• Anonym (aldrig fri)

Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!

Blir så tydligt när man ligger på stranden eller går till ett gym- Platser där man bara vill vara och slappna av. Så sitter männen där och spanar och sexualiserar. Skillnaden att gå på ett nakenbad för kvinnor eller ett tjejgym är så extremt stor.

Jag blir så medveten fort män träder in i rummet eller lägger sig på en handduk bredvid. Som ett påtvingat fängelse där jag går från kvinna och människa till objekt på en sekund..vidrigt om än lite spännande även farligt i vissa situationer.

Något jag aldrig tror att män ens kan föreställa sig hur det är? Om de inte är våldsamt snygga, kända eller på något sätt har en kropp som liksom inte ser ut som nån annan.

Män kan slappna av på ett annat sätt och äga sitt rum och sina kroppar så att säga på ett helt annat sätt. Fy fan vad avundsjuk jag blir!

Undrar hur de skulle känna i kvinnors sits?

• Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!
  • EnAnonumius
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 23:00:56 följande:
    Och vilka fel signaler skulle det vara för att vara mer exakt? Du har kanske helt missat objektivisering av kvinnor överlag bara för att du själv aldrig råkat ut? Kan det vara så att du inte har ögonen öppna bara eller inte vill se?
    Jag säger INTE att du har fel. Eller säger INTE att dina upplevelser är fel.

Dock du ger ju ingen beskrivning i sig på vilket sätt du skulle bli objektifierad och sexualiserad. Jag vet med mig att många kvinnor anser att de blir objektifierade i samma sekund som en man råkar titta på henne.

Dessutom så är den allmänna diskussionen om "objektifieringen av kvinnor" så otroligt radikal och demoniserar om mannen. Minsta LILLA blick han ger en kvinna så blir han anklagad för att objektifiera henne och gör henne till ett sexobjekt.

Det som sällan talas om är att kvinnor är faktiskt inte ett spån bättre egentligen än mannen. Kvinnor objektifierar och sexualisera mannen hon med. Dock så tystas det ned och marginaliseras, för det är alltid hemskt när något drabbar kvinnor.  Om du sitter och förnekar att kvinnor sexualiserar och objektifierar mannen så är du bara direkt hemmablind och ser det DU vill se.

Så varken män eller kvinnor är fria från objektifiering och sexualisering.

• Anonym (Glennart)

Jag skulle vara glad bara någon fann mig sexig överhuvudtaget, men gräset är väl grönare på andra sidan och allt det där.

• Anonym (man)

Eller som jag som Man, som hela tiden skall bedömmas utifrån prestation, OCH utseende.

OCH tillråga på allt, att som Man ALDRIG få uttrycka det då man isåfall riskerar att bli hånad för att vara omanlig

• Lainie Kennedy
    Xconix skrev 2018-05-30 21:10:44 följande:

Ok att det suger att sånt händer men skulle ni hetero tjejer verkligen vilja leva i en värld där killar ni gillar inte tänder på era kroppar, inte gör första move, ge er noll uppmärksamhet, ge noll passion och vore allmänt undergivna i sängen som tjejer?

Nej jag tror majoriteten hetero tjejer skulle bli otroligt deprimerade av en sån värld. Bara kolla på unga personar i Japan. En stor del killar där ser sig som "växtätare" de kallar sig och beter sig allmänt som kvinnor. Unga kvinnor är super ledsna och deprimerade av det här fenomenet, dom hittar inga intressanta partners pga det och är helt galet pushy på utlänningar. Finns en massa texter om unga västerländska kvinnor som jobbar i Japan ett tag och kände sig mega oattraktiva där för att inga killar intresserade sig eller gav uppmärksamhet.

Jag lever redan i den pga har blivit äldre och är inte särskilt attraktiv och jag tycker att det är ljuvligt att slippa mäns uppmärksamhet. Det är fantastiskt att få vara bara en person som ingen håller på och tjafsar med hela tiden.
  • Glinda från Oz
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 23:00:56 följande:

Och vilka fel signaler skulle det vara för att vara mer exakt? Du har kanske helt missat objektivisering av kvinnor överlag bara för att du själv aldrig råkat ut? Kan det vara så att du inte har ögonen öppna bara eller inte vill se?

Fel signaler kan vara kroppsspråk att man är flörtig, visar sig villig, söker uppmärksamhet mm

Kan vara så att du du har ögonen för öppna så du hittar på saker eller stirrar på folk så de tittar tillbaka?
  • Anonym (herregud)
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 22:46:58 följande:

Men herregud lägger du över ansvaret på mitt medvetande? Hur tar man bort något sådant om jag får fråga? Något strukturellt som sitter i varje kvinnas ryggrad sedan tusentals år tillbaks om inte miljoner. Är det synd om män för att jag är medveten om att de finner mig attraktiv ehhhhh?

Nej inget varar för evigt men hade gärna haft lite mer fritt livsutrymme tack och känt mig tryggare runt män!!

Låter som du är avundsjuk och förlorat det eller?

Men du förstår väl att de är lika medveten om dig som du är om de. Om du har sådan stenkoll på att de skulle glo på dig när du käkar glass eller solar betyder ju att du själv måste råstirra på dem.

Kanske kollar de inte på dig för att du är då het utan för att du glor på de eller börjar bete dig konstigt bara för att de sätter sig i närheten.

Jag är själv kvinna och ser ganska bra ut och jag har aldrig upplevt det du beskriver eller bevittnat det hända mot någon annan kvinna, oavsett hur vackra de är. De flesta män och kvinnor i Sverige beter sig normalt och respektfullt bland andra människor oavsett hur heta dessa människor är.

Det måste sitta i ditt huvud, annars rekommenderar jag dig att byta strand och glasskiosk för du har råkat hitta de vidrigaste av de båda i hela Sverige.
  • Anonym (Struktur)
    Anonym (Räkan) skrev 2018-05-30 22:51:24 följande:

Du kommer ta fler risker och troligen dö tidigare också. Är det så eftersträvansvärt?

Det var väl det jag sa? Givetvis finns det strukturella problem som drabbar män också, men det är inte vad denna tråden handlar om. Just om risker känns dock individuellt, beror även på personlighet.

Tänker mer på annat, tex det en annan man skrev om i tråden (orkar inte repetera).

I vilket fall, att kvinnor sexualiseras och objektifieras är något som sker hela tiden i samhället, och då tänker jag inte på enskilda mäns ageranden. Jag kan tycka det är en sak att snegla lite och titta diskret och på ett respektfullt sätt, att vara trevlig. Men när det gör att kvinnor känner sig osäkra och obekväma är det inte okej längre. Man ska kunna äta en glass utan att få sexuella anspelningar.
  • Anonym (Nature)
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 22:46:58 följande:
    Men herregud lägger du över ansvaret på mitt medvetande? Hur tar man bort något sådant om jag får fråga?
    Lika lätt som att ta bort sin attraktion och stoppa sina impulser?
  • HuWaa

Tillgång  - Efterfrågan.

Du är en efterfrågad produkt med låg tillgång (svenska kvinnor är generellt sett ganska fula med dåliga gener normalt sätt)

Du är värdefull typ 10 år till.

• Anonym (Det må jag säga)

Det här är sant, men du måste ha en särskild läggning för att lida av det, eller ens uppmärksamma det vill vardags som kvinna.

Män och kvinnor kollar efter olika saker hos det motsatta könet. Män kollar på kvinnors utseenden och kroppar. En mans kropp eller utseende är oftast rätt så ointressant tills dess att mannen av någon annan anledning blir intressant, t ex genom att han har en viss social status eller tills dess att han stöter på en kvinna och på så sätt blir intressant. Då börjar kvinnor titta på mannen. Män kan trollbindas av en rumpa, ett bar bröst eller ett ansikte som passerar på stan. True story. Kan nästan garantera att den kvinna som fick vara man för en dag skulle uppleva sig bortglömd, ignorerad eller rent av utstött eftersom en man alltid måste hävda sig för att få uppmärksamhet.

Det är så här vi funkar och det sitter i våra gener tror jag. Det måste vi leva med och samtidigt bete oss vettigt mot varandra. Det innebär att vi män får låta bli att dumstirra så att det blir obehagligt. Det säger sig självt.

Däremot är det ganska uppenbart för mig som man och som mångårig (diskret) rumpfluktare att kvinnor med gott självförtroende knappt märker att man tittar på dom, medan osäkra tjejer kollar sig över axeln och känner sig utstirrade hela tiden. Osäkra tjejer brukar dessutom prompt hävda att man "stött" på dom för att man pratat, varit trevlig och kostat på sig ett leende.

Så funkar världen. Det är bättre att lära sig förstå världen än att komma med meningslösa klagomål på den.

Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!