• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-06 08:57:33 följande:

Ja det är ett skäl gott nog:) men skulle tipsa alla om glidmedel. Vissa veckor gick det typ inte utan hur sugen jag än var. Körde med det som standard och tror det kan hjälpa mot ömheten.

Aa får nog införskaffa det! Är bra å ha hemma även efter förlossningen :) tror också jag spänner mig en del, får liksom påminna mig själv hela tiden att det inte e nån fara å ha sex å att hans penis inte skadar barnet hahah xD
  • BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-02-06 09:06:28 följande:

Aa får nog införskaffa det! Är bra å ha hemma även efter förlossningen :) tror också jag spänner mig en del, får liksom påminna mig själv hela tiden att det inte e nån fara å ha sex å att hans penis inte skadar barnet hahah xD

Haha, ja, man får ju för sig lite dumma saker. Glidmedel är ju faktiskt inte fel att använda ibland i vanliga fall också ;) kan tipsa om pjur. Tycker det håller lite bättre än de andra vi testat
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-05 13:54:18 följande:
    Oj ja, helt otroligt overkligt. Man kan inte förstå det.. tror det inte kommer gå upp för oss fören hon är här.

I övermorgon är det vecka 25 och dags för besök hos barnmorskan igen. Ska bli kul. Vi ska börja mäta magmått nu oxå, har ni börjat med det?

Åh! Du måste nästan lägga ut kort sen när du fått hem den ;) Vart ska du ha den stående?:) vilken strl tog du? :)
    roligt med nytt besök - får ni lyssna på hjärtljud då eller vad gör ni?

jag har vart på mitt glukostest idag i 3 timmar! gick bra - ingen diabetes här inte vilket var skönt!!! var tvungen att fasta 10h innan och sen fick man dricka en sockerlösning och vara där i 2,5 h för att ta 3 olika blodprov. var så hungrig så jag skakade sen när jag kom hem - så åt för 4 pers till lunch haha! nu är jag normal igen ;) ska ni göra glukostest?

håller även på att köpa lite nya möbler här hemma - fick hem en matta igår som jag bara ÄLSKAR och nu ska vi beställa en Laminofåtölj med fårskinn och fotpall - blir nog bra som amningsfåtölj tänker jag =) blivit värsta shopoholicen som gravid haha! men jag gillar att satsa på saker som kommer hålla i många år - men då blir det ofta lite dyrare grejer. (speciellt då det ska fraktas till schweizFörvånad!

jag ska också till gyn i morgon - ska få nåt vaccin mot röda hund eller kikhosta minns inte vilket jag tydligen inte hade skydd mot.. (jättemärkligt då jag vet att jag fick vaccinet för 5 år sen...)

ang mini-pölen så köpte jag den för 1149kr - som är en sovpöl. tänker att den kan ligga i hennes säng och även att man kan ha den i soffan - den ser fantastskt härlig ut! börjar fundera mer o mer på att köpa en stor amningskudde att ha nu och sova med innan - vanliga kuddar funkar liksom inte ritkgit både för mage och ha mellan knäna... ska du/någon annan här göra det?
  • Elcca
    Inalina skrev 2019-02-06 14:04:00 följande:

jag har vart på mitt glukostest idag i 3 timmar! gick bra - ingen diabetes här inte vilket var skönt!!! var tvungen att fasta 10h innan och sen fick man dricka en sockerlösning och vara där i 2,5 h för att ta 3 olika blodprov. var så hungrig så jag skakade sen när jag kom hem - så åt för 4 pers till lunch haha! nu är jag normal igen ;) ska ni göra glukostest?

håller även på att köpa lite nya möbler här hemma - fick hem en matta igår som jag bara ÄLSKAR och nu ska vi beställa en Laminofåtölj med fårskinn och fotpall - blir nog bra som amningsfåtölj tänker jag =) blivit värsta shopoholicen som gravid haha! men jag gillar att satsa på saker som kommer hålla i många år - men då blir det ofta lite dyrare grejer. (speciellt då det ska fraktas till schweiz!

jag ska också till gyn i morgon - ska få nåt vaccin mot röda hund eller kikhosta minns inte vilket jag tydligen inte hade skydd mot.. (jättemärkligt då jag vet att jag fick vaccinet för 5 år sen...)

ang mini-pölen så köpte jag den för 1149kr - som är en sovpöl. tänker att den kan ligga i hennes säng och även att man kan ha den i soffan - den ser fantastskt härlig ut! börjar fundera mer o mer på att köpa en stor amningskudde att ha nu och sova med innan - vanliga kuddar funkar liksom inte ritkgit både för mage och ha mellan knäna... ska du/någon annan här göra det?

Kolla upp det det med vaccineringen ordentligt! Säkert kan dom sin sak, men man ska inte vaccineras för rödahund när man är gravid. Kikhosta vet jag inget om, men just röda hund och mässlingen som brukar vara ett blandvaccin tillsammans med kikhosta, ska inte ges under graviditet vad jag har förstått.
  • Inalina
    Elcca skrev 2019-02-06 15:02:40 följande:
    Kolla upp det det med vaccineringen ordentligt! Säkert kan dom sin sak, men man ska inte vaccineras för rödahund när man är gravid. Kikhosta vet jag inget om, men just röda hund och mässlingen som brukar vara ett blandvaccin tillsammans med kikhosta, ska inte ges under graviditet vad jag har förstått.
    nej precis de är ju 'levande' vaccin. tror detta var kikhosta dock - men ska kolla igen just in case! min gyn sa att de brukar rekommendera det då bebisen automastikt får skyddet - men jag kollar hellre 10ggr extra Glad
  • Elcca
    Inalina skrev 2019-02-06 15:15:22 följande:

nej precis de är ju 'levande' vaccin. tror detta var kikhosta dock - men ska kolla igen just in case! min gyn sa att de brukar rekommendera det då bebisen automastikt får skyddet - men jag kollar hellre 10ggr extra 

Haha, ja. Man vill ju verkligen vara på säkra sidan. :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-06 14:04:00 följande:

håller även på att köpa lite nya möbler här hemma - fick hem en matta igår som jag bara ÄLSKAR och nu ska vi beställa en Laminofåtölj med fårskinn och fotpall - blir nog bra som amningsfåtölj tänker jag =) blivit värsta shopoholicen som gravid haha! men jag gillar att satsa på saker som kommer hålla i många år - men då blir det ofta lite dyrare grejer. (speciellt då det ska fraktas till schweiz!

Ja precis, vi pratar lite hur man mår och hon ger info och så lyssnar vi på hjärtljuden. Och denna vecka (25) börjar man även mäta magmåttet oxå.

Har du ul igen imorgon?:)

Skönt att ha glukostestet klart! Vi har pratat om det, men jag behöver inte göra det, skönt :)

Jag har oxå funderat på införskaffa en amningskudde eller gravidkudde till att sova med. Ser så himla sköna ut, och jag tänker som dig att då kan man ha den när man ammar oxå, så jag tror jag ska investera i en sån:)

Lycka till hos bm imorgon! Pratar ni nått mer om dina sammandragningar? Är det bättre eller fortfarande likadant?
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-02-05 19:50:57 följande:

Ni skrev ju lite om sex här så har en fråga..

Efter sex å orgasm så blir jag jätteöm å svullen där nere. Alltså typ blygdläpparna.. det gör lite ont ett tag efteråt men sen går det över. Vet ni vad det kan bero på? Är ganska oskönt :/

Jag får oxå så. Bli öm i själva "hålet och runt om" efteråt, men det brukar ge sig dagen efter.. säkert som nån säger med sköra slemhinnor osv så med lite glidmedel så känns de säkert bättre:) vi har inte provat det ännu dock :p
  • 170909
    Mjbo skrev 2019-02-05 13:54:18 följande:
    Oj ja, helt otroligt overkligt. Man kan inte förstå det.. tror det inte kommer gå upp för oss fören hon är här.

I övermorgon är det vecka 25 och dags för besök hos barnmorskan igen. Ska bli kul. Vi ska börja mäta magmått nu oxå, har ni börjat med det?

Åh! Du måste nästan lägga ut kort sen när du fått hem den ;) Vart ska du ha den stående?:) vilken strl tog du? :)
    Jag tror jag ligger någon vecka eller dagar före dig. Jag var på min ca 25v kontroll i måndags men jag byter vecka på tisdagar. Så jag var närmare v26 än 25
    Hon måtte min mage och fick fram ca 25cm och sa att det var helt normalt. Jag har inte kollat upp vad det ska vara teoretiskt. Ibland känns det som allt är normalt när man är hos bm och liknande
  • S91
    Inalina skrev 2019-02-04 09:51:27 följande:

bara en kväll kvar med den där hemska tabletten nu! har gått bra i alla fall och inte känt några bieffekter - ska till gyn på tors så kanske tar hon ett nytt prov då o kollar att allt är bra!

jag mår bra, men sover väldigt dåligt.. svårt att ligga bekvämt med magen, och eftersom jag får sammandragningar när jag blir kissnödig så vaknar jag av det också. annars får jag inga sammandragningar på dagarna vilket är skönt ska ni ta reda på kön?

Ja vad skönt, hoppas allt ser bra ut nu då :)

Åh vad jobbigt. Det är nog det jag ser minst fram emot, sömnbristen längre fram.. suck jag älskar att sova..

Ja vi ska ta red på kön :) är för nyfikna av oss och dessutom en högre ärftlighet på mb. Hirsprung (som jag är född med) om det blir en pojke 30%, så därför vill jag veta :) men vet inte om vi vill veta det direkt på plats eller om de får skriva ned på papper så vi kan läsa när vi kommer hem i lugn och ro hehe.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF