• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-02-13 09:21:32 följande:
    Hahah nä då du är inte ensam! Är också som en valross. Min kille får putta på mig ibland när jag ska sätta mig upp haha! Ja håller med. Detta är ju bara början haha! :) man behöver ju lite extra tid för å sätta på skor å så! XD

Det fungerar bra :) går alltid upp samtidigt som min kille så jag inte ligger å sover för länge. Å försöker träna lite varje dag eller ta en promenad :) idag ska jag ta mig till stan tänkte jag å kika lite i butiker :)

Hur går det för dig? Dina sammandragningar hade minskat en del va :)

Haha åh jag förstår dig precis! Har samma problem. Tror definitivt bebisen trycker på blåsan haha. Det jobbiga är ju att det där trycket bara kommer på en gång. Som att man hållit sig i flera flera timmar! Fast det bara gått typ 10 min sen sist :P
    skönt o höra i alla fall - jag kan inte klaga på någon foglossning eller något som gör ont å andra sidan - så är väl ganska lyckligt lottad ändå.. känner du att det blviit bättre med foglossning nu när du vart hemma och inte behövt jobba?

mina sammandragningar kommer bara när jag är ute o går o blir kissnödig (framför allt på kvällarna) eller om jag har burit tungt eller är förbannad Flört så försöker undvika åtminstone de två sista sakerna. ska på en weekend till spanien i helgen och känner väl det kommer bli en del taxiresor när vi egentligen är vana att gå överallt, ska bli härligt med lite miljöombyte för en helg i alla fall =)

ja igår när jag vart på toa hann jag bara tvätta händerna för att sedan behöva sätta mig och kissa lika mkt igenFörvånad 

mysigt att kika butiker - blir mest online shopping för mig här Flört köpte ett jättefint babygym i trä till lillan igår på blocket som står här på kontoret nu Hjärta betalade knappt något alls.. undrar om de tycker sånt är kul redan från början?
  • Inalina
    authentic skrev 2019-02-12 20:05:37 följande:

I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.

stort grattis och vad skönt med den stora milstolpen avklarad!! då behöver ni heller inte oroa er särskilt för NIPT resultatet - ska ni ta reda på kön?

Solig
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-12 11:52:13 följande:
    ja jag har iaf bestämt mig för att avvakta nu - har inte haft några sammandragningar sen i lördags. Jag fick järntabletter av min gyn förra veckan då jag hade lite dåligt järnvärde... min mage har vart lite konstig sen dess med ömsom hårt, ömsom väldigt gasig. I går kväll var det dock fruktansvärt och magen var helt otroligt uppblåst och spänd.

Fick inte en blund i natt - låg och hade fruktansvärt ont och kände mig som en blåval. så jag skippar de där tabletterna och försöker äta järnrik mat istället tänkte jag nu..Obestämd dessutom blev mitt bajs helt svart.. (sorry om det är TMI!!) idag känns det bättre och kunde gå på toa i morse och jag åt gröt till frukost vilket jag inte brukar göra så hoppas det ska bli bra nu. Är lite orolig för att inte äta de där tabletterna men samtdigt kan jag inte stå ut med uppblåstheten och det onda en natt till. nu förstår jag hur det är för er andra som berätta om hårda magarGråter

inhandlingen känns bra - är väldigt nöjd med sakerna vi köpt! men behöver ju köpa lakan och tänkte även köpa en sån där liten kudde till bebisen - Candide tror jag den hette - ser ut som en panda...  
    sen det där med blöjor... alltså jag läste en artikel häromdagen där det står att man gör av med ca 2700 blöjor per år med en bebis!!!! aaaahhhh!!!! låter helt SJUKT! men jag känner också att vi har långt kvar Förvånad

Ja järntabletterna är inte roliga. Tar oxå det, 1 varannan dag.. Min avföring blir oxå svart, men det visste jag sedan innan då jag jobbat inom vården förr ;) Inget konstigt alltså, mer än att de kan kännas lite äckligt såklart, men men.. :)

Läste om ditt födelsemärke och allt. Stor kram till dig! förstår att det känns tråkigt och läskigt och obehagligt. Du skulle opereras snart om jag förstod det rätt? Skönt ändå att det tas hand om så snabbt så du blir av med det.

Det där att känna sig som en valross! Det har jag verkligen börjat göra den senaste tiden.. Känner mig verkligen SÅÅ tjock och otymplig!! och förstår inte heller att man ska växa i 3 månader till.. haha jisses!!

Hur mår du annars? Förstår att det är mycket psykiskt just nu oxå.. Är du sjukskriven eller klarar du av jobbet?

Idag och igår fick jag sota för att jag va alldeles för aktiv igår.. Va ute och gick två gånger, (sååå fint väder igår, riktiga vårkänslor) och så va jag och dottern i pulkabacken och lekte och åkte madrass. och det känns.. Hade sååå ont i natt och har nu idag.. :( inatt va de mest fogarna som bråkade, så sjukt ont, och idag har jag såå ont i magen :( Så idag måste jag ligga och ta det lugnt igen. 

• Mjbo
    authentic skrev 2019-02-12 20:05:37 följande:

I fredags var vi äntligen på KUB och fick se en fantastisk liten minimänniska, Gud vad roligt det var att. Häftigt! Fick fina resultat också så det var skönt. Väntar ändå på resultatet av vårt privata NIPT som ska komma vilken dag som helst :)

Det jag funderar på nu är att jag får smärtor inne i slidan lite då och då, typ i slidväggen. Är det vanligt? Är det från att livmodern växer. Idag är 13+6.

Stort grattis till fina resultat! :) 

Angående ont i slidväggen så kan jag oxå få så nu för tiden, bm säger att det är för trycket börjar bli stort på livmodern och nedåt. 
    Dock är jag i vecka 26, så det skiljer ju lite, Tänker att trycket är ju inte så stort i v 14, så det kanske beror på nånting annat för dig.. Har du pratat med din bm om det? :) 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-13 11:11:21 följande:

Ja järntabletterna är inte roliga. Tar oxå det, 1 varannan dag.. Min avföring blir oxå svart, men det visste jag sedan innan då jag jobbat inom vården förr ;) Inget konstigt alltså, mer än att de kan kännas lite äckligt såklart, men men.. :)

Läste om ditt födelsemärke och allt. Stor kram till dig! förstår att det känns tråkigt och läskigt och obehagligt. Du skulle opereras snart om jag förstod det rätt? Skönt ändå att det tas hand om så snabbt så du blir av med det.

Det där att känna sig som en valross! Det har jag verkligen börjat göra den senaste tiden.. Känner mig verkligen SÅÅ tjock och otymplig!! och förstår inte heller att man ska växa i 3 månader till.. haha jisses!!

Hur mår du annars? Förstår att det är mycket psykiskt just nu oxå.. Är du sjukskriven eller klarar du av jobbet?

Idag och igår fick jag sota för att jag va alldeles för aktiv igår.. Va ute och gick två gånger, (sååå fint väder igår, riktiga vårkänslor) och så va jag och dottern i pulkabacken och lekte och åkte madrass. och det känns.. Hade sååå ont i natt och har nu idag.. :( inatt va de mest fogarna som bråkade, så sjukt ont, och idag har jag såå ont i magen :( Så idag måste jag ligga och ta det lugnt igen. 

Ok, ja kanske ska försöka mig på en järntablett varannan dag o se hur det går.. Blev ju livrädd när det plötsligt var svart och hann få en massa hemska tankar innan jag insåg att det var järnets fel då jag började googla som en galning Förvånad puh!

fick ett tips från Jilka om en annan tablett dock - SiderAL - köper nog dem i Sverige. Där har ni ju även Blutsaft som jag tror kan vara bra?!

Tack för värmande ord - blir operation på måndag - mannen följer med då vi har lite frågor till läkaren som båda vill ha svar på ang vidare ev. behandling. 

Kan inte få på mig någon av mina varmaste vinterjackor längre - tur våren kommer tidigt här i Schweiz haha! 
    Läste häromdagen att det är i sista trimestern man lägger på sig flest kg - haha ja det ska ju bli spännande Flört! jag tänkte att det kanske var lite lagom hela tiden..

Åh så jobbigt att man inte ska få göra en massa roliga saker som o leka i snön! men som sagt - skönt du kan ligga i soffan de dagarna för återhämtning! bra att du bestämde det med din chef  - och det känns så otroligt tydligt när kroppen säger ifrån efter att man ansträngt sig fysiskt. Är verkligen avundsjuk på dem som klarar av att träna lite hårdare under graviditeten - en tjej som jag har kontakt med här i schweiz sprang ett maraton i v 20.... jaha jaTungan ute

jag misstänker att jag kommer jobba hemifrån en hel del denna våren också - lika bra att göra kroppen lite gladare.. det räcker liksom med en promenad till tåget och tillbaka om dagen - och ev handla lite mat för att man ska vara rätt slut på kvällen. Obestämd 

psykiskt går det lite upp och ner här - men har bestämt mig för att inte oroa mig och bebisen - utan skriva ner och ställa frågor när jag träffar hudläkaren på måndag! Hoppas magontet lugnar ner sig snart! 
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-02-13 09:51:08 följande:

skönt o höra i alla fall - jag kan inte klaga på någon foglossning eller något som gör ont å andra sidan - så är väl ganska lyckligt lottad ändå.. känner du att det blviit bättre med foglossning nu när du vart hemma och inte behövt jobba?

mina sammandragningar kommer bara när jag är ute o går o blir kissnödig (framför allt på kvällarna) eller om jag har burit tungt eller är förbannad  så försöker undvika åtminstone de två sista sakerna. ska på en weekend till spanien i helgen och känner väl det kommer bli en del taxiresor när vi egentligen är vana att gå överallt, ska bli härligt med lite miljöombyte för en helg i alla fall =)

ja igår när jag vart på toa hann jag bara tvätta händerna för att sedan behöva sätta mig och kissa lika mkt igen 

mysigt att kika butiker - blir mest online shopping för mig här  köpte ett jättefint babygym i trä till lillan igår på blocket som står här på kontoret nu  betalade knappt något alls.. undrar om de tycker sånt är kul redan från början?

Ja hoppas du slipper få det men samtidigt ska man ju bli större å tyngre så tror nog att alla förr eller senare får lite foglossningsproblem :P

Har ju även börjat få vadkramp om nätterna. Usch!

Jo det har blivit bättre när jag kan lägga mig å vila när jag vill. Så det känns bra.

Åh å du som e kissnödig hela tiden! Kommer sammandragningarna varje gång då eller är det bara ibland? Samtidigt e det ju bara bra för du övar ju inför förlossningen ;)

Åh gud vad härligt med Spanien!! Avis! Vad härligt ni kommer ha det :) ja man får ta taxi istället men äsch :) vart i Spanien ska ni? Jag vill också åka iväg. Skulle va så härligt. Men blir nog inget förrän bebis kommer :)
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-02-13 09:51:08 följande:

mina sammandragningar kommer bara när jag är ute o går o blir kissnödig (framför allt på kvällarna) eller om jag har burit tungt eller är förbannad  så försöker undvika åtminstone de två sista sakerna. ska på en weekend till spanien i helgen och känner väl det kommer bli en del taxiresor när vi egentligen är vana att gå överallt, ska bli härligt med lite miljöombyte för en helg i alla fall =)

ja igår när jag vart på toa hann jag bara tvätta händerna för att sedan behöva sätta mig och kissa lika mkt igen 

mysigt att kika butiker - blir mest online shopping för mig här  köpte ett jättefint babygym i trä till lillan igår på blocket som står här på kontoret nu  betalade knappt något alls.. undrar om de tycker sånt är kul redan från början?

Åh stort lycka till på operationen förresten. Förstår att det är oroligt å så men det kommer nog gå jättebra och tur att de upptäckte det nu och inte mycket senare. Stor kram!
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-02-13 12:59:33 följande:
    Ja hoppas du slipper få det men samtidigt ska man ju bli större å tyngre så tror nog att alla förr eller senare får lite foglossningsproblem :P

Har ju även börjat få vadkramp om nätterna. Usch!

Jo det har blivit bättre när jag kan lägga mig å vila när jag vill. Så det känns bra.

Åh å du som e kissnödig hela tiden! Kommer sammandragningarna varje gång då eller är det bara ibland? Samtidigt e det ju bara bra för du övar ju inför förlossningen ;)

Åh gud vad härligt med Spanien!! Avis! Vad härligt ni kommer ha det :) ja man får ta taxi istället men äsch :) vart i Spanien ska ni? Jag vill också åka iväg. Skulle va så härligt. Men blir nog inget förrän bebis kommer :)
    ja jag antar att man får fler krämpor ju längre tiden går Tungan ute så länge jag slipper illamåendet från v 8-12 så är jag nog rätt glad ändå!!

jo jag tycker nog magen blir rätt hård varje gång jag är kissnödig och ute o går - så antar att det är sammandragningar..går alltid bra till och från jobbet för då vet jag liksom när jag kan gå på toa nästa gång - men när jag bara ska på stan eller ut och gå blir det liksom en psykisk grej så förmodligen jagar jag upp mig då.. får träna på det..
    lite störigt tycker jag att det är - känner inte att jag behöver öva inför förlossningen redan nu! Flört

ja spanien ska bli härligt - bara fre - sön men mysigt att bo på hotell o äta god mat o sådär =) vi ska till Madrid - nytt resmål för oss båda. 

hur har det gått med ditt hundvaktande?
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-02-13 16:54:02 följande:

ja jag antar att man får fler krämpor ju längre tiden går  så länge jag slipper illamåendet från v 8-12 så är jag nog rätt glad ändå!!

jo jag tycker nog magen blir rätt hård varje gång jag är kissnödig och ute o går - så antar att det är sammandragningar..går alltid bra till och från jobbet för då vet jag liksom när jag kan gå på toa nästa gång - men när jag bara ska på stan eller ut och gå blir det liksom en psykisk grej så förmodligen jagar jag upp mig då.. får träna på det..

lite störigt tycker jag att det är - känner inte att jag behöver öva inför förlossningen redan nu! 

ja spanien ska bli härligt - bara fre - sön men mysigt att bo på hotell o äta god mat o sådär =) vi ska till Madrid - nytt resmål för oss båda. 

hur har det gått med ditt hundvaktande?

Aha okej jag förstår! Nä det e klart det blir jobbigt å ha det så ofta. Konstigt att det kommer just när du är kissnödig! Men det e ju bra om du försöker ta det lugnt å så!

Gud så härligt :) Madrid ska ju va en fantastisk stad! Ha det så jätte skönt å njuuuut :)

Jag ska faktiskt va hundvakt idag för första gången :) så ska bli så mysigt!!
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-13 12:15:56 följande:
    Ok, ja kanske ska försöka mig på en järntablett varannan dag o se hur det går.. Blev ju livrädd när det plötsligt var svart och hann få en massa hemska tankar innan jag insåg att det var järnets fel då jag började googla som en galning Förvånad puh!

fick ett tips från Jilka om en annan tablett dock - SiderAL - köper nog dem i Sverige. Där har ni ju även Blutsaft som jag tror kan vara bra?!

Tack för värmande ord - blir operation på måndag - mannen följer med då vi har lite frågor till läkaren som båda vill ha svar på ang vidare ev. behandling. 

Kan inte få på mig någon av mina varmaste vinterjackor längre - tur våren kommer tidigt här i Schweiz haha! 
    Läste häromdagen att det är i sista trimestern man lägger på sig flest kg - haha ja det ska ju bli spännande Flört! jag tänkte att det kanske var lite lagom hela tiden..

Åh så jobbigt att man inte ska få göra en massa roliga saker som o leka i snön! men som sagt - skönt du kan ligga i soffan de dagarna för återhämtning! bra att du bestämde det med din chef  - och det känns så otroligt tydligt när kroppen säger ifrån efter att man ansträngt sig fysiskt. Är verkligen avundsjuk på dem som klarar av att träna lite hårdare under graviditeten - en tjej som jag har kontakt med här i schweiz sprang ett maraton i v 20.... jaha jaTungan ute

jag misstänker att jag kommer jobba hemifrån en hel del denna våren också - lika bra att göra kroppen lite gladare.. det räcker liksom med en promenad till tåget och tillbaka om dagen - och ev handla lite mat för att man ska vara rätt slut på kvällen. Obestämd 

psykiskt går det lite upp och ner här - men har bestämt mig för att inte oroa mig och bebisen - utan skriva ner och ställa frågor när jag träffar hudläkaren på måndag! Hoppas magontet lugnar ner sig snart! 

Jaa jag läste det att hon tipsade om den, ska googla lite jag med :D 
    Blutsaft haft jag i min förra graviditet, spyr av bara tanken, sååå äckligt!! haha! Så ja håller mig till mina smaklösa piller jag ;) Men de är väl olika, du kanske tycker att de är gott, vad vet jag :D

Skönt att våren kommer tidigt, själv har vi mer vinter än nånsin just nu.. Är dock soliga dagar denna vecka så det är super fint ute just nu verkligen, men är minst en halvmeter snö iallafall ligger på backen.. Snön ligger oftast kvar till i början på april här, så vi har ett par månader med vinter kvar, och än så länge (tack och lov) går vinterjackan att stänga :D 

Åh fyy springa maration i vecka 20, all cred till den personen! haha! skulle jag aldrig klara av oavsett om ja inte ens va gravid över huvud taget! haha :D

Jaa kan man jobba hemifrån så anser jag att det måste ju vara det bästa just nu, iallafall om man haft lite "krämpor" som gjort att man ska/vill ta det extra lugnt. Så det uppskattar jag, och jag förstår att du oxå gör det såklart! :) 

Vecka 26 idag, känns helt galet. Drömde inatt att jag började blöda och att det läkte fostervatten.. Såå hemskt! va alldeles svettig när jag vaknade. Att man aldrig ska få vara lugn.. Är man inte orolig dagtid så är man de nattetid istället ;) 
    Hur har du det med dina drömmar nu? Har de släppt nånting eller är det lika intensiva nu med?

Stort lycka till på op på måndag, kommer gå bra ska du se <3

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF