• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-08-17 22:50:06 följande:

Åh, då förstår jag att du inte vill att det ska starta i förtid! Hur går det?

Kommer och går lite. Aktivt barn iaf. Går fasen knappt att sova.
  • Inalina

Hej alla fina!! oj så längesen jag skrev här såg jag nu, fullt ös med bebis ;)

Min lilla tjej är nu precis 3 månader och hon växer o frodas :) tror hon väger runt 7kg just nu men ska i väg o väga o mäta i eftermiddag! vart på semster i sverige i 4 veckor och allt har gått toppen! ganska enkelt att resa med en liten egetligen då de inte har så stort behov av att röra sig hela tiden. Vi har haft henne i Ergo babyn på flygplatser etc och där har hon blviit rätt lugn och nöjd efter ett tag.

Nu har hon stort behov av att se sig omkring och älskar när man bär omkring med henne så hon får kika runt och inte vara inåtvänd mot mig. hon sover superbra på nätterna då jag bara behöver mata en gång vanligtvis. Är nog någon sorts 'smekmånad' här runt 3 månader  - förstår att det kan bli svårare med sömn etc senare.

Så roligt att höra era uppdateringar!! AkiraÖken - du har vl bf idag??? så himla spännande!! Kram på er alla!

• tossaliten

Här är det 2 v kvar tills jag ska bli snittad. Dock så har hen nog varit på g att vilja ut tidigare, fått mycket förvärkar som varit regelbundna men så pass "sällan" att de inte påverkat tappen. Så antagligen håller hen väl sig inne i 2 v till.

Börjar att tröttna lite på detta tillstånd nu :p trots att jag "bara" gått upp 6 kg men jag känner mig klumpig och begränsad. Sedan är man ju nyfiken också på vad det blir och hur hen kommer må och se ut såklart! :) 

Vi har ordnat det mesta nu tror jag, i alla fall det vi "måste" ha i början. Det andra får vi ta efter hand.

De har sagt att hen kommer bli liten när den kommer ut men jag är inte helt övertygad om att den blir sååå liten, blir nog runt en normal vikt på 3 kg skulle jag tro. 

• Akira Öken
    Inalina skrev 2019-08-20 12:41:34 följande:

Hej alla fina!! oj så längesen jag skrev här såg jag nu, fullt ös med bebis ;)

Min lilla tjej är nu precis 3 månader och hon växer o frodas :) tror hon väger runt 7kg just nu men ska i väg o väga o mäta i eftermiddag! vart på semster i sverige i 4 veckor och allt har gått toppen! ganska enkelt att resa med en liten egetligen då de inte har så stort behov av att röra sig hela tiden. Vi har haft henne i Ergo babyn på flygplatser etc och där har hon blviit rätt lugn och nöjd efter ett tag.

Nu har hon stort behov av att se sig omkring och älskar när man bär omkring med henne så hon får kika runt och inte vara inåtvänd mot mig. hon sover superbra på nätterna då jag bara behöver mata en gång vanligtvis. Är nog någon sorts 'smekmånad' här runt 3 månader  - förstår att det kan bli svårare med sömn etc senare.

Så roligt att höra era uppdateringar!! AkiraÖken - du har vl bf idag??? så himla spännande!! Kram på er alla!

Åh, Inalina! Vad roligt med en uppdatering från dig! Vad härligt att höra att allt går bra! Det kanske inte är en smekmånadsfas, det kanske blir så för er. :)

Ha, igår var det BF. Men här är det tyvärr händelsefattigt på förlossningsfronten. Igår var jag så besviken och trött, men idag är jag piggare och vid gott mod. Snart så! Kram
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-08-21 15:51:21 följande:
    Åh, Inalina! Vad roligt med en uppdatering från dig! Vad härligt att höra att allt går bra! Det kanske inte är en smekmånadsfas, det kanske blir så för er. :)

Ha, igår var det BF. Men här är det tyvärr händelsefattigt på förlossningsfronten. Igår var jag så besviken och trött, men idag är jag piggare och vid gott mod. Snart så! Kram
    hehe ja jag hoppas det fortsätter såhär - då har vi haft  väldigt tur :)
    nu är mannen iväg på en resa i 4 dagar så jag o lillan är själva, rätt mysigt!

åh så spännande för dig vilken dag som helst nu!!! jag kände inga tecken på att det skulle sätta igång förrän det faktiskt satte igång så det kan ju hända närsomhelst utan någon vidare förvarning.. men jag vet - de flesta verkar väldigt besvikna och otåliga när man passerar bf - åh andra sidan vet du ju att det inte är långt kvar nu ;) allt kommer gå fint - ser fram emot en uppdatering!

Har ni fått ordning på allt hemma nu med lillens grejer etc? :) Kram!!!
  • Inalina
    tossaliten skrev 2019-08-20 12:50:12 följande:

Här är det 2 v kvar tills jag ska bli snittad. Dock så har hen nog varit på g att vilja ut tidigare, fått mycket förvärkar som varit regelbundna men så pass "sällan" att de inte påverkat tappen. Så antagligen håller hen väl sig inne i 2 v till.

Börjar att tröttna lite på detta tillstånd nu :p trots att jag "bara" gått upp 6 kg men jag känner mig klumpig och begränsad. Sedan är man ju nyfiken också på vad det blir och hur hen kommer må och se ut såklart! :) 

Vi har ordnat det mesta nu tror jag, i alla fall det vi "måste" ha i början. Det andra får vi ta efter hand.

De har sagt att hen kommer bli liten när den kommer ut men jag är inte helt övertygad om att den blir sååå liten, blir nog runt en normal vikt på 3 kg skulle jag tro. 

kan förstå att de sista veckorna känns lååånga - men snart har du din lilla bebis i famnen ska du se =) och då har man fullt upp att tänka på annat ;) 

skönt att dina förvärkar ej påverkat något - förstår att man kan känna sig lite orolig att något ska sätta igång etc.  6 kg - då kan du ju inte vara en valross i alla fall - så kände jag mig sista månaden.. men jag gick upp typ 18 kg.. dock försvann det ruskigt fort med amningen - nu ligger jag nog på 1-2 kg + - har ju inte direkt kört någon hårdträning och det blir gärna lite för mkt av det goda på sommaren :P
    så spännande att höra vad det blir för en liten krabatSolig

• Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-08-13 21:22:19 följande:
    Vad härligt :) det e nära nu för dig! Bodde du i Stockholm? Vart vill du föda? :)

Vad skönt :)

Ja verkligen det går jätte fort! Det går bra! Hon har haft lite problem med magen i början men nu är det bra! Får oftast sova 6 timmar i sträck på natten så hoppas det håller i sig haha! :) jag mådde lite dåligt psykiskt efter förlossningen å typ 2-3 veckor efter det. Var inte riktigt beredd på alla hormoner å sömnbristen osv.. men nu är det bra :) kommit in i rutiner å så! Kram :)
    heeej!!! åh hur trivs du nu i mammarollen? visst är det fortfarande ganska overkligt att vi har våra småjejer hos oss nu? jag och mannen är fortfarande helt chockade över att vi är här nu med en bebis som är våran. hon är ett underverk och mirakel och vi känner oss så sjukt tacksamma båda två. 

låter ju toppen om hon sover 6 timmar i sträck - det händer att min lilla gör det också men på dagarna äter hon fortfarande ofta- varje 2-3 timme.. 
    vad har ni för rutiner? har ni strikta tider för när hon ska sova för natten etc? Vi lägger henne mellan 20-22 på kvällarna men nu när 'semestern' är över blir det nog lite bättre med rutinerna....vill inte lägga henne för tidigt heller då mannen ibland inte kommer hem från jobbet förrän vid 19 och han vill gärna gosa med henne såklart. hon är ett riktigt litet ljus på morgonen och väldigt trevlig och ligger o 'snackar' med mannen då och han byter på henne i lugn o ro och får lite egentidHjärta
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-08-22 21:31:58 följande:

heeej!!! åh hur trivs du nu i mammarollen? visst är det fortfarande ganska overkligt att vi har våra småjejer hos oss nu? jag och mannen är fortfarande helt chockade över att vi är här nu med en bebis som är våran. hon är ett underverk och mirakel och vi känner oss så sjukt tacksamma båda två. 

låter ju toppen om hon sover 6 timmar i sträck - det händer att min lilla gör det också men på dagarna äter hon fortfarande ofta- varje 2-3 timme.. 

vad har ni för rutiner? har ni strikta tider för när hon ska sova för natten etc? Vi lägger henne mellan 20-22 på kvällarna men nu när 'semestern' är över blir det nog lite bättre med rutinerna....vill inte lägga henne för tidigt heller då mannen ibland inte kommer hem från jobbet förrän vid 19 och han vill gärna gosa med henne såklart. hon är ett riktigt litet ljus på morgonen och väldigt trevlig och ligger o 'snackar' med mannen då och han byter på henne i lugn o ro och får lite egentid

Jo men det går bra :) trivs jätte bra i min nya roll haha. Tyckte det var jätte jobbigt dom första veckorna. Tror det var mycket hormoner också. Eller egentligen allt. Hormoner, sömnbrist.. stor omställning helt enkelt. Ja det e svårt å ta in att man har en liten dotter :) hur går det för er?

Nä vi har inga rutiner alls faktiskt.. måste nog börja med det. Men går ganska bra ändå på nätterna å så :) sover bra! Så det e skönt :P

Vi som är med i iVF gruppen på Facebook ska ses i november i Stockholm! Om några är intresserade!
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-08-23 13:55:45 följande:
    Jo men det går bra :) trivs jätte bra i min nya roll haha. Tyckte det var jätte jobbigt dom första veckorna. Tror det var mycket hormoner också. Eller egentligen allt. Hormoner, sömnbrist.. stor omställning helt enkelt. Ja det e svårt å ta in att man har en liten dotter :) hur går det för er?

Nä vi har inga rutiner alls faktiskt.. måste nog börja med det. Men går ganska bra ändå på nätterna å så :) sover bra! Så det e skönt :P

Vi som är med i iVF gruppen på Facebook ska ses i november i Stockholm! Om några är intresserade!
    ja vad härligt att höra, låter tufft att må dåligt i början. jag tror att som du säger - sömnbristen är en rätt stor bov i et hela. sedan tyckte jag att man hade en förväntan att allt bara skulle vara så mysigt hela tiden - men mina bröst och bröstvårtor gjorde så förbannat ont och även fysiskt i kroppen var man ju inte särskilt fit så det var rätt tufft tyckte jag.

men efter ett par veckor när allt börjar läka och amningen funkade så blev det ju en stor vändpunktHjärta

nu går det jättebra här, trivs så himla bra med henne och hon lär sig nya saker varje dag känns det som. vi tränar ganska mkt på att hon ska ligga på mage och bli stark i nacken och hon har börjat greppa saker och leker lite själv i babygymmet, och hon är väldigt 'med' hela tiden och ser sig omkring  etc så det är jätteroligt. nu vet man hela tiden varför hon blir ledsen om hon blir det så det är lätt att åtgärda Flört 

har det gått bra för alla andra som är med i facebook gruppen? inte så många av 'de gamla' som skriver här längre!
    Kram!
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-08-23 18:59:24 följande:

ja vad härligt att höra, låter tufft att må dåligt i början. jag tror att som du säger - sömnbristen är en rätt stor bov i et hela. sedan tyckte jag att man hade en förväntan att allt bara skulle vara så mysigt hela tiden - men mina bröst och bröstvårtor gjorde så förbannat ont och även fysiskt i kroppen var man ju inte särskilt fit så det var rätt tufft tyckte jag.

men efter ett par veckor när allt börjar läka och amningen funkade så blev det ju en stor vändpunkt

nu går det jättebra här, trivs så himla bra med henne och hon lär sig nya saker varje dag känns det som. vi tränar ganska mkt på att hon ska ligga på mage och bli stark i nacken och hon har börjat greppa saker och leker lite själv i babygymmet, och hon är väldigt 'med' hela tiden och ser sig omkring  etc så det är jätteroligt. nu vet man hela tiden varför hon blir ledsen om hon blir det så det är lätt att åtgärda  

har det gått bra för alla andra som är med i facebook gruppen? inte så många av 'de gamla' som skriver här längre!

Kram!

Ja gud ja amningen gjorde ju såå ont i början! Usch :P precis som du säger, man trodde det skulle va mysigt hela tiden. Man har ju drömt om det så länge!

Vad roligt :D hur gammal är hon nu igen å vad heter hon? :) minns ej!

Ja det går bra för dom :) är två kvar i fb gruppen som ska få sina två små! Minns inte vad de kallar sig här så vill inte skriva ut deras namn :)

Kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF