Fröken Rabarber skrev 2019-08-17 15:13:54 följande:
Jo, vi har gått en profylaxkurs, fördelen var mest att jag fick med mig sambon på banan lite mer, tror att förlossningen är rätt så abstrakt för honom. Fick dock inte jättemycket tips kring andning utan fokus låg på att en skulle slappna av så mycket som möjligt. Bbväskan är på gång men inte färdig, är sambons uppgift att packa, han ska ju hitta i den. ;) något särskilt du trycker på i ditt förlossningsbrev?
Kan förstå att det känns abstrakt för honom. Kan själv känna lite så, att det nästan är overkligt att jag snart ska vara med om en förlossning. Mannen packade vår väska, men jag tog fram de grejer jag vill ha med till mig själv.
I förlossningsbrevet skriver jag om hur jag vill bli bemött, om min rädsla för att något ska gå fel och om vikten av tydlig information på ett begripligt språk till oss båda. Jag har även skrivit att vi vill att bebisen avnavlas sent, att vi inte vill donera blod från bebisen och att vi vill informeras om och ta ställning till alla typer av läkemedel som planeras att ges till mig eller bebisen.
Hittade en mycket informativ sida där jag och mannen läst på lite:
www.fodelsehuset.se/hur/rutiner-under-forlossning/