• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • Inga bekymmer
    12345hopp skrev 2018-05-17 11:59:43 följande:

Grattis!! Så himla mysigt. Jag hann aldrig heller ta någon bedövning utom lustgas första förlossningen, får se hur det blir denna gången. Men man känner sig nästan lite stolt att man klade av smärtan ändå! Häftig känsla :) var detta ditt första barn?

Nej, detta var vår tredje pojk!:) Vårt första barn tog jag ryggbedövning men förlossningen då var lång. Andra barnet var jag öppen 5 cm när vi kom in, sa direkt då att jag ville ha ryggmärgsbedövning, men hann inte med för en timme senare var han ute. Min reaktion då var: Nu vet jag att det GÅR att föda utan bedövning, hehe:) Så jag var lite inställd på det denna gång. Så när de sa 8 cm så tänkte jag lustgas men inget mer. Tycker inte lustgasen bedövar direkt men man får något att göra under värken. Denna var lite kämpigare än andra barnet som kändes som han bara pluppade ut:) Vattnet gick den här gången på slutet under en krystvärk, det sa splash!
  • Inga bekymmer
    Linnet1976 skrev 2018-05-17 12:22:48 följande:

Tidigt i morse kom vår son efter 4 h på BB. Det var lite mer dramatiskt än mina tjejers förlossningar som bara rullade på snabbt. Åkte in med oregelbundna men starka och långa värkar. Det var ca 30 h efter att vattnet gått. Först blev jag inte insläppt på BB utan bara på undersökning och sen såg de att hans hjärtljud var så dåliga så då blev det tal om snabbt snitt. Snabba svängar.

Men efter att ha stått med rumpan i vädret en stund, flöt det på mer smidigt, tills det gick för snabbt igen och hans hjärtljud gick ner. Så efter en helvetstimme med bricanyl för att ta bort värkar fast kvarstående smärta fick jag slutligen värkar igen och han kom ut.

Jag vill ju att det ska gå fort, därför har jag nu fött dem utan smärtlindring men det känns som det denna gång blev lite för snabbt för bebisen. Hursom han kom ju ut till sist.

Oj, oj! Vilken pärs! Men tur att allt gick bra tillslut! Stort grattis till sonen:)
  • Inga bekymmer
    ida maria skrev 2018-05-17 19:25:49 följande:

Hoppar in här...

Har BF 24/5 så 38+6 idag. I förmiddags kom en blodig del av slemproppen och sedan i eftermiddags har jag haft lite oregelbundna värkar, mellan 6 och 10 min emellan, men inte alls speciellt onda. Frustrerande, vet knappt om det är på g eller inte?

Med mina två första gick vattnet först så då var det ju bara att åka in... Men den här trean vill helt enkelt va lite egen :)

Ja, det är typiskt nr 3:) Lite samma för mig om du läser mina andra inlägg på slutet. Och flera andra som säger lika om 3:an. Den är lurig. Men din är säkert på g snart, snart! Om inte inatt så kanske imorgon...:)
  • LakritsMatte

Här är livet miserabelt med förvärkar och sammandragningar som kommer och går godtyckligt. Maken fick göra en hinnsvepning nu ikväll, enligt honom är jag öppen max 1,5-2 cm men tappen är helt mjuk och max 2 cm lång nu så det är ju bättre än för en vecka sen. Han kunde känna huvudet! :) har inte så stora förhoppningar men vi får se vad som händer inatt.

• Isabelle1717
    Aaanniiicaaa skrev 2018-05-17 15:05:42 följande:
    Ja taxi vill man väl helst slippa ta om det är lite längre till sjukhuset. Själv föddes jag i en taxi för att det gick så snabbt xD

Han är förhoppningsvis förberedd på att nåt sånt kan hända :) men kanske bra att packa ner en spypåse eller 2 i bb-väskan, jag har blivit räddad av att ha hundbajspåsar i fickan några gånger under graviditeten

Det känns mer okej nu än i början, måste alltid åka den sträckan om man ska till stan eller skolan (fast det är lite längre till sjukhuset såklart >_<). Så jag har vant mig och det känns inte som att det tar så lång tid, frågan är hur det känns när man har värkar, kan tänka mig att sträckan känns aningen längre då
    Hundbajspåsar, haha, ja, man får göra vad man behöver göra ibland alltså under grav Vi får se helt enkelt Hade varit skönt att hinna fram bara, föda för första gången i en bil hade varit nervigt, men det brukar väl inte gå så fort för förstagångsföderskor som jag förstått det..

Ok, ja, kan säkert kännas längre och kanske är mindre skönt att åka bil just då.. skönt att du känner dig trygg med vägen iaf, skönt att ha viss koll innan
  • Isabelle1717

Vad roligt det är förresten att läsa och följa med er alla

Är det någon av er som fått barn tidigare som inte hade några känningar men att det sedan bara körde igång? Eller är det oftast så att man har känningar i dagar/vecka/veckor innan? Undrar också om det är någon annan som känner som jag, dvs typ inget (har bf 26 maj), och väntar sitt första? Det är egentligen inte jobbigt att vänta men man kan ju inte riktigt tänka på så mkt annat just nu Mvh, en som letar tecken i form av inga-tecken

• LakritsMatte
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 22:34:02 följande:

Är det någon av er som fått barn tidigare som inte hade några känningar men att det sedan bara körde igång? Eller är det oftast så att man har känningar i dagar/vecka/veckor innan? Undrar också om det är någon annan som känner som jag, dvs typ inget (har bf 26 maj), och väntar sitt första? Det är egentligen inte jobbigt att vänta men man kan ju inte riktigt tänka på så mkt annat just nu Mvh, en som letar tecken i form av inga-tecken

Haha, inte för att slå sönder ditt hopp men med min första kände jag INGENTING mer än några ynka sammandragningar (typ 8-10 st över tre timmar) två dagar innan jag sattes igång i V42+1... men jag hoppas verkligen du slipper gå över allt för mycket!
  • marsen
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 22:34:02 följande:

Båda mina kom utan förkänningar fyra respektive en dag innan BF. Drog igång med värkar på natten bara :)

Och från min obstetrik-föreläsning i veckan vet jag nu att det är VILA som gynnar värkarna att starta. Det är hormonet oxytocin som främjar värkarbetet och det frisätts när det parasympatiska värkarbetet jobbar. Alltså när du vilar :) Det är därför de flesta värkarbeten startar på natten.
  • marsen
    LakritsMatte skrev 2018-05-17 22:06:04 följande:

Här är livet miserabelt med förvärkar och sammandragningar som kommer och går godtyckligt. Maken fick göra en hinnsvepning nu ikväll, enligt honom är jag öppen max 1,5-2 cm men tappen är helt mjuk och max 2 cm lång nu så det är ju bättre än för en vecka sen. Han kunde känna huvudet! :) har inte så stora förhoppningar men vi får se vad som händer inatt.

Alltså jag vill att min sambo också ska göra en hinnsvepning på mig men är rädd att något går fel! :O Kan något gå fel? Isf vad?

Han kollar av tappen typ varannan, var tredje dag och masserar och har sig. Idag sa han att det typ inte alls är något kvar av den och han får lätt in ett finger. Han är sjuksköterska så väl införstådd i hygien innan han är där och pillar. Använder bm sterila handskar när hen gör en hinnsvepning? När jag var dit i tisdags och bad om en hinnsvepning så satte hon bara på sig vanliga handskar. Hon gjorde dock ingen hinnsvepning utan masserade bara inne och utanpå.
  • Isabelle1717
    LakritsMatte skrev 2018-05-17 22:50:00 följande:
    Haha, inte för att slå sönder ditt hopp men med min första kände jag INGENTING mer än några ynka sammandragningar (typ 8-10 st över tre timmar) två dagar innan jag sattes igång i V42+1... men jag hoppas verkligen du slipper gå över allt för mycket!
    Haha, låter troligt att det blir efter bf då. Är inte superpigg på att bli igångsatt, men det som händer får hända. Sen så längtar man ju så mkt nu med <3 Hur var det när du blev igångsatt, på vilket sätt och gjorde det ont?
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?