• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-02-19 11:42:53 följande:

Madrid var fantastiskt!! sol o fint , grym shopping och god mat =) behövdes verkligen ett litet miljöombyte =)!!

sammandragningarna har gått förvånansvärt bra (dvs knappt haft några!) - tror det handlar om att jag känt mig trygg med att allt var normalt hos gyn förra veckan - kunde gå över en mil om dagen i helgen så är jäkligt stolt hehe!

vad underbart att du också verkar må bra och kan röra dig också =)! vad härligt att snart vara klar med barnrummet också - kan tänka mig att det blir superfint! lägg gärna upp en bild här sen när du har tid!

igår var det operationsdags för mig - gick bra och tog inte så lång tid. Mannen var med som mentalt stöd (var dock lite orolig för honom då han har svårt för sprutor hehe) men han tittade bort bara ;) 

idag har jag rätt ont i armen dock - får ju ett rätt stort ärr men det är ju inte hela världen - och smärtan ska nog inte vara långvarig heller. Lyckades koppla bort det ämnet under helgen vilket var väldigt skönt! nu försöker jag att inte tänka på det så mkt utan fokusera på jobb o bebis istället 

Vad skönt att höra att det gått bra! Tänkte på dig igår. Kram
  • jaktenpaflow
    Akira Öken skrev 2019-02-19 21:47:29 följande:

Tack! Vi kollade kön. :)

Men hu! Det låter fruktansvärt! Men skönt att allt gick bra! Vet de varför den började blöda? Låter som att det bara är att försöka ta det lugnt och vila nu då.

Åh kul!! Pojke eller flicka...?:)) Ja det var inte att rekommendera faktiskt! Nej de säger att det kan bli så när livmodern växer och drar med sig moderkakan att den då släpper lite, men kan också vara pga sammandragningarna som jag hade rätt kraftiga under dagen. Så nästa vecka ska vi på ultraljud och se om vi måste göra kejsarsnitt...
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-02-19 17:49:08 följande:

jag ska gå på 3 månaders kontroller för lymfkörtlar och andra prickar nu framöver - så de är rätt noggranna känns det som!

äggledarinflammation låter inte kul - min ena äggledare är rätt kaputt så kan ha haft något sådant också verkar det som :/

men hua vad hemskt att börja blöda - det är fortfarande en stor fasa för mig - kan inte torka mig på toan utan att titta varje gång fortfarande då jag hade en del blödningar innan v 12 som var helt oförklarliga.

vad tufft med en hård barnmorska också man kan ju förstå allvaret ändå tänker jag utan att behöva gå o ha ångest för att något ska kunna hända en själv o bebisen - men bra du tog det på allvar och ringde efter ambulans - klart man aldrig ska riskera vare sig sig själv eller ditt lilla underverk

vad hemskt att du var ensam hemma också! men nu kommer det säkert gå bra och du går säkert hela tiden ut hoppas vi - skönt att du känner dig lugnare:) hade du gjort något särskilt krävande eller tungt innan blödningarna kom? 

har de sagt nåt om ev. kejsarsnitt om din moderkaka ligger lite tokigt? Stor kram!

Ja jag förstår det! Om man har varit med om det en gång så sätter det sina spår och man blir ännu mera orolig! Men du har inte haft några blödningar efter det? Ja verkligen, jag hade nog inte ringt om jag inte varit ensam hemma men hellre en gång för mkt än en för lite... Ja jag har sagt det efter v 36 är han välkommen haha men inte innan! Ska på ultraljud nästa vecka för att se om jag kan få en vanlig förlossning eller om vi måste snitta. Nu ligger han i tvärlage också så han har 4 veckor på sig att vända sig, annars blir det också snitt...
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-02-19 21:49:03 följande:
    Vad skönt att höra att det gått bra! Tänkte på dig igår. Kram
    Tack snälla :) hoppas du börjar må bättre snart med huvudvärk o grejer - efter vecka 12 ska det ju vara en dans på rosor att vara gravid Flört Kram!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-19 12:57:47 följande:
    Va härligt att ni haft det bra och kunnat koppla bort och hitta på saker. Låter underbart! Längtar såå efter en utomlandssemester jag med. Kollar dagligen på resor och drömmer mig bort. Är lite inne på att boka en resa i Oktober för oss alla fyra.. Skulle va så mysigt. Men vi får väl se, det beror ju på hur allt går och hur vi mår osv..

Bra att operationen gick bra och att den är ut världen. Jag tänkte på dig igår <3 .. Nu fokuserar vi som du säger på bebis och jobb istället :) 

Absolut kan jag lägga upp en bild här med, kan ta en sen när vi satt upp lister och så. Ska nog börja med det nästa vecka tror jag. Ska försöka ta det lite lugnt ett tag nu. Hemma från jobbet idag och har datorn i knät i soffan istället. jobbar och slöar lite om vartannat. Haft lite små ont i magen idag tyvärr. Kanske kom efter allt i helgen ändå trotts att jag va så mallig över att inte ha ont. Eller så är det bara en slump, vem vet :) 
    Ha en fortsatt fin dag!
    ja i oktober funderar jag också på att sticka en vecka eller två till gran canaria eller liknande! hade vart skönt att förlänga sommaren lite - och då är ju våra småttingar lite äldre  =)!!

synd att det inte blev långvarigt din lycka efter vara 'skadefri' men du vet i alla fall att det inte är farligt. har du sammandragningar också eller 'bara' ditt onda?

ska kika lite på blocket i sverige nu och se om jag kan plocka upp ytterligare lite saker i helgen ;) är ju så mkt billigare hos er än vad det är här! vill köpa en sån där babybjörn babysitter och tänker att jag lika gärna kan släpa med den med haha! sen försöker jag hitta en fin sänghimmel som inte är för dyr - verkar också svårt...

ska skriva ihop en lista med grejer jag tänkte fixa från apoteket också som är mindre roliga men troligtvis kommer behövas.. 
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-02-19 22:09:07 följande:
    Ja jag förstår det! Om man har varit med om det en gång så sätter det sina spår och man blir ännu mera orolig! Men du har inte haft några blödningar efter det? Ja verkligen, jag hade nog inte ringt om jag inte varit ensam hemma men hellre en gång för mkt än en för lite... Ja jag har sagt det efter v 36 är han välkommen haha men inte innan! Ska på ultraljud nästa vecka för att se om jag kan få en vanlig förlossning eller om vi måste snitta. Nu ligger han i tvärlage också så han har 4 veckor på sig att vända sig, annars blir det också snitt...
    nej jag har inte haft blödningar sedan v 12-13 så egentligen har jag nog inte så mkt att oroa mig för - och min moderkaka ligger rätt högt upp så så länge den inte flyttar på sig ska det vara lugnt. 

rör inte bebisen på sig hela tiden i v 30-31 också? typ snurrar runt eller så? tänkte eftersom ni redan nu ser att han ligger i tvärläge..? har nog inte förstått det där riktigt... roligt att ni ska på ultraljud i alla fall - alltid roligt att se de små liven där inneHjärta
  • jaktenpaflow
    Inalina skrev 2019-02-20 14:58:28 följande:

nej jag har inte haft blödningar sedan v 12-13 så egentligen har jag nog inte så mkt att oroa mig för - och min moderkaka ligger rätt högt upp så så länge den inte flyttar på sig ska det vara lugnt. rör inte bebisen på sig hela tiden i v 30-31 också? typ snurrar runt eller så? tänkte eftersom ni redan nu ser att han ligger i tvärläge..? har nog inte förstått det där riktigt... roligt att ni ska på ultraljud i alla fall - alltid roligt att se de små liven där inne

Okej vad skönt<3 Jo de ksn snurra på rätt rejält där inne men han har legat lite likadant hela tiden. Och Just tvärläge under en längre period var lite ovanligare sa hon vet inte om det stämmer och in bero på att bebisen inte kan vända sig pga moderkakan som är ivägen. Nu har jag nästan börjat ställa in mig på snitt för att jag var så anti det i början och behövde sälja in det till mig själv, Så är lite splittrad i vad jag hoppas på haha! Fasiken vilken bra säljare jag måste vara ;) :)
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-02-20 14:50:52 följande:
    ja i oktober funderar jag också på att sticka en vecka eller två till gran canaria eller liknande! hade vart skönt att förlänga sommaren lite - och då är ju våra småttingar lite äldre  =)!!

synd att det inte blev långvarigt din lycka efter vara 'skadefri' men du vet i alla fall att det inte är farligt. har du sammandragningar också eller 'bara' ditt onda?

ska kika lite på blocket i sverige nu och se om jag kan plocka upp ytterligare lite saker i helgen ;) är ju så mkt billigare hos er än vad det är här! vill köpa en sån där babybjörn babysitter och tänker att jag lika gärna kan släpa med den med haha! sen försöker jag hitta en fin sänghimmel som inte är för dyr - verkar också svårt...

ska skriva ihop en lista med grejer jag tänkte fixa från apoteket också som är mindre roliga men troligtvis kommer behövas.. 
    Nej inga onda sammandragningar iallafall har jag haft. sammandragningar har jag varje kväll, men de ska ju va helt normalt sägs det så länge de inte gör ont samtidigt.. Så de är ja inte orolig för :) 

Smart att plocka upp lite i sverige när du är här, du ska hit i helgen eller? :) 

Jaa de är precis gran canaria jag kollat på, och rhodos. Nått utav det. Jag brukar alltid åka i Maj varje år, tycker det är så skönt att få lite färg och sol innan sommarn börjar i sverige.. Men denna år blir de ju ingen Maj-resa, så satsar på oktober istället detta år. Tror det är en bra månad, inte för varmt åt bebisarna heller.. :) 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-02-21 08:43:12 följande:
    Nej inga onda sammandragningar iallafall har jag haft. sammandragningar har jag varje kväll, men de ska ju va helt normalt sägs det så länge de inte gör ont samtidigt.. Så de är ja inte orolig för :) 

Smart att plocka upp lite i sverige när du är här, du ska hit i helgen eller? :) 

Jaa de är precis gran canaria jag kollat på, och rhodos. Nått utav det. Jag brukar alltid åka i Maj varje år, tycker det är så skönt att få lite färg och sol innan sommarn börjar i sverige.. Men denna år blir de ju ingen Maj-resa, så satsar på oktober istället detta år. Tror det är en bra månad, inte för varmt åt bebisarna heller.. :) 
    japp åker idag - tänkte göra en sista minuten beställning på ellos nu precis då jag såg att de hade express-frakt - men givetvis var det inte på babygrejer Obestämd och 4 dagar (om det tar så lång tid) kan jag inte vänta då jag åker tillbaka på tisdag.

Men de flesta saker går ju även få tag i här såklart :) och i fysiska butiker i sverige haha! (de finns ju också ;))
    ja alltid skönt att komma i väg och känna att man har semester om inte annat :) (jag kommer väl inte direkt sola nåt mer med min hy) men bara att känna värmen och äta gott etc är ju underbart! funderade också på någon grekisk ö annars - är ju så himla fint där!
  • Inalina

Hej på er, lite TMI för vissa kanske - men någon mer som fått hemorrojder?

jag har inte fattat att jag haft det förrän nu - trots att de är utanpå/ytliga. Jag har dock inte ont av dem och känner dem ju bara i duschen etc. Någon som 'självbehandlar'?

Kram!

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF