• Anonym (aldrig fri)

Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!

Blir så tydligt när man ligger på stranden eller går till ett gym- Platser där man bara vill vara och slappna av. Så sitter männen där och spanar och sexualiserar. Skillnaden att gå på ett nakenbad för kvinnor eller ett tjejgym är så extremt stor.

Jag blir så medveten fort män träder in i rummet eller lägger sig på en handduk bredvid. Som ett påtvingat fängelse där jag går från kvinna och människa till objekt på en sekund..vidrigt om än lite spännande även farligt i vissa situationer.

Något jag aldrig tror att män ens kan föreställa sig hur det är? Om de inte är våldsamt snygga, kända eller på något sätt har en kropp som liksom inte ser ut som nån annan.

Män kan slappna av på ett annat sätt och äga sitt rum och sina kroppar så att säga på ett helt annat sätt. Fy fan vad avundsjuk jag blir!

Undrar hur de skulle känna i kvinnors sits?

• Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!
  • Anonym (Takes two)

Den enda jag känner som resonerat likadant brukade titta på män i typ 20 minuter och liksom "guuud vad han kollar på mig"

Man kan ju knappast upptäcka att män tittar om man inte tittar på dem. De flesta kan faktiskt inte läsa tankar och kan orimligen veta vad en vanlig snubbe tänker bara för att man tittar på varandra. Det kan lika gärna vara projicering.

Jag är både sexig och snygg och har aldrig känt mig särskilt objektifierad generellt sett. Men så går jag inte runt och känner mig såååå medveten om alla män heller.

• Anonym (Struktur)
    Anonym (Fakta 2) skrev 2018-05-31 17:01:27 följande:

Nu var det ganska vetenskapligt, det innebär att dina åsikter inte räknas. Dina åsikter är personliga.

Jag kom med hårda fakta. Så ligger det till. Anledningen är troligen den att fertilitet är sexigt.

Studie efter studie bevisar på det jag skrev och jag förstår inte varför ni ska försvara er mot denna fakta? Är ni själva äldre kvinnor som lider av uppmärksamhetsbrist? Då gäller det se sanningen i vitögat.

Då vet du att vetenskap inte är en absolut sanning? Hur mäter man detta? Kan tänka mig att det baseras på intervjuer, vilket alltså är folks åsikter... Då påverkar ju även andra faktorer och normer i samhället, som inte direkt är mätbara på samma sätt. Tror inte en sekund på att tjejer är snyggare. Däremot har vi mer möjligheter att fixa till oss och genom det bli snyggare. Det finns snygga personer respektive mindre snygga bland båda könen, och det följer väl mest logiskt med åldern.

En sak till, du kan lägga ner dina härskartekniker, inte särskilt trevligt nämligen.
  • Anonym (Struktur)
    Anonym (Det må jag säga) skrev 2018-05-31 09:47:29 följande:

Det här är sant, men du måste ha en särskild läggning för att lida av det, eller ens uppmärksamma det vill vardags som kvinna.

Män och kvinnor kollar efter olika saker hos det motsatta könet. Män kollar på kvinnors utseenden och kroppar. En mans kropp eller utseende är oftast rätt så ointressant tills dess att mannen av någon annan anledning blir intressant, t ex genom att han har en viss social status eller tills dess att han stöter på en kvinna och på så sätt blir intressant. Då börjar kvinnor titta på mannen. Män kan trollbindas av en rumpa, ett bar bröst eller ett ansikte som passerar på stan. True story. Kan nästan garantera att den kvinna som fick vara man för en dag skulle uppleva sig bortglömd, ignorerad eller rent av utstött eftersom en man alltid måste hävda sig för att få uppmärksamhet.

Det är så här vi funkar och det sitter i våra gener tror jag. Det måste vi leva med och samtidigt bete oss vettigt mot varandra. Det innebär att vi män får låta bli att dumstirra så att det blir obehagligt. Det säger sig självt.

Däremot är det ganska uppenbart för mig som man och som mångårig (diskret) rumpfluktare att kvinnor med gott självförtroende knappt märker att man tittar på dom, medan osäkra tjejer kollar sig över axeln och känner sig utstirrade hela tiden. Osäkra tjejer brukar dessutom prompt hävda att man "stött" på dom för att man pratat, varit trevlig och kostat på sig ett leende.

Så funkar världen. Det är bättre att lära sig förstå världen än att komma med meningslösa klagomål på den.

Håller inte med. Jag som tjej spanar in män varje dag, om de är snygga.. Kroppar och manliga utseenden. Men glor ju inte på något sätt, väldigt diskret!

En sak att kolla, man kan inte bortse ifrån den attraktion som finns män och kvinnor emellan, men att göra nån till objekt är fel.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-05-31 17:06:47 följande:

Nej det är inte alls fakta. Se dig om i samhället!

Ska man generalisera sitter mäns attraktionskraft i personligheten. Kvinnors sitter i utseendet.

Jag håller med om att äldre kvinnor är vackrare än äldre män. Likväl är äldre män attraktivare än äldre kvinnor när de söker partner.
  • Mimosa86
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 21:47:56 följande:

Tråden handlar inte om att vara åtrådd och lustad efter av killar man "tänder" på själv i en sexuell situation. Det är ju killar man inte tänder på i totalt osexuella situationer där man bara vill vara ifred som är problemet. Men visst är det fint med en spänning och en attraktion könen emellan. Men att alltid vara sedd som sexuell är otroligt ansträngande och obehagligt. Särskilt om man som kvinna bara vill äta sin banan ifred eller sin mjukglass, ta av sig tröjan och lapa lite sol i en park eller på en strand.

Brukar ni killar känna er medvetna bara för att ni äter något eller slickar på något inför en kvinna eller känner blickarna suga fast på era skinkor när ni ska ner och bada och måste passera några tjejer? Ärligt hur känner ni? Har ni liknande situationer där ni objektifieras/sexualiseras?

Och jag vill också lägga till, står ni killar och oroar er framför spegeln innan jobbet för att ni vet att ni ska vara med på ett möte med majoriteten kvinnor och ni känner rädsla i att klä er för tajt eller för snyggt och få sexualiserade blickar på er och därmed inte bli tagen på allvar samtidigt som ni känner osäkerhet i att klä er för neutralt i ett försök att efterlikna övriga deltagare och därmed anses för ?omaskulina?? Dvs ett jävla letande av olika kläder för att hitta det gyllene snittet där ni är manliga men inte för manliga så att ni i slutändan får vara med i gruppen och bli respekterade för er kunskap eftersom ni vet att man ofta inte tar en mans ord lika seriöst som en kvinnas? Och vi vet ju alla att även om en man är smarta så ska det ju vara lite för ögat också.
  • Anonym (Det må jag säga)
    Mimosa86 skrev 2018-05-31 21:39:38 följande:

Och jag vill också lägga till, står ni killar och oroar er framför spegeln innan jobbet för att ni vet att ni ska vara med på ett möte med majoriteten kvinnor och ni känner rädsla i att klä er för tajt eller för snyggt och få sexualiserade blickar på er och därmed inte bli tagen på allvar samtidigt som ni känner osäkerhet i att klä er för neutralt i ett försök att efterlikna övriga deltagare och därmed anses för ?omaskulina?? Dvs ett jävla letande av olika kläder för att hitta det gyllene snittet där ni är manliga men inte för manliga så att ni i slutändan får vara med i gruppen och bli respekterade för er kunskap eftersom ni vet att man ofta inte tar en mans ord lika seriöst som en kvinnas? Och vi vet ju alla att även om en man är smarta så ska det ju vara lite för ögat också.

Det var någon professor vid ett svenskt universitet somsa att det inte är bra för forskningen när män och kvinnor jobbar tillsammans, och det blev ett jävla liv. Men det du skriver här bekräftar ju att när män och kvinnor är i samma grupper så börjat andra saker än jobbet bli viktiga. Och så är det.

Du kanske tror att männen är sig själva och inte alls störs sv din närvaro, eller? Män funderar alltid på vilket intryck de gör på dig och vilken relation de har till dig, det kan jag avslöja. Det kommer i vägen för samarbetet med dig, garanterat. Jag tänker hela tiden på att hålla mig i form och klä mig snyggt för att inte framstå som en slusk i mina kvinnliga kollegors ögon. En trevlig man som ?ser bra ut? har kvinnor lätt att samarbeta med. Ovårdade tjockisar blir lätt en sådan som någon noterar ovälkomna blickar från. Tror du att livet som man är kravlöst?

Vi har precis samna problem. Snofsar du upp dig för mycket blir du en ladies man som ingen av de andra männen tar på allvar, men tjejerna på jobbet gillar det. Att män går runt i någon kravlös bäbistillvaro och bara är, den myten behöver liksom bara dö.
  • Anonym (aldrig fri)
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-05-31 16:52:27 följande:
    Män som undrar hur det är att vara objekt kan ju besöka en gayklubb. För kvinnor är de flesta män lika ointressanta som andra män är för hetero män
    Mycket bra jämförelse! Alla män borde hänga på gayklubbar. Där blir jag som kvinna lika ointressant som de allra flesta män är alltid är för oss kvinnor.

• Anonym (hollywood)
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-05-31 16:57:12 följande:
    Nej. Äldre män är definitivt inte vackrare än äldre kvinnor. Snarare tvärtom!
    Fast ungefär 75% av alla hollywoodfilmer skulle kunna tas som bevis för det, då det inte är några problem att para ihop manliga skådespelare i 50-60-årsåldern med kvinnliga dito i 30-årsåldern, det verkar sällan onormalt. I verkligheten kanske inte särskilt många äldre män räknas som attraktiva, men kvinnlig attraktivitet är mer intimt förknippat med ungdom än manlig. De grå tinningarnas charm, är inte kvinnlig.
  • Westman
    Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 19:04:55 följande:

Blir så tydligt när man ligger på stranden eller går till ett gym- Platser där man bara vill vara och slappna av. Så sitter männen där och spanar och sexualiserar. Skillnaden att gå på ett nakenbad för kvinnor eller ett tjejgym är så extremt stor.

Jag blir så medveten fort män träder in i rummet eller lägger sig på en handduk bredvid. Som ett påtvingat fängelse där jag går från kvinna och människa till objekt på en sekund..vidrigt om än lite spännande även farligt i vissa situationer.

Något jag aldrig tror att män ens kan föreställa sig hur det är? Om de inte är våldsamt snygga, kända eller på något sätt har en kropp som liksom inte ser ut som nån annan.

Män kan slappna av på ett annat sätt och äga sitt rum och sina kroppar så att säga på ett helt annat sätt. Fy fan vad avundsjuk jag blir!

Undrar hur de skulle känna i kvinnors sits?

Just med anledning till att så många kvinnor känner på detta sätt (och jag tar lätt åt mig det som kvinnor säger, trots att det bara är de mest vokala som gör sig hörda) så försöker jag inte titta eller göra kvinnorna obekväma med min närvaro och absolut inte säga något om deras utseende oavsett hur attraktiva jag tycker dom är...

...men vad får jag/vi ut utav det? Absolut ingenting. Det må vara skönt för de kvinnor som inte vill ha uppmärksamheten men eftersom jag inte kan veta om en kvinna vill ha det och jag inte vill riskera att störa någon som inte vill så gör jag ingenting. Det får MIG att verka ointresserad istället och kvinnan som uppskattar att bli lämnad ifrån märker ingenting och hur vet hon då att jag lämnade henne ifred för hennes skull.

Väldigt orättvis värld vi lever i...
  • Johnnyorange

Du kanske skulle ta och starta upp en civilisation på någon obebodd ö där bara kvinnor får bo. Så kan alla kvinnor som är trötta på män bo i detta kvinnoparadis.

Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!