• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2019-02-03 16:54:34 följande:

Va skönt :) då verkar du ha sluppit illamåendet! Lyx ;)

Jorå det rullar på. Mår bra, men har foglossning så haltar å är heltidssjukskriven! Så det gör ont men nu får jag vila mycket så då känns det bättre :)

Ja, det känns verkligen lyxigt!

Låter som att du har det tufft! Har du något du orkar göra som du fyller dagarna med?
  • Akira Öken
    Sommarhopp skrev 2019-02-03 20:16:30 följande:

Hej! Vad roligt att du äntligen kommit hit. Vi har ju varit i samma trådar tidigare och jag är så glad för din skull att du äntligen fått ditt plus!

Tack så mycket för välkomnandet! Jag minns dig med. Hur långt har du kommit?
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-02-04 09:55:39 följande:

Så härligt att se dig här =) jag såg att ni också gjorde NIPT innan kub - det gjorde vi också - hoppas ni får bra besked inom kort! kommer du ändå göra KUB-ultraljudet? för det är ju halva grejen - att få se den lilla krabaten och ska ni ta reda på kön? Kram!!

Härligt att se dig här med och att allt verkar gå enligt plan!

Har ni fått svar på nipt? Vi hoppar över kub, men gjorde ett ultraljud i förra veckan i anslutning till provet. Vi fick se den lille, som, var mycket större än sist (!). Hjärtat slog fint och den viftade med både armar och ben. :) Jag tror jag vill veta kön, men mannen vet inte riktigt. Vi får se vad vi bestämmer oss för när svaret väl kommer! Förstår det som att man kan välja att trycka på en knapp/länk för att få svar på kön. Visst är det så att ni väntar en liten flicka? Kram
  • BaKu
    Mjbo skrev 2019-02-04 18:55:28 följande:

Barnvagn!

Hörrni tjejer.. Idag har jag och mannen varit och kollat/klämt/provat barnvagn.. Jag har ju som sagt varit så inne på bugaboo som jag nämnt tidigare. Men denna åkte tyvärr fet bort direkt.

Vi bor som sagt norrut och har snö ca 5-6 måmader om året, och vi gillar naturen och går en del i lite terräng oså... när vi fått massor av info och provat massor av olika så står det nu mellan 2 olika vagnar.

Britax smile eller Emmaljunga super viking.. det är vagnar jag inte ens haft ett öga på eller ens funderat på tidigare så jag själv är lite förvånad. Prislappen dock blir betydligt billigare än jag räknat med på vagn eftersom jag varit så inne på bugaboo så det va väl positivt med såklart ;)

Vagnarna är inte lika fina som de bugaboo vagnarna jag tänkt mig att vi skulle ha måste jag säga, men jag måste försöka tänka bort det, och se till vårat behov och vad som är bäst för oss, och det är utan tvekan någon av dessa, så jag tror det absolut är det smartaste och bästa valet :D

Känns såå bra och såå himla roligt! Vi svävar på moln! Hoppas ni haft en bra dag ni med! Kram!

Vi har ju britax smile och funkade bra i snön tycker jag. Jag tror dock emmaljunga är bättre just med mycket snö, speciellt om ni bor så som ni gör. Vi har ju inte riktigt så lång snöperiod så kan ju stå ut med att det är lite bökigare ibland. Emmaljunga är dock lite tyngre istället. Finns ju även kronan som jag tror är bra, men de finns ju tyvärr inte i butik att provköra...
  • BaKu
    tossaliten skrev 2019-02-04 19:52:57 följande:

När började ni köpa saker till bebisen? Vilken vecka var ni i då?

Vecka 18 köpte vi första plagget. Vi hade pga semester lite senare rul så nån vecka innan rul.
  • BaKu
    tossaliten skrev 2019-02-04 19:52:57 följande:

När började ni köpa saker till bebisen? Vilken vecka var ni i då?

Vecka 18 köpte vi första plagget. Vi hade pga semester lite senare rul så nån vecka innan rul.
    Akira Öken skrev 2019-02-04 20:44:21 följande:

Vi har inte bestämt oss helt än. Jag tror att jag vill veta kön, om möjligt. Mannen är mer tveksam, men verkar luta åt att även han vill veta om jag vet. Tänker att det är helt ok att bara en vet, men att det nog kan kännas lite konstigt för den "ovetande". Hur gör ni?

Vi tog inte reda på det och jag tyckte det var så häftigt att få veta vid förlossningen. Så snart jag hörde honom skrika och jag förstod att allt var okej frågade jag vad det var och de höll upp honom så jag fick se själv. En extra belöning efter förlossningen på nåt sätt. Inte för att det på något sätt känts annorlunda om det varit en flicka, men kändes häftigt att få veta då.
  • Mjbo
    BaKu skrev 2019-02-04 21:12:44 följande:

Vi har ju britax smile och funkade bra i snön tycker jag. Jag tror dock emmaljunga är bättre just med mycket snö, speciellt om ni bor så som ni gör. Vi har ju inte riktigt så lång snöperiod så kan ju stå ut med att det är lite bökigare ibland. Emmaljunga är dock lite tyngre istället. Finns ju även kronan som jag tror är bra, men de finns ju tyvärr inte i butik att provköra...

Kronan har väl inte svängbara framhjul heller va? Det vill jag ha nämligen:) ja, emmaljunga är aningen tyngre, skiljer dock inte såå mycket. Men det va bara positivt för oss att den va aningen tyngre, eftersom de inte skiljer så mycket är det nog inget vi kommer känna skillnad på iallafall mellan dessa två. Tyngden skall bara vara positivt norrut, de blir mycket stabilare i alla terränger.. är inte bara snön man ska ta hänsyn till heller. Det är grusvägar och sånt med. Och eftersom vi bor i en by håller jag inte till i affärer, tunnelbanor, bussar och sånt. Så vi behöver inte ta hänsyn till det heller.. mycket att tänka på :D

Men är du nöjd med din britax? :) hur bor/lever du? Storstad eller byhåla? :)
  • BaKu
    Mjbo skrev 2019-02-04 21:21:30 följande:

Kronan har väl inte svängbara framhjul heller va? Det vill jag ha nämligen:) ja, emmaljunga är aningen tyngre, skiljer dock inte såå mycket. Men det va bara positivt för oss att den va aningen tyngre, eftersom de inte skiljer så mycket är det nog inget vi kommer känna skillnad på iallafall mellan dessa två. Tyngden skall bara vara positivt norrut, de blir mycket stabilare i alla terränger.. är inte bara snön man ska ta hänsyn till heller. Det är grusvägar och sånt med. Och eftersom vi bor i en by håller jag inte till i affärer, tunnelbanor, bussar och sånt. Så vi behöver inte ta hänsyn till det heller.. mycket att tänka på :D

Men är du nöjd med din britax? :) hur bor/lever du? Storstad eller byhåla? :)

Det kanske den inte har nä och skulle verkligen rekommendera svängbara hjul.

Vi är väldigt nöjda. Nu har vi inte kört vår mer än en gång, men mitt syskonbarn har haft samma modell så har kört en del innan. Vi bor i mellanstor stad. Det kan bli mycket snö, men sällan det ligger länge de senare åren. Fast nu verkar det bli mer om vintrarna igen . Vardagskörningen kommer bli på asfalt på oftast plogade vägar. Men vi kommer köra en del grusväg och liknande. Vi gillar vara i naturen, men har många bra områden omkring där det inte behöver bli värsta terrängen. Jag kommer åka en del buss och då är det skönt att vagnen väger lite så man orkar lyfta. Jag är lite kort och klen :p

Det vi gillar med britax är att den är lättkörd och lätt att lyfta. Den har suflett som går att fälla hela vägen fram och sufletten är steglös så den låter inte när man öppnar och stänger. Upplevde den mer lättkörd än emmaljunga. Prisklassen är ju bra och vi köpte på kampanj (kolla alltid kampanjer för det är det titt som tätt på vagnar, speciellt om du beställer på internet) och betalde ca 4700 för sittdel och mjuklift. En sak som kan vara negativt är att om någon är lång så kan britax kännas som att man slår i fötterna i hjulen när man går. Men det är nog väldigt olika hur det upplevs och hur mycket det stör. Emmaljunga är nog stabilare och bättre för ert behov vad gäller snö och terräng skulle jag tro.
  • Mjbo
    BaKu skrev 2019-02-04 21:48:16 följande:

Det kanske den inte har nä och skulle verkligen rekommendera svängbara hjul.

Vi är väldigt nöjda. Nu har vi inte kört vår mer än en gång, men mitt syskonbarn har haft samma modell så har kört en del innan. Vi bor i mellanstor stad. Det kan bli mycket snö, men sällan det ligger länge de senare åren. Fast nu verkar det bli mer om vintrarna igen . Vardagskörningen kommer bli på asfalt på oftast plogade vägar. Men vi kommer köra en del grusväg och liknande. Vi gillar vara i naturen, men har många bra områden omkring där det inte behöver bli värsta terrängen. Jag kommer åka en del buss och då är det skönt att vagnen väger lite så man orkar lyfta. Jag är lite kort och klen :p

Det vi gillar med britax är att den är lättkörd och lätt att lyfta. Den har suflett som går att fälla hela vägen fram och sufletten är steglös så den låter inte när man öppnar och stänger. Upplevde den mer lättkörd än emmaljunga. Prisklassen är ju bra och vi köpte på kampanj (kolla alltid kampanjer för det är det titt som tätt på vagnar, speciellt om du beställer på internet) och betalde ca 4700 för sittdel och mjuklift. En sak som kan vara negativt är att om någon är lång så kan britax kännas som att man slår i fötterna i hjulen när man går. Men det är nog väldigt olika hur det upplevs och hur mycket det stör. Emmaljunga är nog stabilare och bättre för ert behov vad gäller snö och terräng skulle jag tro.

Tack så mycket :)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-04 18:46:54 följande:
    Jaha så det förs över från partner till partner? Trodde fett va en infektion man fick typ som uvi eller så, men så fel jag hade :)

Jobbigt att få sånna sammandragningar av orgasm, det har jag tack och lov inte märkt av ännu, inte så det blir obehagligt iallafall. Spänner lite, men inte mer än så.. :)

Sexdrömmar har jag oxå, MASSOR....... ibland helt galna drömmar som man inte ens kunnat tänka sig annars, haha... sjukt. Men men, det verkar vara rätt vanligt vad jag förstått det som, så jag tar dem med en nypa salt ;)
    vad jag förstod det som så KAN det göra det. ska höra med min gyn i morgon om vi kan ge mannen lite penicillin med =) det kanske är jag som överdriver sammandragningar vid orgasm, det känns ju likadant som när jag får en av stress typ...

har dessutom i ett par dagar haft lite ont till o från i mens-magen. Inte när jag gör något speciellt men lite skrämmande att det gör ont precis där för det känns liksom inte som 'växtvärk' direkt. jag kan sitta helt still och så börjar det värka lite och försvinner efter en kort stund.  det kommer inte i samband med sammandragning eller så - för då hade jag ju blivit riktigt orolig - men det är jobbigt när man inte vet vad det är/om det är normalt. 

Kul att ni kikar på vagn!! förstår om ni behöver en väldigt stabil vagn om ni har snö under så lång tid och mkt grusvägar etc. Här ligger snön i stan typ 2 dagar om året och resten är det torrt Flört så inte ritkigt samma behov där!
    Köpte ett skötbord till lillan i helgen på blocket =) fick det för 1/3 av priset men fortfarande jättefint och de inkluderade skötbädden också. Känns kul när man gör lite 'klipp'! blev ett ganska robust med hjul som vi kan rulla in i badrummet då sovrummet ligger precis bredvid.

Försöker nu hitta någon fin baby-mobil att sätta på skötbordets kanter, men har svårt att hitta en med tillräckligt lång arm... tycker annars denna är superfin!! men den kanske det får bli till sängen om jag inte löser 'armproblemet' haha! =)

www.pricerunner.se/pl/350-4289668/Barn-och-Babytillbehoer/Nattou-Loulou-Lea-Hippolyte-Saengmobil-priser

har även hittat en Babybay säng till bebisen på blocket för väldigt bra pris som vi ska hämta i helgen - så snart har lillan allt hon behöver - och förmodligen lite till hahaHjärta den kan hon bara använda 6-9 mån vad jag förstått då de växer ur den sen så kändes bra att köpa begagnat!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF