• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    Jilka skrev 2019-02-08 09:52:44 följande:
    Tips: behåll tensen till förlossningen :D den var fantastisk då tyckte jag :)
    absolut, de ska jag göra :) fick det tipset av min barnmorska oxå, så jag ska hålla hårt i den tills dess ;) 
  • Mjbo
    Elcca skrev 2019-02-08 12:44:54 följande:

En liten fråga..ni som har besvär med förstoppning, vad har ni fått rekommenderar att ta?

Tar laktulos varje kväll.. Och så om det ibland går en dag för länge (om ja inte skött kosten oså kan de bli knas ändå trotts laktulos) så tar jag Dulcolax. Funkar bra :) Tar ett piller på kvällen och "sköter magen" morgonen därpå. Se till att ta pillret ganska sent på kvällen bara :P 

Annars utöver detta äter jag grönsaker varje dag och bara fullkornsmat (vit pasta och bröd går helt bort), så fibrer får jag gott om.. Och så har jag linfrön i gröten varje morgon.. All denna kombo har jag kommit fram till funkar för mig.. är i vecka 25 och det är inte fören nu senaste veckorna som jag äntligen är vän med magen igen.. Så det gäller att hitta sina knep! Lycka till :) 

• Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-08 06:15:42 följande:
    Va mysigt att få se bebisen, och va kul att allt gick bra. Kul oxå att få vikt och längd på den redan Nu, då kan man följa upp det även senare och när den är ute. Så roligt! :)

Ja jag har ju "bara" besök hos min barnmorska nu varje gång, ingen gynläkare, utan dit åker man bara när man har problem eller när det är dags för ultraljud. Jag ska göra ett villväxtultraljud i vecka 32, det är första veckan i april, så jag får längta tills dess ;)

Härligt med ett bra besked gällande din tapp!

Jag hade tens apparaten på mig igår kväll ca 30 minuter. Var varken obehagligt eller skönt, men efteråt kändes det skönt då det blev typ domnat där bak, konstig känsla men skönt. Den fick jag ha till efter förlossningen så kommer väl försöka ha den en gång om dagen iallafall om det fortsätter göra ont med foglossningen.

Igår målade vi klart rummet äntligen, stått stilla ett tag men nu är vi igång igen! Såå kul! Så nu är det färdigmålat 3 väggar. Ska tapetsera en vägg sen lägga nytt golv och lister, sen är det klart :D längtar!

Har du fått hem din myspöl?
    ja sen vet jag inte hur exakt det funkar med vikten o sådär på ultraljud - men det lär vi ju märka när hon är ute ;) 
    har börjat läsa en bok förresten - Föda utan rädsla - den känns lugnande och som att den kanske kan hjälpa en att förbereda sig lite =) Läser du eller någon anna här nåt förberedande?

Åh så roligt med barnrummet =) kan tänka mig att det blir superfint! Myspölen har kommit hem till mamma så jag ska hämta den med allt annat när jag är i sverige om ett par veckor!!

funderar på en sån där stor kudde för både sömnen och amning - ska nog beställa en i helgen. försöker kolla lite 'bäst i tester'!
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-02-08 10:24:07 följande:

Nu sitter jag på sjukhuset och väntar på läkaren. Är här på grund av andra saker. Har sen innan kronisk värk och har väntat på att få en läkartid sen i somras. Självklart får man den precis när man tryckt ut bebisen. Mannen har tagit bebisen på promenad och det här blir rekord i hur länge jag kommer vara ifrån honom. Lär väl vara typ en timma, men känns lite konstigt.

Bebis har kommit in i din första utvecklingsfas. Det betyder ännu mer mammig och klängig. Fick inte sova alls inatt. Nätterna har funkat bra hittills. Så nu hade jag gärna sovit lite. Men det är spännande för ser hur han utvecklas. Fäster blicken och är plötsligt med lite grann. Igår började han gråta med tårar och det skär ju i hjärtat.

mysigt med lite far och son tid =) har ni vart ute o gått mkt eller är det fortfarande lite tidigt för dagliga promenader för både dig o bebben?

kan tro att första tiden är ganska utmattande med väldigt lite sömn.. hur länge till kommer din man vara hemma? Min har bara en vecka pappaledighet så jag kommer få vänja mig att göra allt själv väldigt fort.. man får nog tyvärr vänja sig vid lite tårar - jag är säker på att ni gör allt i er makt för att lillprinsen ska ha det braHjärta
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-08 13:46:56 följande:

mysigt med lite far och son tid =) har ni vart ute o gått mkt eller är det fortfarande lite tidigt för dagliga promenader för både dig o bebben?

kan tro att första tiden är ganska utmattande med väldigt lite sömn.. hur länge till kommer din man vara hemma? Min har bara en vecka pappaledighet så jag kommer få vänja mig att göra allt själv väldigt fort.. man får nog tyvärr vänja sig vid lite tårar - jag är säker på att ni gör allt i er makt för att lillprinsen ska ha det bra

Vi har inte gått mer än två gånger, men beror främst på vädret. Har varit så mycket snö och vårt område är inte prioriterat i plogning. Sen har det snöat konstant nästan sen vi kom hem. Men nu har det töat bort en hel del så nu ska vi försöka komma ut mer.

Mannen var hemma två veckor. Hade önskat han var hemma mer och så här i efterhand hade jag nog planerat lite annorlunda och sett till att han tagit lite mer ledigt. Men han jobbar kväll så han är hemma dagtid, vilket är riktigt skönt. I och med kvällsjobbet så jobbar han dessutom bara 80% så han har ju en hel del extra tid hemma.

Mannen ska försöka ta lite promenader själv nu på förmiddagarna så får jag lite chans att sova eller vad jag nu vill göra.

Det är lite tufft att vara ensam så det är ju starkt av alla som gör det helt ensamma. Det svåra är ju att när de är så här små vill de ju vara nära hela tiden så svårt att ens gå på toaletten. Dessutom har man ju inte vant sig vid att någon gråter.

Nu ligger jag med lillen på bröstet. Lyckades tillslut söva honom. Han är ganska orolig nu så han är mer missnöjd även om han är mätt och torr. Nu får man sitta helt still så han inte vaknar :p
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-02-08 13:46:56 följande:

kan tro att första tiden är ganska utmattande med väldigt lite sömn.. hur länge till kommer din man vara hemma? Min har bara en vecka pappaledighet så jag kommer få vänja mig att göra allt själv väldigt fort.. man får nog tyvärr vänja sig vid lite tårar - jag är säker på att ni gör allt i er makt för att lillprinsen ska ha det bra

Glömde skriva att mannen kommer vara föräldraledig om ett år ungefär och då kommer han vara hemma ungefär ett halvår till 9 månader. Vi får se lite vad som blir bäst praktiskt.
  • S91
    Elcca skrev 2019-02-08 12:44:54 följande:

En liten fråga..ni som har besvär med förstoppning, vad har ni fått rekommenderar att ta?

Jag var inlagd för tarmvred i helgen troligen pga långvarig förstoppning och mycket ärr i buken kombinerat. Efter det varit livrädd så nu kör jag med movicol varje dag (började med två påsar men tar bara en nu) + att jag tagit enstaka doser microlax när det inte fungerat. Plus att jag äter havregrynsgröt med linfrön varje dag, a-fil, torkade plommon osv.
  • Fröken Rabarber
    Inalina skrev 2019-02-08 13:42:55 följande:

ja sen vet jag inte hur exakt det funkar med vikten o sådär på ultraljud - men det lär vi ju märka när hon är ute ;) 

har börjat läsa en bok förresten - Föda utan rädsla - den känns lugnande och som att den kanske kan hjälpa en att förbereda sig lite =) Läser du eller någon anna här nåt förberedande?

funderar på en sån där stor kudde för både sömnen och amning - ska nog beställa en i helgen. försöker kolla lite 'bäst i tester'!

Jag har med funderat på att läsa den boken, ska dock vänta ett par veckor till. Men lyssnar mycket på podden vattnet går, väldigt intressant att höra alla andras förlossningshistorier! Jag har med funderat på att beställa en gravid kudde. Är lite inne på bbhugme. Säg gärna vilken du valde sen och vad du tycker om den. Svårt att få en bra uppfattning via nätet.
  • S91
    Inalina skrev 2019-02-07 09:20:32 följande:

nä precis - men just kikhosta har de börjat ge till gravida i USA då det skyddar även fostret från födseln då.

jag tror inte man ger endast kikhosta i sverige och det är därför de inte rekommenderar det - men här i schweiz verkar de ha ett vaccin endast mot det så då rekommenderar de det. =)

Men åh vad bra! Borde finnas ett här också kan man tycka, det är ju superbra att bebis får skydd också! Jag är vaccinerad genom jobbet sedan innan så jag ska iaf inte kunna smitta bebis sen. Och RS-viruset denna säsongen, fy sjutton! Har sett alldeles för många bebisar (och större barn över året) bli pissedåliga av det i år på jobbet :(
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF