• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • tossaliten
    Etta skrev 2019-08-07 08:09:03 följande:
    Vecka 33 idag och har 7,5 veckor kvar... känns som en evighet!! Kände imorse för första gången att det var svårt att andas, alla organ känns liksom upptryckta, jättejobbigt! Och så är det så lååångt kvar. Ska jobba 5,5 veckor till dessutom.. men tack och lov ganska lugnt på jobbet, ingen räknar riktigt med mig som bara kommer tillbaka så kort efter semestern... ;) Så just nu känns det lättare att jobba än vad det gjorde på semestern! Min dotter började förskolan i måndags och var nog skönt för henne med att få bli aktiverad av nån annan än en trött och energilös mamma, så förhoppningsvis blir det lite lättare för dig när barnen börjar skolan!

Ja det blir det säkert. Min yngsta som är 10 år började på fritids i måndags och det var skönt. Han är den som kräver mest eftersom han har diagnoser där han behöver en del hjälp.

Jag har ju liten mage så för mig är det obegripligt att det kan vara så tungt ändå! haha haha

• Akira Öken
    BaKu skrev 2019-08-06 22:21:28 följande:

55 cm lång och 4200 g. Så framförallt var han lång. Men som sagt storleken var jobbigare efter förlossningen än under förlossningen.

Nu väger han närmre 10 kg och är ett halvår. Vi kör kläder för barn som är närmre året. Är grymt glad att han nu börjar vilja vara på golvet mer. Han håller på att lära sig krypa så nu är det lite roligt att vara nere tydligen.

Hur mår du nu?

Okej, hoppas att min inte blir större. :) Men det finns nog risk för det. Var hos barnmorskan idag och s/f-måttet ligger nu på översta kurvan. Jag mår ändå rätt ok. Svårmodet har lämnat, iallafall just nu, och jag känner mig inte ledsen längre. Dock har jag lite ont i kroppen, särskilt händer/handleder.
  • Etta
    Akira Öken skrev 2019-08-08 21:31:14 följande:

Okej, hoppas att min inte blir större. :) Men det finns nog risk för det. Var hos barnmorskan idag och s/f-måttet ligger nu på översta kurvan. Jag mår ändå rätt ok. Svårmodet har lämnat, iallafall just nu, och jag känner mig inte ledsen längre. Dock har jag lite ont i kroppen, särskilt händer/handleder.

Skönt att du mår bättre! :) När är det du har BF? Jag mådde jättekonstigt under slutet av min första graviditet och skulle verkligen beskriva det just som ?svårmod?. Tyvärr fick jag tillbaka det de första månaderna efter förlossningen, tyckte allt kändes jobbigt, tungt och oroligt. Är ju ganska vanligt och släppte sen men bästa är ju om man isåfall kan få lite stöd, jag skämdes för att jag kände så när vi försökt få barn så länge och berättade inte för nån förutom min man. Kommer verkligen försöka söka mer stöd om det blir samma denna gången!
  • Akira Öken
    tossaliten skrev 2019-08-07 05:56:49 följande:

Usch är i v 35 nu. Bara 4 v kvar sedan kommer bebisen men det känns som en evighet just nu.

Svårt att andas, klumpig, trött, fånge i sin kropp, svårt att sova, ångest osv

Hur kan 4 v kännas, så långt??

Som tur är börjar barnen skolan om 1.5 v och redan nästa vecka börjar det bara möten mm med skolan. Tiden rullar på.

Någon mer som känner samma??

Kan verkligen känna igen känslan! Vill bara att bebisen ska komna nu! Har 12 dagar till bf, men det kan ju dröja en månad också. :/ Försöker ta dag för dag bara. Har tidigare förlossningar/förlossning skett på bf?
  • tossaliten
    Akira Öken skrev 2019-08-08 22:33:45 följande:

Kan verkligen känna igen känslan! Vill bara att bebisen ska komna nu! Har 12 dagar till bf, men det kan ju dröja en månad också. :/ Försöker ta dag för dag bara. Har tidigare förlossningar/förlossning skett på bf?

Ska snittas ocy har dbittsts med de a dra också så vet ju att det inte blir längre än dessa dagar... 27 dagar kvar nu
  • Akira Öken
    Etta skrev 2019-08-08 21:40:38 följande:

Skönt att du mår bättre! :) När är det du har BF? Jag mådde jättekonstigt under slutet av min första graviditet och skulle verkligen beskriva det just som ?svårmod?. Tyvärr fick jag tillbaka det de första månaderna efter förlossningen, tyckte allt kändes jobbigt, tungt och oroligt. Är ju ganska vanligt och släppte sen men bästa är ju om man isåfall kan få lite stöd, jag skämdes för att jag kände så när vi försökt få barn så länge och berättade inte för nån förutom min man. Kommer verkligen försöka söka mer stöd om det blir samma denna gången!

Ja, jätteskönt! Bf 20 augusti, om 9 dagar! Jag ska verkligen försöka ha koll på mig själv efter förlossningen så jag och andra snabbt kan upptäcka om jag drabbas av förlossningsdepression. Lite orolig för det då jag har en tidigare historia av depressioner under livet. Men jag har pratat med både kurator och barnmorska om det, så tänker att de också kommer att ha lite extra koll.

Hur mår du nu och när har du bf?
  • Fröken Rabarber
    Akira Öken skrev 2019-08-11 10:36:41 följande:

Ja, jätteskönt! Bf 20 augusti, om 9 dagar! Jag ska verkligen försöka ha koll på mig själv efter förlossningen så jag och andra snabbt kan upptäcka om jag drabbas av förlossningsdepression. Lite orolig för det då jag har en tidigare historia av depressioner under livet. Men jag har pratat med både kurator och barnmorska om det, så tänker att de också kommer att ha lite extra koll.

Inte långt kvar för dig nu! Spännande tider! Angående det med historia av depressioner så har jag förstått att sjukvården gärna ger en spruta efter förlossningen för att livmodern ska dra sig samman snabbare och en biverkning utav den är just nedstämdhet/depression, så kolla om bm har koll på om sån spruta brukar ges och eventuellt kanske det vore klokt att skriva in i förlossningsplanen att du inte vill ha just den sprutan, eller om de har något alternativt sätt att få livmodern att dra ihop sig.
  • BaKu

Så spännande att det är så nära nu. Det är så magiskt!

Bra du har pratat med dem. Prata även på BVC för det är de du kommer träffa mest. Och, jätteviktigt är att din man har koll. För det är svårt med allt i början. Håller tummarna för att allt går bra för er!
  • Etta

Skönt, de har det nog då! Behöver ju heller inte alls bli så, svårt veta hur det slår när det gäller hormoner liksom! En vän till mig fick en depression under graviditeten men som släppte innan förlossning och hon hade inga bekymmer efter förlossningen så handlade nog om graviditetshormoner. Tror mitt problem var lite glappet mellan Mvc och BVC, hade pratat med bm på MVC men var inget som följde med till BVC och eftersom jag själv skämdes och kände mig otacksam så tog jag aldrig upp det. Tyckte inte riktigt symtomen på depression stämde heller , var liksom inte så illa för mig att jag inte orkade ta tag i nåt eller var sängliggande utan mer känslan av att allt var jobbigt och tungt och att jag var orolig. Denna graviditeten känner jag mig mycket mer stabil, så hoppas det ska hålla i sig! Åh, då är det ju jättenära för dig, vad spännande! Jag har Bf 2/10, så sju veckor kvar!
  • Ellencassandra

Jag är inne lite då å då å läser hur det går för er :) spännande att det är dags snart för flera av er! Är ni taggade? :)

Nu är min lilla Juni två månader :) tiden flyger förbi. Jag längtar till hösten är här. Varit riktigt jobbigt med värmen!

Kan tänka mig att det måste varit jobbigt för er gravida!

Kram på er :)

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF