LillaAw skrev 2021-03-24 19:20:26 följande:
Stort grattis till er lilla tjej! Vad skönt att allt har gått bra och roligt att läsa hur det är med en tvååring och spädbarn :) Vår dotter kommer vara två år och en månad när lillebror kommer. Jag är i vecka 28 nu.
Gick förlossningen också bra?
Jag har fått covid och varit sjuk i några veckor nu. Det har varit tufft att samtidigt ha hand om tvååringen och både jag och sambon har varit ganska dåliga. Jag är ännu inte helt återhämtad men kämpar på.
Hej!
Har haft fullt upp så lite halvt glömt bort att svara här.
Tack!
Hur har det gått för dig?
Förlossningen gick jättebra. Började dock med att jag gick med värkar i 1,5 vecka innan det drog igång. Varje eftermiddag satte det igång och varje natt jag började förbereda mig för att åka in så bara slutade det tvärt.
Men från att det satte igång sista gången till hon var ute tog det ungefär 12 timmar. Förra gången tog ju över ett dygn så var inte alls lika trött den här gången. Sist kunde jag inte stå upp efteråt pga utmattning. Nu var jag uppe på benen ganska snabbt.
En stor skillnad var också att själva krystfasen var så mycket kortare. Förra gången var det nästan en timma. Men nu tog det 11 minuter.
Den här gången missade de dock med min smärtlindring lite. Efter att ha varit panikslagen av smärta och till slut lyckats få epidural insåg de att lustgasen inte varit inkopplad ordentligt. Förklarade varför jag inte tyckte det hjälpte... Men efter det så blev upplevelsen det häftigaste jag varit med om. Hade en helt annan kontroll än första gången. Dels visste jag ju mer vad som händer och dels var jag inte lika slut. Jag kände precis vad som skulle göras och visste själv när jag skulle krysta och inte. Visste precis vilken krystning hon skulle komma på och kändes som jag egentligen knappt behövde personalen. Visst var de till hjälp, men de kunde stå lite avslappnat och bara stötta. Det gjorde inte alls lika ont och idag skulle jag vilja göra om det (låter helt sjukt, jag vet). Till och med mannen som tycker allt med stresspåslag är jobbigt tyckte det var häftigt och en helt annan upplevelse. Då tyckte jag ändå det gick bra första gången.
Nu har vi kommit förbi den första tiden med spädis och hon börjar verkligen bli en personlighet. Det går så mycket fortare med andra barnet (även om hon egentligen nog är lite senare i utvecklingen än storebror).
Det är en utmaning som familj att ha två barn. Det tär ju såklart på relation och man hinner/orkar ju inte med likamycket. Men känns som vi efter den första omtumlande tiden har hittat tillbaka till varandra. Känns allt viktigare att kommunicera nu.
Inalina skrev 2021-03-25 08:50:28 följande:
Hejsan! Och STORT grattis till er lilla tjej!! Så underbart! (Och roligt för storebror som fick det han önskade haha!) kom hon på BF? Var det en liknande födsel denna gången som första eller gick det fortare? Ja hon är verkligen ett mirakel <3
Det gick tyvärr inte för oss denna gången, jag fick ut 12 äggblåsor men bara 4 befruktades och 1 överlevde till dag 5, men fick minus så nu siktar vi framåt mot nästa behandling i april! Hoppas på att få fler blastocyster så man var fler chanser :)
Kram!!
Tack! Se ovan om förlossningen :)
Så tråkigt det inte funkade. Har ni gjort fler försök sen?