• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • S91
    Akira Öken skrev 2019-02-03 00:39:38 följande:

Hej!

Jag har följt er länge, men inte vågat komma in. Men nu är jag här till slut. Jag har längtat efter det i flera år, att få bli en av de lyckliga som lyckats bli gravid med hjälp av IVF. Och att vara med i en "gravid-grupp" istället för en "ivf-grupp". Vi har gjort sex hela behandlingar sedan mitten av 2016. Sex återföringar, och nu vid den sjätte hände det jag hoppats på men knappt vågat tro kunde hända - mitt livs första plus. Jag kan fortfarande knappt tro det trots att jag nu är i vecka 12 (11+4).

Jag känner igen många av er sen tidigare trådar och är så glad för er skull! Tycker det är så fint med den här tråden, att vi befinner oss i olika skeden av graviditeten och att det finns så otroligt mycket samlad erfarenhet här.

Åh grattis! Känner också igen dig från tidigare tråd. Härligt att se dig här!
  • S91
    tossaliten skrev 2019-02-04 11:07:22 följande:

Varit på vul idag på morgonen!

Graviditeten bekräftad med en fint tickande hjärta!! :)

Grattis vad härligt!!
  • S91
    Elcca skrev 2019-02-06 15:02:40 följande:

Kolla upp det det med vaccineringen ordentligt! Säkert kan dom sin sak, men man ska inte vaccineras för rödahund när man är gravid. Kikhosta vet jag inget om, men just röda hund och mässlingen som brukar vara ett blandvaccin tillsammans med kikhosta, ska inte ges under graviditet vad jag har förstått.

Röda hund och mässlingen är väl levande vaccin och ska inte ges. Men enligt min bm inte Heller kikhosta förrän barnet är ute, kikhostevaccin är i Sverige iaf blandat med stelkramp och difteri-vaccin och inte mässlingen och röda hund :) det kanske ser annorlunda ut utomlands men levande och avdödade vaccin blandas ej.

Bra att kolla upp som sagt så inget blir tokigt! :)
  • Mjbo
    170909 skrev 2019-02-06 20:55:39 följande:

Jag tror jag ligger någon vecka eller dagar före dig. Jag var på min ca 25v kontroll i måndags men jag byter vecka på tisdagar. Så jag var närmare v26 än 25

Hon måtte min mage och fick fram ca 25cm och sa att det var helt normalt. Jag har inte kollat upp vad det ska vara teoretiskt. Ibland känns det som allt är normalt när man är hos bm och liknande

Okej, då ligger du en vecka före mig. Jag går in i 25 imorgon :) återkommer med mitt mått så får vi se hur vi ligger till, kan va kul att jämföra oavsett om man ska ska mäta med varandra såklart :)
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-02-06 19:15:04 följande:

Jag får oxå så. Bli öm i själva "hålet och runt om" efteråt, men det brukar ge sig dagen efter.. säkert som nån säger med sköra slemhinnor osv så med lite glidmedel så känns de säkert bättre:) vi har inte provat det ännu dock :p

Aha men va skönt då e jag inte ensam om det :) det blir nog å införskaffa glidmedel annars känns det som att jag inte kommer bli så sugen när jag vet att det kmr göra ont efteråt :P
  • Inalina
    S91 skrev 2019-02-06 21:31:17 följande:
    Röda hund och mässlingen är väl levande vaccin och ska inte ges. Men enligt min bm inte Heller kikhosta förrän barnet är ute, kikhostevaccin är i Sverige iaf blandat med stelkramp och difteri-vaccin och inte mässlingen och röda hund :) det kanske ser annorlunda ut utomlands men levande och avdödade vaccin blandas ej.

Bra att kolla upp som sagt så inget blir tokigt! :)
    nä precis - men just kikhosta har de börjat ge till gravida i USA då det skyddar även fostret från födseln då.

jag tror inte man ger endast kikhosta i sverige och det är därför de inte rekommenderar det - men här i schweiz verkar de ha ett vaccin endast mot det så då rekommenderar de det. =)
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-06 19:13:02 följande:
    Ja precis, vi pratar lite hur man mår och hon ger info och så lyssnar vi på hjärtljuden. Och denna vecka (25) börjar man även mäta magmåttet oxå.

Har du ul igen imorgon?:)

Skönt att ha glukostestet klart! Vi har pratat om det, men jag behöver inte göra det, skönt :)

Jag har oxå funderat på införskaffa en amningskudde eller gravidkudde till att sova med. Ser så himla sköna ut, och jag tänker som dig att då kan man ha den när man ammar oxå, så jag tror jag ska investera i en sån:)

Lycka till hos bm imorgon! Pratar ni nått mer om dina sammandragningar? Är det bättre eller fortfarande likadant?
    Ok spännande - ska fråga min gyn om magmåttet också! =) ja jag har UL varje gång - min gyn tycker det är minst lika roligt som jagGlad 

nu verkar mina sammandragningar ha lagt sig lite och kommer bara när jag är väldigt kissnödig eller stressad - så försöker undvika båda delarna...

så förmodligen behöver jag inte gå dit varannan vecka men får se vad hon säger.

det gör mig ju inte så mkt att komma dit ofta heller. någon studie har ju visat att många ultraljud gör barnet vänsterhänt haha!! får se om det stämmer sen...Flört

fick min första order från HM baby igår - köpte några pyjamaser, en solhatt och såna där vantar så de inte ska riva sig i ansiktet i början (tror jag de är till för..) herregud så smått allting ärHjärta snart klar med mina olika ordrar till sverige också - mamma får gå skytteltrafik mellan posten och hemmet för att hämta alltTungan ute men det verkar hon gärna göra! såg att apoteket har 'startpaket' för bebis också, med snorsug, nagelfil etc. vet inte om det är värt att köpa ett sånt - har någon annan kikat på det?
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-02-07 07:53:34 följande:

Aha men va skönt då e jag inte ensam om det :) det blir nog å införskaffa glidmedel annars känns det som att jag inte kommer bli så sugen när jag vet att det kmr göra ont efteråt :P

Återkom med utvärdering sen! Haha :D
  • BaKu
    170909 skrev 2019-02-06 20:55:39 följande:

Jag tror jag ligger någon vecka eller dagar före dig. Jag var på min ca 25v kontroll i måndags men jag byter vecka på tisdagar. Så jag var närmare v26 än 25

Hon måtte min mage och fick fram ca 25cm och sa att det var helt normalt. Jag har inte kollat upp vad det ska vara teoretiskt. Ibland känns det som allt är normalt när man är hos bm och liknande

Som jag förstått så är. ?normala" magmåttet ungefär samma som den veckan man är i. MEN, det kan variera och finns ju en övre och undre gräns. Viktiga är att man ungefär följer sin egen kurva. Sen förklarade min bm att det kunde skilja lite beroende på vem som mätte och hur barnet låg just då. Det går ju inte mäta exakt egentligen utan barnmorskan får ju känna och det kan ju bli lite annorlunda från gång till gång. Bara det inte drar iväg väldigt.
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-06 14:04:00 följande:

roligt med nytt besök - får ni lyssna på hjärtljud då eller vad gör ni?

jag har vart på mitt glukostest idag i 3 timmar! gick bra - ingen diabetes här inte vilket var skönt!!! var tvungen att fasta 10h innan och sen fick man dricka en sockerlösning och vara där i 2,5 h för att ta 3 olika blodprov. var så hungrig så jag skakade sen när jag kom hem - så åt för 4 pers till lunch haha! nu är jag normal igen ;) ska ni göra glukostest?

håller även på att köpa lite nya möbler här hemma - fick hem en matta igår som jag bara ÄLSKAR och nu ska vi beställa en Laminofåtölj med fårskinn och fotpall - blir nog bra som amningsfåtölj tänker jag =) blivit värsta shopoholicen som gravid haha! men jag gillar att satsa på saker som kommer hålla i många år - men då blir det ofta lite dyrare grejer. (speciellt då det ska fraktas till schweiz!

jag ska också till gyn i morgon - ska få nåt vaccin mot röda hund eller kikhosta minns inte vilket jag tydligen inte hade skydd mot.. (jättemärkligt då jag vet att jag fick vaccinet för 5 år sen...)

ang mini-pölen så köpte jag den för 1149kr - som är en sovpöl. tänker att den kan ligga i hennes säng och även att man kan ha den i soffan - den ser fantastskt härlig ut! börjar fundera mer o mer på att köpa en stor amningskudde att ha nu och sova med innan - vanliga kuddar funkar liksom inte ritkgit både för mage och ha mellan knäna... ska du/någon annan här göra det?

Röda hund tror jag de erbjöd under graviditeten här om man inte hade antikroppar. Men det kollade de redan innan de påbörjade ivfen för mig. Hade fått ta innan i så fall. Kikhostan fick jag info om att ta efteråt. Men mannen fick ta det under graviditeten. De rekommenderade nämligen att han också skulle ta då kikhosta börjar bli lite av ett problem och är relativt vanligt. Men kikhosta ges i Sverige i kombination med stelkramp och difteri så kanske därför man ska ta efteråt.
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF