    Etta skrev 2019-02-11 17:22:26 följande:

Hej, jag hoppar in här också! Gravid i v 7 efter sjätte insättningen så hade helt gett upp hoppet om syskon till vår 3-åring! Håller tummarna att den lille vill stanna nu bara..! Ska på VUL nästa tisdag så räknar ner dagarna..

Grattis, hoppas er lille rackare håller sig kvar! <3
  • Fröken Rabarber

Funderar på det här med sovställning i sängen. Har hört att det ska vara bäst för bebisen att jag ska sova på sidan (helst vänster pga kroppspulsådern). Men hur sover ni? Brukar ni sova på sidan även utan graviditet så det kanske inte är något problem? Eller har ni lyckats övertala era kroppar att sova på sidan? Min är lite övertalad...

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF