• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-02-17 19:24:27 följande:

Hej alla fina gravida :) hoppas ni mår bra.

Är det bara jag som har lite jobbigt med andning? Alltså min näsa är helt igentäppt. Jag brukar alltid andas med näsan när jag sover men nu går det inte alls å jag snarkar som bara den för jag måste sova med öppen mun xD brukar aldrig snarka haha. Jag har alltid ogillat nässpray å har hört att många blir lätt beroende av det å det vill jag inte. Har ni nåt tips? :)

En annan fråga. Är era bebisar aktiva å vilda varje dag? Igår var det jättelugnt å kände henne knappt alls så blev ganska orolig. Idag lever hon rövare å har sparkat hela dan nästan.. hon kanske hade en vilodag igår :P

Fick jätteproblem med nästäppa och till slut blev det ohållbart. Kunde inte sova alls. Först snarkade jag men sen kunde jag knappt andas och vaknade hela tiden. Började med nässpray och ångrar det inte en sekund. För att undvika beroende tog jag det nästan bara på kvällen innan jag skulle sova. Sen har jag inte behövt det efteråt. Så mitt förslag är ändå nässpray :)
  • Ellencassandra
    Akira Öken skrev 2019-02-17 20:29:00 följande:

Hej! Jag mår inte så bra. Är väldigt trött och har så gott som ständig huvudvärk som känns som ett hårt åtspänt band över panna och tinningar. :(

Har varit mer eller mindre täppt hela tiden. Dock inte så mycket som dig. Jag brukar spraya med koksalt (Renässans, finns att köpa på apoteket) morgon och kväll och tycker det lättar lite. Jag har förstått att man helst ska undvika avsvällande nässpray under graviditeten.

Vad härligt att känna att det rör sig i magen! För mig är det antagligen några veckor dit (vecka 14 nu).

Men usch då :( minns hur det kändes med den där tröttheten. Hoppas det går över snart! Tror jag börja bli piggare runt v 15! Åh va jobbigt med huvudvärken också :( har du pratat med din bm? Kanske hon har nåt bra tips. Det e ju vanligt å ha det men kan ju va järnbrist eller nåt sånt? Hoppas du mår bättre snart iallafall!

Åh tack för tips. Ska kolla upp det! :)

Ja det e fantastiskt å känna rörelser å så. Snart är du där också :D
  • Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-17 20:36:26 följande:

Fick jätteproblem med nästäppa och till slut blev det ohållbart. Kunde inte sova alls. Först snarkade jag men sen kunde jag knappt andas och vaknade hela tiden. Började med nässpray och ångrar det inte en sekund. För att undvika beroende tog jag det nästan bara på kvällen innan jag skulle sova. Sen har jag inte behövt det efteråt. Så mitt förslag är ändå nässpray :)

Ja det e inte roligt! Inte för min kille heller haha. ja jag får kanske testa nässpray ändå. Det är ju som jobbigast när man ska sova som du säger att man bara tar det på kvällen innan läggdags.. får testa :)
  • BaKu

Är det bara jag som har lite jobbigt med andning? Alltså min näsa är helt igentäppt. Jag brukar alltid andas med näsan när jag sover men nu går det inte alls å jag snarkar som bara den för jag måste sova med öppen mun xD brukar aldrig snarka haha. Jag har alltid ogillat nässpray å har hört att många blir lätt beroende av det å det vill jag inte. Har ni nåt tips? :)

En annan fråga. Är era bebisar aktiva å vilda varje dag? Igår var det jättelugnt å kände henne knappt alls så blev ganska orolig. Idag lever hon rövare å har sparkat hela dan nästan.. hon kanske hade en vilodag igår :P

Angående rörelse så har de lite olika aktiva dagar och kan innan de blivit stora snurra runt och lägga sig annorlunda. MEN om rörelserna minskar så ska man hellre söka en gång för mycket än en gång för lite. Vi var inne en gång och de var väldigt stöttande och bebis mådde bra...
  • jaktenpaflow

Jag har också det! Känner mig helt svullen i näsan inte så förkyld. Har tyvärr inga supertips, försöker använda en sån där nässpruta med saltlösning i:)

Nej min bebis har typ två aktiva dagar och två vilodagar. Jag känner honom varje dag någonting men vissa dagar inte lika mycket. Sen kan jag även känna dessa dagar att han ligger längre bak och kanske sparkar lite inåt istället. Men som sagt alltid något varje dag:)
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-02-17 20:29:00 följande:

Hej! Jag mår inte så bra. Är väldigt trött och har så gott som ständig huvudvärk som känns som ett hårt åtspänt band över panna och tinningar. :(

Har varit mer eller mindre täppt hela tiden. Dock inte så mycket som dig. Jag brukar spraya med koksalt (Renässans, finns att köpa på apoteket) morgon och kväll och tycker det lättar lite. Jag har förstått att man helst ska undvika avsvällande nässpray under graviditeten.

Vad härligt att känna att det rör sig i magen! För mig är det antagligen några veckor dit (vecka 14 nu).

Spännande att du redan är i v 14! Vad tiden går fort! Har ni gjort kub? Tråkigt att du inte mår så bra, har du mått så hela graviditeten? Hur känns det annars i graviditeten?:)
  • Mjbo

Vår lilla tjej är jätte olika aktiv. vissa dagar är hon så lugn så man blir orolig, och vissa dagar bökar hon runt jätte mycket hela dagen. Så jag tänker att det nog kan variera. men blir man orolig ska man såklart hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite, som andra säger oxå :)
  • Mjbo

Inalina!
    Hur har ni haft det i Madrid?? Sol och mys?
    Hur har det gått med sammandragningarna?

Jag måste bara berätta, va ute och gick i 1 h i fredags jag och dottern.. Och i lördags åkte hon och mannen slalom så jag tog en promenad på 2 h (dock väääldigt lugna/sakta promenader båda dagarna, men ändå)... Sen tapetserade vi klart rummet i lördags kväll, och la hela golvet igår, Och jag har fortfarande inte fått ont i magen! Sååå skönt, ja är överlycklig!! :D 
    Dock så har jag sjukt ont i fogarna, det var väl ganska väntat.... Men så länge ja slipper magsmärtorna så är jag såå glad! För foglossningen vet jag ju iallafall inte påverkar bebis nånting :) 

Hoppas ni har haft en underbar semester :D 

• Ellencassandra
    BaKu skrev 2019-02-17 21:02:21 följande:

Angående rörelse så har de lite olika aktiva dagar och kan innan de blivit stora snurra runt och lägga sig annorlunda. MEN om rörelserna minskar så ska man hellre söka en gång för mycket än en gång för lite. Vi var inne en gång och de var väldigt stöttande och bebis mådde bra...

jaktenpaflow skrev 2019-02-17 22:57:13 följande:

Jag har också det! Känner mig helt svullen i näsan inte så förkyld. Har tyvärr inga supertips, försöker använda en sån där nässpruta med saltlösning i:)

Nej min bebis har typ två aktiva dagar och två vilodagar. Jag känner honom varje dag någonting men vissa dagar inte lika mycket. Sen kan jag även känna dessa dagar att han ligger längre bak och kanske sparkar lite inåt istället. Men som sagt alltid något varje dag:)

Hon hade nog bara en lugn dag för både igår å idag är hon ganska vild :) har ju också moderkakan i framvägg så kan ju va att hon sparkar där mot å jag inte känner lika väl. Men som ni säger är man orolig så ska man nog åka in en gång för mycket :)

Nu har jag köpt nässpray så får hoppas att det hjälper så man kan sova xD
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-02-18 10:09:14 följande:

Vår lilla tjej är jätte olika aktiv. vissa dagar är hon så lugn så man blir orolig, och vissa dagar bökar hon runt jätte mycket hela dagen. Så jag tänker att det nog kan variera. men blir man orolig ska man såklart hellre ringa en gång för mycket än en gång för lite, som andra säger oxå :)

Ja det e väl så :) verkar variera från dag till dag. Men kom på att jag flängde omkring mycket i lördags så hon sov nog pga av det. Igår å idag har jag vilat mycket å då är hon helvild :P så beror nog på hur mycket man själv är igång!

Såg att du skrev att ni har tapetserat å fixat golvet! Till barnrummet menar du va? :) va kul! Vad blev det för tapet? :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF