• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-05 10:07:33 följande:
    vad jag förstod det som så KAN det göra det. ska höra med min gyn i morgon om vi kan ge mannen lite penicillin med =) det kanske är jag som överdriver sammandragningar vid orgasm, det känns ju likadant som när jag får en av stress typ...

har dessutom i ett par dagar haft lite ont till o från i mens-magen. Inte när jag gör något speciellt men lite skrämmande att det gör ont precis där för det känns liksom inte som 'växtvärk' direkt. jag kan sitta helt still och så börjar det värka lite och försvinner efter en kort stund.  det kommer inte i samband med sammandragning eller så - för då hade jag ju blivit riktigt orolig - men det är jobbigt när man inte vet vad det är/om det är normalt. 

Kul att ni kikar på vagn!! förstår om ni behöver en väldigt stabil vagn om ni har snö under så lång tid och mkt grusvägar etc. Här ligger snön i stan typ 2 dagar om året och resten är det torrt Flört så inte ritkigt samma behov där!
    Köpte ett skötbord till lillan i helgen på blocket =) fick det för 1/3 av priset men fortfarande jättefint och de inkluderade skötbädden också. Känns kul när man gör lite 'klipp'! blev ett ganska robust med hjul som vi kan rulla in i badrummet då sovrummet ligger precis bredvid.

Försöker nu hitta någon fin baby-mobil att sätta på skötbordets kanter, men har svårt att hitta en med tillräckligt lång arm... tycker annars denna är superfin!! men den kanske det får bli till sängen om jag inte löser 'armproblemet' haha! =)

www.pricerunner.se/pl/350-4289668/Barn-och-Babytillbehoer/Nattou-Loulou-Lea-Hippolyte-Saengmobil-priser

har även hittat en Babybay säng till bebisen på blocket för väldigt bra pris som vi ska hämta i helgen - så snart har lillan allt hon behöver - och förmodligen lite till hahaHjärta den kan hon bara använda 6-9 mån vad jag förstått då de växer ur den sen så kändes bra att köpa begagnat!
    Åh va roligt att bi börjar bli så klara ändå. Känns som jag inte ens börjat haha :P.. Men, de kommer väl så snart rummet är klart så man kan börja nånstans :) 

Jaa de va roligt att kolla på vagn. Overkligt och roligt. Och känns så bra att vi äntligen hittat det som passar oss. Tror vi kör på en emmaljunga efter intensiv läsning igår kväll.. Inte det utseendet jag hade velat haft på vagn, MEN tror den blir bäst för oss och vårt behov. Så det känns bra, ska nog beställa en sån inom kort :) 

Va roligt att du gjort sånt klipp! Älskar när man hittar sånna, känns så bra ;)

Mobilen, ÄÄÄÄLSKAR den! tack för tips!! sån måste jag oxå köpa! :) 
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-04 21:03:19 följande:
    Härligt att se dig här med och att allt verkar gå enligt plan!

Har ni fått svar på nipt? Vi hoppar över kub, men gjorde ett ultraljud i förra veckan i anslutning till provet. Vi fick se den lille, som, var mycket större än sist (!). Hjärtat slog fint och den viftade med både armar och ben. :) Jag tror jag vill veta kön, men mannen vet inte riktigt. Vi får se vad vi bestämmer oss för när svaret väl kommer! Förstår det som att man kan välja att trycka på en knapp/länk för att få svar på kön. Visst är det så att ni väntar en liten flicka? Kram
    Ja känns roligt när man kommit så långt att man känner bebisen varje dag =) det blir en liten flicka för oss!Hjärta är i v 25 nu - känns overkligt att skriva det faktiskt...

jag ville veta kön främst för jag mådde så dåligt där veckorna innan KUB/NIPT. Jag kände att det var någon som vill ta kål på mig därinne och att det skulle vara lättare att hantera om jag visste att det var en flicka eller pojke.. haha kanske inte hade gjort nån skillnad egentligen men det känns roligt att veta nu =) har köpt lite kläder till den lilla - och även om allt inte går i rosa så finns det så fina exempelvis grå mysiga bebiskläder med rosa detaljer Flört så blivit lite sånt!

kram!
  • Ellencassandra
    Akira Öken skrev 2019-02-04 20:56:52 följande:

Ja, det känns verkligen lyxigt!

Låter som att du har det tufft! Har du något du orkar göra som du fyller dagarna med?

Jag har börjat testa mig fram lite. Igår åkte jag in till stan å åt lunch med en kompis. Var helt SLUT efteråt. Värk överallt. Då gick vi en del också. Så måste ta många vilopauser emellanåt.. ska till sjukgymnasten nu å få välbehövlig massage å förhoppningsvis bra tips på träning jag kan utföra nu när jag har så ont.
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-05 10:17:27 följande:
    Åh va roligt att bi börjar bli så klara ändå. Känns som jag inte ens börjat haha :P.. Men, de kommer väl så snart rummet är klart så man kan börja nånstans :) 

Jaa de va roligt att kolla på vagn. Overkligt och roligt. Och känns så bra att vi äntligen hittat det som passar oss. Tror vi kör på en emmaljunga efter intensiv läsning igår kväll.. Inte det utseendet jag hade velat haft på vagn, MEN tror den blir bäst för oss och vårt behov. Så det känns bra, ska nog beställa en sån inom kort :) 

Va roligt att du gjort sånt klipp! Älskar när man hittar sånna, känns så bra ;)

Mobilen, ÄÄÄÄLSKAR den! tack för tips!! sån måste jag oxå köpa! :) 
    haha färdigt är kanske att ta i ändå ;) vill ju liksom inte bara kasta in grejerna - utan göra det fint med någon väggdekoration, ev. sänghimmel, babymobil och skydd o sånt... får du också en sån här overklighetskänsla när du pratar om babysaker? att det är ens EGEN?? kommer nog inte fatta ens när hon är född..

nu har jag beställt NG babys sovpöl i ljusgrått, och 2 NG baby gallerfiltar ocksåTungan ute

och vagnen står ju o väntar nere i källaren - men även den behöver ju 'pimpas' lite innan lillan kommer...
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-05 13:38:44 följande:

haha färdigt är kanske att ta i ändå ;) vill ju liksom inte bara kasta in grejerna - utan göra det fint med någon väggdekoration, ev. sänghimmel, babymobil och skydd o sånt... får du också en sån här overklighetskänsla när du pratar om babysaker? att det är ens EGEN?? kommer nog inte fatta ens när hon är född..

nu har jag beställt NG babys sovpöl i ljusgrått, och 2 NG baby gallerfiltar också

och vagnen står ju o väntar nere i källaren - men även den behöver ju 'pimpas' lite innan lillan kommer...

Oj ja, helt otroligt overkligt. Man kan inte förstå det.. tror det inte kommer gå upp för oss fören hon är här.

I övermorgon är det vecka 25 och dags för besök hos barnmorskan igen. Ska bli kul. Vi ska börja mäta magmått nu oxå, har ni börjat med det?

Åh! Du måste nästan lägga ut kort sen när du fått hem den ;) Vart ska du ha den stående?:) vilken strl tog du? :)
  • Sommarhopp
    Akira Öken skrev 2019-02-04 20:58:05 följande:

Tack så mycket för välkomnandet! Jag minns dig med. Hur långt har du kommit?

Jag går in i v 22 imorgon. Känns som att de första 12 veckorna släpade sig fram, men efter det hinner jag knappt blinka så är det en ny vecka igen.
  • Ellencassandra

Ni skrev ju lite om sex här så har en fråga..

Efter sex å orgasm så blir jag jätteöm å svullen där nere. Alltså typ blygdläpparna.. det gör lite ont ett tag efteråt men sen går det över. Vet ni vad det kan bero på? Är ganska oskönt :/

• BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-02-05 19:50:57 följande:

Ni skrev ju lite om sex här så har en fråga..

Efter sex å orgasm så blir jag jätteöm å svullen där nere. Alltså typ blygdläpparna.. det gör lite ont ett tag efteråt men sen går det över. Vet ni vad det kan bero på? Är ganska oskönt :/

Som jag förstått det beror det på att slemhinnorna i kroppen svullnar och blir känsligare.. Samma sak som gör att tandköttet blir känsligare. Kan ha fel, men tror det är så...
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-05 20:24:50 följande:

Som jag förstått det beror det på att slemhinnorna i kroppen svullnar och blir känsligare.. Samma sak som gör att tandköttet blir känsligare. Kan ha fel, men tror det är så...

Ja det e nog därför.. men läser mest att alla upplever att det blir skönare istället. Inte att det ska göra ont :P

Men vi hade haft ett uppehåll på typ tre veckor så kanske e därför också. Får ha lite mer regelbundet ;)
  • BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-02-06 08:17:41 följande:

Ja det e nog därför.. men läser mest att alla upplever att det blir skönare istället. Inte att det ska göra ont :P

Men vi hade haft ett uppehåll på typ tre veckor så kanske e därför också. Får ha lite mer regelbundet ;)

Ja det är ett skäl gott nog:) men skulle tipsa alla om glidmedel. Vissa veckor gick det typ inte utan hur sugen jag än var. Körde med det som standard och tror det kan hjälpa mot ömheten.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF