• Anonym (aldrig fri)

Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!

Blir så tydligt när man ligger på stranden eller går till ett gym- Platser där man bara vill vara och slappna av. Så sitter männen där och spanar och sexualiserar. Skillnaden att gå på ett nakenbad för kvinnor eller ett tjejgym är så extremt stor.

Jag blir så medveten fort män träder in i rummet eller lägger sig på en handduk bredvid. Som ett påtvingat fängelse där jag går från kvinna och människa till objekt på en sekund..vidrigt om än lite spännande även farligt i vissa situationer.

Något jag aldrig tror att män ens kan föreställa sig hur det är? Om de inte är våldsamt snygga, kända eller på något sätt har en kropp som liksom inte ser ut som nån annan.

Män kan slappna av på ett annat sätt och äga sitt rum och sina kroppar så att säga på ett helt annat sätt. Fy fan vad avundsjuk jag blir!

Undrar hur de skulle känna i kvinnors sits?

• Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!
  • Anonym (asta)
    Anonym (Det må jag säga) skrev 2018-06-01 11:26:04 följande:

Bad för endast kvinnor finns i islamiserade orter i Sverige. Ni som känner er störda av alla manliga blickar borde kolla upp islam. En religion för er.

Utmärkt idé
  • Anonym (asta)
    Mandel skrev 2018-06-01 15:47:28 följande:

Nu är jag kanske konstig, men nog sjutton spanar jag in karlar som är i min närhet och gör en bedömning av deras fysiska företräden. Inte så att sedan diskriminerar dem eller behandlar dem olika beroende på på det utan mer ett lugnt konstaterande för mig själv att honom skulle jag vilja klappa på eller honom vill jag inte klappa på osv.
    Snarare i så fall att jag diskriminerar de som ser bra ut för jag förutsätter oftast att de själva är medvetna om det och väldigt många som är medvetna om det har en sådan självgod attityd som jag sällan klarar av.

Själv ser jag ut som ett åkerspöke så jag förutsätter att män inte sexualiserar mig mer än att de ser mig och konstaterar att de verkligen inte vill ligga med mig.
    Jag blir alltså accepterad för min hjärnverksamhet och inte för mitt utseende vilket känns bra, men det hade ju någon gång varit roligt att få känna sig snygg/vacker...

Men det är ju en väldigt fin balansgång där. OM du blir föremål för ngt "äckels" sexuella uppmärksamhet så blir du ju genast kränkt!? eller? Liksom det ska vara Hugh Grant...........men det finns bara en sån.
  • Bananböjaren

Av trådstarten att döma så är det du själv som tror du måste göra dig till inför män. Eller har nån kommit fram och dunkat kuken i handuken där du låg och solade? Problemet finns mest i ditt eget huvud, red upp det till att börja med.

• Anonym (Badsugen)

Jag får väl vara glad för att jag tydligen går på både rätt stränder och rätt gym för det här händer aldrig mej. Jag har gått både på Actic, Friskis o Svettis och Kraftkällan och det har aldrig varit någon som glor vare sej på mej eller på 20åriga tjejer som är så snygga att jag nästan glor själv. På mina vanliga stränder är det vid havet mest småbarnspappor som har fullt upp att hålla rätt på ungarna och vid sjön lite tonårsgrabbar som spanar på jämnåriga tonårstjejer, men tjejerna spanar tillbaka och verkar rätt nöjda tycker jag. Men visst förstår jag din känsla ts fast jag inte känt det just på stränder och gym. Jag skulle inte lägga mej i en park helt ensam i bikini för att inte dra till mej weirdos.

• Anonym (Oxå tjej)
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 22:46:58 följande:
    Men herregud lägger du över ansvaret på mitt medvetande? Hur tar man bort något sådant om jag får fråga? Något strukturellt som sitter i varje kvinnas ryggrad sedan tusentals år tillbaks om inte miljoner. Är det synd om män för att jag är medveten om att de finner mig attraktiv ehhhhh?
    Nej inget varar för evigt men hade gärna haft lite mer fritt livsutrymme tack och känt mig tryggare runt män!!

Låter som du är avundsjuk och förlorat det eller?
    Du är medveten om dem och de är medvetna om dig! Men det är ok för dig men inte för dem att vara det?

Du kan inte veta att de tycker att du är attraktiv (och de får de väl tycka?) du kan bara konstatera att de sett dig precis som de konstaterar att du har sett dem.
  • Mandel
    Anonym (asta) skrev 2018-06-01 16:26:39 följande:
    Men det är ju en väldigt fin balansgång där. OM du blir föremål för ngt "äckels" sexuella uppmärksamhet så blir du ju genast kränkt!? eller? Liksom det ska vara Hugh Grant...........men det finns bara en sån.
    Jag blir inte kränkt.
    Har aldrig blivit det för jag vet inte vad jag ska bli kränkt över.
    Folk får tycka vad de vill om mig- det är deras problem, och det blir jag inte kränkt över.
    Skulle någon säga något opassande blir jag inte heller kränkt eftersom jag är medveten om de fel och brister jag har och sanningen kan man väl inte bli kränkt av?

Nu verkar de flesta se på mig att det inte är någon idé att försöka säga eller göra någonting för det faller ändå bara platt till marken och de får 10-falt igen!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • molly50
    Anonym (Oxå tjej) skrev 2018-06-03 23:18:33 följande:
    Du är medveten om dem och de är medvetna om dig! Men det är ok för dig men inte för dem att vara det?

Du kan inte veta att de tycker att du är attraktiv (och de får de väl tycka?) du kan bara konstatera att de sett dig precis som de konstaterar att du har sett dem.
    Man får göra skillnad på attraktion och objektifiering också.
    Carpe Diem
  • Anonym (Det må jag säga)
    molly50 skrev 2018-06-04 09:56:21 följande:

Man får göra skillnad på attraktion och objektifiering också.

Vad är skillnaden menar du?

Min erfarenhet är att man börjar kalla attraktion för objektifiering den sekund det inte längre är välkommet?
  • molly50
    Anonym (Det må jag säga) skrev 2018-06-04 10:23:50 följande:
    Vad är skillnaden menar du?

Min erfarenhet är att man börjar kalla attraktion för objektifiering den sekund det inte längre är välkommet?
    Det jag menar är att jag tycker det är skillnad på att tycka en person är snygg och på att se personen som ett sexobjekt.
    Jag föredrar t ex att män tycker jag är fin framför att de klär av mig med blicken.
    Det sistnämnda känns bara obehagligt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Badsugen)

Jag tyckte den stora skillnaden är att titta eller agera. Visst tittar jag på andra och visst har det hänt att jag känner mej "medveten"om blickar

Helt ok enligt mej. Det obehagliga kommer med kommentarer, stirrande, gester, visslingar osv som kan uppfattas som hotfullt. Men att titta lite diskret på andra i tränings eller badkläder det kommer vi människor nog aldrig sluta med. Inte jag i alla fall.

• Anonym (!)

Jag fattar inte problemet faktiskt. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vad män glor på. Jag har annat för mig. Vill nån glo när jag äter min glass så varsågod. Ta ett gott råd från en som i de flesta sammanhang ser andra människor mest som störande moment. Ignorera och låt inte småsaker störa din frid.

Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!