Inlägg från: Anonym (Struktur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Struktur)

Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!

Anonym (aldrig fri) skrev 2018-05-30 21:47:56 följande:

Tråden handlar inte om att vara åtrådd och lustad efter av killar man "tänder" på själv i en sexuell situation. Det är ju killar man inte tänder på i totalt osexuella situationer där man bara vill vara ifred som är problemet. Men visst är det fint med en spänning och en attraktion könen emellan. Men att alltid vara sedd som sexuell är otroligt ansträngande och obehagligt. Särskilt om man som kvinna bara vill äta sin banan ifred eller sin mjukglass, ta av sig tröjan och lapa lite sol i en park eller på en strand.

Brukar ni killar känna er medvetna bara för att ni äter något eller slickar på något inför en kvinna eller känner blickarna suga fast på era skinkor när ni ska ner och bada och måste passera några tjejer? Ärligt hur känner ni? Har ni liknande situationer där ni objektifieras/sexualiseras?

Exakt så! Objektifiering av kvinnokroppen är inte en subjektiv åsikt, det är vidare problem än så... Och så normaliserat att många inte ens reagerar över det. Tänk hur det skulle vara att få testa att vara man en dag! Givetvis inte en dans på rosor det häller kan jag tänka mig, men helt andra "problem".
  • Anonym (Struktur)
    Anonym (Räkan) skrev 2018-05-30 22:51:24 följande:

Du kommer ta fler risker och troligen dö tidigare också. Är det så eftersträvansvärt?

Det var väl det jag sa? Givetvis finns det strukturella problem som drabbar män också, men det är inte vad denna tråden handlar om. Just om risker känns dock individuellt, beror även på personlighet.

Tänker mer på annat, tex det en annan man skrev om i tråden (orkar inte repetera).

I vilket fall, att kvinnor sexualiseras och objektifieras är något som sker hela tiden i samhället, och då tänker jag inte på enskilda mäns ageranden. Jag kan tycka det är en sak att snegla lite och titta diskret och på ett respektfullt sätt, att vara trevlig. Men när det gör att kvinnor känner sig osäkra och obekväma är det inte okej längre. Man ska kunna äta en glass utan att få sexuella anspelningar.
  • Anonym (Struktur)
    Anonym (Fakta 2) skrev 2018-05-31 17:01:27 följande:

Nu var det ganska vetenskapligt, det innebär att dina åsikter inte räknas. Dina åsikter är personliga.

Jag kom med hårda fakta. Så ligger det till. Anledningen är troligen den att fertilitet är sexigt.

Studie efter studie bevisar på det jag skrev och jag förstår inte varför ni ska försvara er mot denna fakta? Är ni själva äldre kvinnor som lider av uppmärksamhetsbrist? Då gäller det se sanningen i vitögat.

Då vet du att vetenskap inte är en absolut sanning? Hur mäter man detta? Kan tänka mig att det baseras på intervjuer, vilket alltså är folks åsikter... Då påverkar ju även andra faktorer och normer i samhället, som inte direkt är mätbara på samma sätt. Tror inte en sekund på att tjejer är snyggare. Däremot har vi mer möjligheter att fixa till oss och genom det bli snyggare. Det finns snygga personer respektive mindre snygga bland båda könen, och det följer väl mest logiskt med åldern.

En sak till, du kan lägga ner dina härskartekniker, inte särskilt trevligt nämligen.
  • Anonym (Struktur)
    Anonym (Det må jag säga) skrev 2018-05-31 09:47:29 följande:

Det här är sant, men du måste ha en särskild läggning för att lida av det, eller ens uppmärksamma det vill vardags som kvinna.

Män och kvinnor kollar efter olika saker hos det motsatta könet. Män kollar på kvinnors utseenden och kroppar. En mans kropp eller utseende är oftast rätt så ointressant tills dess att mannen av någon annan anledning blir intressant, t ex genom att han har en viss social status eller tills dess att han stöter på en kvinna och på så sätt blir intressant. Då börjar kvinnor titta på mannen. Män kan trollbindas av en rumpa, ett bar bröst eller ett ansikte som passerar på stan. True story. Kan nästan garantera att den kvinna som fick vara man för en dag skulle uppleva sig bortglömd, ignorerad eller rent av utstött eftersom en man alltid måste hävda sig för att få uppmärksamhet.

Det är så här vi funkar och det sitter i våra gener tror jag. Det måste vi leva med och samtidigt bete oss vettigt mot varandra. Det innebär att vi män får låta bli att dumstirra så att det blir obehagligt. Det säger sig självt.

Däremot är det ganska uppenbart för mig som man och som mångårig (diskret) rumpfluktare att kvinnor med gott självförtroende knappt märker att man tittar på dom, medan osäkra tjejer kollar sig över axeln och känner sig utstirrade hela tiden. Osäkra tjejer brukar dessutom prompt hävda att man "stött" på dom för att man pratat, varit trevlig och kostat på sig ett leende.

Så funkar världen. Det är bättre att lära sig förstå världen än att komma med meningslösa klagomål på den.

Håller inte med. Jag som tjej spanar in män varje dag, om de är snygga.. Kroppar och manliga utseenden. Men glor ju inte på något sätt, väldigt diskret!

En sak att kolla, man kan inte bortse ifrån den attraktion som finns män och kvinnor emellan, men att göra nån till objekt är fel.
Svar på tråden Som kvinna har man aldrigh ett "fritt rum" utan sexualisering!