12345hopp skrev 2018-05-18 14:32:11 följande:
Skönt ändå med ganska kvicka förlossningar, man är så himla uppe i vad som händer att man bara får "gilla läget", kan tänka mig att en utdragen förlossning tär så himla mycket på energin och humöret.
Känner igen detdär med lustgasen. Jag kom in öppen 7 cm med första barnet, blev helt paff så jag fick bara hoppa i ett bad typ 15 minuter och sedan andas lustgas, tyckte inte heller att den tog bort smärtan men den hjälpte mig att fokusera på andningen och det var skönt att få vara lite degig i huvudet när allt ändå var kaos :) däremot kunde jag inte andas lustgas alls när det var dags att krysta, det kändes helt omöjligt.
Ja, jag föredrar snabba förlossningar alla ggr!! Är stor skillnad i hur utmattad man blir efteråt! För mig var min andra förlossning bäst även om den gick överrumplande snabbt. Sen gick navelsträngen av och moderkakan höll på att inte komma ut, men tillslut fick de ut den ändå så jag slapp operation. Men det har jag förträngt, haha, minns bara att det bara att han kom efter endast 9 minuters krystvärkar och att han liksom ploppade ut. Denna upplevde min man som den bästa däremot för han hann med i vad som hände och blev inte lika stressad som förra gången. Han kunde vara mycket mer aktiv denna gång. Den här var också bra, men jag upplevde den kämpigare på slutet. Har också släppt lustgasen under krystvärkarna. Omöjligt att krysta annars. Denna gång gjorde Bm en bra grej. Hon tog ner min hand så att jag kände huvudet bukta ut. Det gav mig extra kraft till krystvärken efter!:)