• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-07 09:37:15 följande:

Ok spännande - ska fråga min gyn om magmåttet också! =) ja jag har UL varje gång - min gyn tycker det är minst lika roligt som jag 

nu verkar mina sammandragningar ha lagt sig lite och kommer bara när jag är väldigt kissnödig eller stressad - så försöker undvika båda delarna...

så förmodligen behöver jag inte gå dit varannan vecka men får se vad hon säger.

det gör mig ju inte så mkt att komma dit ofta heller. någon studie har ju visat att många ultraljud gör barnet vänsterhänt haha!! får se om det stämmer sen...

fick min första order från HM baby igår - köpte några pyjamaser, en solhatt och såna där vantar så de inte ska riva sig i ansiktet i början (tror jag de är till för..) herregud så smått allting är snart klar med mina olika ordrar till sverige också - mamma får gå skytteltrafik mellan posten och hemmet för att hämta allt men det verkar hon gärna göra! såg att apoteket har 'startpaket' för bebis också, med snorsug, nagelfil etc. vet inte om det är värt att köpa ett sånt - har någon annan kikat på det?

Så roligt att du fått sakerna! Jag har inte köpt startpaketet, men en snorsug bör man ha. Har hört från många att näsfrida är bäst. Nagelfil är också bra. Man ska inte klippa bebisens naglar och eftersom de snabbt blir vassa så är fil en bra investering. Man kan också riva bort naglarna, men tycker det var svårt.

Nu kan du säkert inte nyttja detta, men flera apotek har gratis babyboxar. Skulle tipsa om att hämta ut dessa. Tre av dem beställer man via babybox.se. Sen kan man beställa en genom libero och en på apotek hjärtat. Den på apotek hjärtat är gratis om man är eller blir medlem där. Annars kostar den. På apotek hjärtat kan båda föräldrarna beställa och få varsinn. Ska nog även gå på libero, men strulade för oss. De tre andra känner av att det är samma hushåll så vi lyckades inte. Hur som helst får man massa provsaker. Det är blöjor, våtservetter, babyolja mm. Plus rabattkuponger på blöjor. Väldigt värt att få lite skräppost sen :p

Sen finns allt för föräldrar. Det var nån tidning och lite rabattkuponger. Helt ok, men lite tunt i jämförelse med de andra.

Och gå med i typ liberoklubben för man får då kuponger med jämna mellanrum. Vet att svägerskan berättade att de bara köpt blöjor till ordinarie pris en gång så det är värt det. Blöjor är nämligen dyrt och det går åt ett gäng om man säger så...
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-07 09:37:15 följande:
    Ok spännande - ska fråga min gyn om magmåttet också! =) ja jag har UL varje gång - min gyn tycker det är minst lika roligt som jagGlad 

nu verkar mina sammandragningar ha lagt sig lite och kommer bara när jag är väldigt kissnödig eller stressad - så försöker undvika båda delarna...

så förmodligen behöver jag inte gå dit varannan vecka men får se vad hon säger.

det gör mig ju inte så mkt att komma dit ofta heller. någon studie har ju visat att många ultraljud gör barnet vänsterhänt haha!! får se om det stämmer sen...Flört

fick min första order från HM baby igår - köpte några pyjamaser, en solhatt och såna där vantar så de inte ska riva sig i ansiktet i början (tror jag de är till för..) herregud så smått allting ärHjärta snart klar med mina olika ordrar till sverige också - mamma får gå skytteltrafik mellan posten och hemmet för att hämta alltTungan ute men det verkar hon gärna göra! såg att apoteket har 'startpaket' för bebis också, med snorsug, nagelfil etc. vet inte om det är värt att köpa ett sånt - har någon annan kikat på det?

Nu har jag vart hos BM igen :) Blodsocker, blodtryck, urinsticka, blodvärde (hb) och vikt kollades.. bebisens hjärtljud lyssnade vi på, Och så mätte vi magen, fick ett mått på 24, alldeles perfekt sa hon, så ja antar att de va bra då :P 

Pratade lite om mina magsmärtor, foglossningar och sammandragningar osv.. Fick en sammandragning precis när jag la mig på sjukhussängen där så hon såg det, uppmanar mig fortfarande att ta det lugnt och inte stressa eller röra mig för mycket.

9 kilo har jag gått upp hittills. Helt ok säger hon, så jag får väl lita på det :P Alla andra värden va bra, HB:t va lite lågt som vi redan visste, så jag ska fortsätta med mina järntabletter. trycket låg på 100/58.. Lite lågt, men de har jag jämt så inget konstigt med det. 
    Allt va frid och fröjd, och hon tyckte allt såg bra ut. förutom mina smärtor då.. Jag måste ringa henne nästa gång de kommer säger hon. Och så fick jag låna hem en TENS apparat för att lindra foglossning, ska ligga med den ca 20 - 30 minuter varje kväll för lindring i rygg/svank/fogar.. Så jag ska prova med det :) 

Hur gick ditt besök?? :) 

• Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-07 13:46:36 följande:

Nu har jag vart hos BM igen :) Blodsocker, blodtryck, urinsticka, blodvärde (hb) och vikt kollades.. bebisens hjärtljud lyssnade vi på, Och så mätte vi magen, fick ett mått på 24, alldeles perfekt sa hon, så ja antar att de va bra då :P 

Pratade lite om mina magsmärtor, foglossningar och sammandragningar osv.. Fick en sammandragning precis när jag la mig på sjukhussängen där så hon såg det, uppmanar mig fortfarande att ta det lugnt och inte stressa eller röra mig för mycket.

9 kilo har jag gått upp hittills. Helt ok säger hon, så jag får väl lita på det :P Alla andra värden va bra, HB:t va lite lågt som vi redan visste, så jag ska fortsätta med mina järntabletter. trycket låg på 100/58.. Lite lågt, men de har jag jämt så inget konstigt med det. 
    Allt va frid och fröjd, och hon tyckte allt såg bra ut. förutom mina smärtor då.. Jag måste ringa henne nästa gång de kommer säger hon. Och så fick jag låna hem en TENS apparat för att lindra foglossning, ska ligga med den ca 20 - 30 minuter varje kväll för lindring i rygg/svank/fogar.. Så jag ska prova med det :) 

Hur gick ditt besök?? :) 

hej!! besöket gick bra! fick några roliga bilder på bebisen som gömmer sig bakom sina händer hihi! och oj vad hon rörde sig under hela besöket!

jag frågade min gyn om de mäter magen också men hon sa att vi mäter ju bebisen varje gång istället med ultraljud - det är bara bm som mäter magar. så jag kommer nog inte få nåt mått ;) har gått upp 7kg totalt i alla fall hann jag se på min våg. Har också för lågt järnvärde så fick tabletter för det. 

bebisen vägde över 800gram och var 34 cm lång eller nåt sånt - får alltid med mig ett papper hem med bebisens längd o vikt =)
    hon mätte även livmoderhalsen igen och den var lång som senast så det verkade bra och att jag inte behövde oroa mig. 

åh hoppas dina smärtor ger med sig snart!! tufft med din foglossning också, har nog tur som inte känner något alls av det. mitt onda o höften är en muskel som spänner sig då jag snedbelastar lite så inget annat.. låter bra med TENSaparat - har för mig att någon mer i tråden har en sån - Anina eller ellencassandra..?

jag kör med min blöta varma handduk med lavendel-olja varje kväll - får för mig att det hjälper magen att lugna sigTungan ute hon sa att min man inte behöver äta någon medicin mot bakteriell vaginos - det är bara om man får tillbaka det hela tiden som det kan bli aktuellt. så kanske kan man våga sig på lite sex ändå haha =) mannen kommer bli glad Flört
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-02-05 10:45:43 följande:

Ja känns roligt när man kommit så långt att man känner bebisen varje dag =) det blir en liten flicka för oss! är i v 25 nu - känns overkligt att skriva det faktiskt...

jag ville veta kön främst för jag mådde så dåligt där veckorna innan KUB/NIPT. Jag kände att det var någon som vill ta kål på mig därinne och att det skulle vara lättare att hantera om jag visste att det var en flicka eller pojke.. haha kanske inte hade gjort nån skillnad egentligen men det känns roligt att veta nu =) har köpt lite kläder till den lilla - och även om allt inte går i rosa så finns det så fina exempelvis grå mysiga bebiskläder med rosa detaljer  så blivit lite sånt!

kram!

Alltså! Vecka 25, det låter underbart att ha kommit så långt! Förstår att det känns overkligt. Kanske det verkligen blir på riktigt först när man har den i sin famn. Låter mysigt att köpa kläder och saker, det är något jag verkligen ser fram emot (men kommer att vänta ett tag till med). Såg att ni var flera som pratade om Newbie tidigare i tråden och för någon dag sen såg jag att de öppnat en pop-up-butik i Ringen på Söder. Hoppas att den är kvar när det väl blir dags ett titta på sådant, det såg ut som att de hade väldigt mycket fint. Gick inte in dock. :)
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2019-02-05 10:54:46 följande:

Jag har börjat testa mig fram lite. Igår åkte jag in till stan å åt lunch med en kompis. Var helt SLUT efteråt. Värk överallt. Då gick vi en del också. Så måste ta många vilopauser emellanåt.. ska till sjukgymnasten nu å få välbehövlig massage å förhoppningsvis bra tips på träning jag kan utföra nu när jag har så ont.

Fy vad tufft, hoppas att massagen hjälpte lite!
  • Akira Öken
    Sommarhopp skrev 2019-02-05 18:13:52 följande:

Jag går in i v 22 imorgon. Känns som att de första 12 veckorna släpade sig fram, men efter det hinner jag knappt blinka så är det en ny vecka igen.

Hoppas att det blir så för mig med! Har dock märkt en skillnad i hur snabbt tiden går de senaste veckorna, men det kan ju även hänga ihop med att det är galet mycket på jobbet och att jag är väldigt trött när jag kommer hem.
  • Akira Öken
    S91 skrev 2019-02-06 21:23:46 följande:

Åh grattis! Känner också igen dig från tidigare tråd. Härligt att se dig här!

Tack för grattis! Kul att se dig med igen och att mötas i en sån här tråd! :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-07 20:03:34 följande:

hej!! besöket gick bra! fick några roliga bilder på bebisen som gömmer sig bakom sina händer hihi! och oj vad hon rörde sig under hela besöket!

jag frågade min gyn om de mäter magen också men hon sa att vi mäter ju bebisen varje gång istället med ultraljud - det är bara bm som mäter magar. så jag kommer nog inte få nåt mått ;) har gått upp 7kg totalt i alla fall hann jag se på min våg. Har också för lågt järnvärde så fick tabletter för det. 

bebisen vägde över 800gram och var 34 cm lång eller nåt sånt - får alltid med mig ett papper hem med bebisens längd o vikt =)

hon mätte även livmoderhalsen igen och den var lång som senast så det verkade bra och att jag inte behövde oroa mig. 

åh hoppas dina smärtor ger med sig snart!! tufft med din foglossning också, har nog tur som inte känner något alls av det. mitt onda o höften är en muskel som spänner sig då jag snedbelastar lite så inget annat.. låter bra med TENSaparat - har för mig att någon mer i tråden har en sån - Anina eller ellencassandra..?

jag kör med min blöta varma handduk med lavendel-olja varje kväll - får för mig att det hjälper magen att lugna sig hon sa att min man inte behöver äta någon medicin mot bakteriell vaginos - det är bara om man får tillbaka det hela tiden som det kan bli aktuellt. så kanske kan man våga sig på lite sex ändå haha =) mannen kommer bli glad 

Va mysigt att få se bebisen, och va kul att allt gick bra. Kul oxå att få vikt och längd på den redan Nu, då kan man följa upp det även senare och när den är ute. Så roligt! :)

Ja jag har ju "bara" besök hos min barnmorska nu varje gång, ingen gynläkare, utan dit åker man bara när man har problem eller när det är dags för ultraljud. Jag ska göra ett villväxtultraljud i vecka 32, det är första veckan i april, så jag får längta tills dess ;)

Härligt med ett bra besked gällande din tapp!

Jag hade tens apparaten på mig igår kväll ca 30 minuter. Var varken obehagligt eller skönt, men efteråt kändes det skönt då det blev typ domnat där bak, konstig känsla men skönt. Den fick jag ha till efter förlossningen så kommer väl försöka ha den en gång om dagen iallafall om det fortsätter göra ont med foglossningen.

Igår målade vi klart rummet äntligen, stått stilla ett tag men nu är vi igång igen! Såå kul! Så nu är det färdigmålat 3 väggar. Ska tapetsera en vägg sen lägga nytt golv och lister, sen är det klart :D längtar!

Har du fått hem din myspöl?
  • Jilka
    Mjbo skrev 2019-02-08 06:15:42 följande:

Jag hade tens apparaten på mig igår kväll ca 30 minuter. Var varken obehagligt eller skönt, men efteråt kändes det skönt då det blev typ domnat där bak, konstig känsla men skönt. Den fick jag ha till efter förlossningen så kommer väl försöka ha den en gång om dagen iallafall om det fortsätter göra ont med foglossningen.

Tips: behåll tensen till förlossningen :D den var fantastisk då tyckte jag :)
  • BaKu

Nu sitter jag på sjukhuset och väntar på läkaren. Är här på grund av andra saker. Har sen innan kronisk värk och har väntat på att få en läkartid sen i somras. Självklart får man den precis när man tryckt ut bebisen. Mannen har tagit bebisen på promenad och det här blir rekord i hur länge jag kommer vara ifrån honom. Lär väl vara typ en timma, men känns lite konstigt.

Bebis har kommit in i din första utvecklingsfas. Det betyder ännu mer mammig och klängig. Fick inte sova alls inatt. Nätterna har funkat bra hittills. Så nu hade jag gärna sovit lite. Men det är spännande för ser hur han utvecklas. Fäster blicken och är plötsligt med lite grann. Igår började han gråta med tårar och det skär ju i hjärtat.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF