• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • Isabelle1717
    marsen skrev 2018-05-17 22:54:52 följande:
    Båda mina kom utan förkänningar fyra respektive en dag innan BF. Drog igång med värkar på natten bara :)

Och från min obstetrik-föreläsning i veckan vet jag nu att det är VILA som gynnar värkarna att starta. Det är hormonet oxytocin som främjar värkarbetet och det frisätts när det parasympatiska värkarbetet jobbar. Alltså när du vilar :) Det är därför de flesta värkarbeten startar på natten.
    Aha, det låter ju lite lovande iaf
    Ok, intressant Ja, vilar gör jag mkt och känner mig rofylld..tränar regelbundet är väl det enda, men det är så skönt för ryggen och övrig kropp. Nu fick jag lite hopp iaf, ska bli såå spännande att se hur det startar!
  • marsen

Då går vi återigen tills sängs med förhoppningar om att vakna upp med värkar. Komsi komsi värkaarnaa!

• ida  maria
    Inga bekymmer skrev 2018-05-17 20:18:51 följande:

Ja, det är typiskt nr 3:) Lite samma för mig om du läser mina andra inlägg på slutet. Och flera andra som säger lika om 3:an. Den är lurig. Men din är säkert på g snart, snart! Om inte inatt så kanske imorgon...:)

Åkte till slut in vid nio igår kväll, 6 min mellan ganska milda värkar. Iom de andra varit snabba ut vill jag ändå kolla läget. 3cm... efter ctg vid 22:45 fick jag ändå välja själv om jag ville stanna en stund och se vad som händer eller åka hem. Tur vi stannade, kl 12 gick vattnet och sen han vi knappt in på förlossningsrummet innan hon var ute på två krysstvärkar 12:27...

Det var dags med andra ord, men ett helt annat förlopp än med mina två killar på 6&8.
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-17 23:28:51 följande:

Alltså jag vill att min sambo också ska göra en hinnsvepning på mig men är rädd att något går fel! :O Kan något gå fel? Isf vad?

Han kollar av tappen typ varannan, var tredje dag och masserar och har sig. Idag sa han att det typ inte alls är något kvar av den och han får lätt in ett finger. Han är sjuksköterska så väl införstådd i hygien innan han är där och pillar. Använder bm sterila handskar när hen gör en hinnsvepning? När jag var dit i tisdags och bad om en hinnsvepning så satte hon bara på sig vanliga handskar. Hon gjorde dock ingen hinnsvepning utan masserade bara inne och utanpå.

Nu är ju inte jag expert på detta men jag är också sjuksköterska. Min BM har aldrig på sig sterila handskar utan vanliga (samma på förlossningen, där har de ju inte heller sterila hanskar vid undersökningar ens efter att vattnet gått!). Det är ju inte sterilt därinne ändå. Tvål, vatten och handsprit och sen lite glidmedel är renare än vanliga undersökningshandskar, handskarna som BM tar på sig är ju för att skydda hennes egna händer snarare än mitt underliv.

Har din sambo redan fått in ett finger i tappen är steget till att svepa alldeles minimalt! Det är bara att göra några cirklande rörelser för att liksom lossa hinnorna från tappen eller vad man ska säga.

Det finns ju vissa risker, det kan dra igång omedelbart om man har (o)tur, tror också det finns risk att bebisen blir stressad (enligt rutin i Sthlm ska man lyssna på hjärtat både före och efter men det gör inte min BM). Men man hör ju om många som gör det hemma och ingen har sagt rakt ut att det är farligt eller avrått från det.
  • LakritsMatte
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 23:36:38 följande:

Haha, låter troligt att det blir efter bf då. Är inte superpigg på att bli igångsatt, men det som händer får hända. Sen så längtar man ju så mkt nu med <3 Hur var det när du blev igångsatt, på vilket sätt och gjorde det ont?

Jag hade en jättebra igångsättning men det var lite segt i början. Var inte öppen alls när vi kom in till förlossningen. Började med cytotec kl 10 (man får en dos varannan timme i typ 8 timmar). Vid 14-15 började jag få lätta värkar, två-tre timmar senare fick jag citodon för då började värkarna göra rätt ont. Framåt åtta-nio på kvällen började jag med lustgas.

De undersökte tappen varannan timme men vid 23 var jag fortfarande bara öppen en cm. Planen därefter var väl att sätta in en kateterballong för att vidga den mer och sedan ta hål på hinnorna men tji fick dom för 23.15 gick vattnet spontant. DÅ började värkarna VERKLIGEN att kännas och de kom tätt, 4/10 minuter. Fick EDA vid ett och då kunde jag vila/sova nån timme, men efter ett tag fick jag värkstimulerande för det stannade av för mycket. Då drog det igång ordentligt igen. Jag öppnade mig helt enligt kurvorna. De nästa timmarna minns jag inte så väl, men krystvärkarna kom vid tiotiden på förmiddagen och vid tolv var han ute, jag fick tre eller fyra skönhetsstygn så jag skulle vilja säga komplikationsfritt!
  • pandoraDiem
    ida maria skrev 2018-05-18 06:20:42 följande:

Åkte till slut in vid nio igår kväll, 6 min mellan ganska milda värkar. Iom de andra varit snabba ut vill jag ändå kolla läget. 3cm... efter ctg vid 22:45 fick jag ändå välja själv om jag ville stanna en stund och se vad som händer eller åka hem. Tur vi stannade, kl 12 gick vattnet och sen han vi knappt in på förlossningsrummet innan hon var ute på två krysstvärkar 12:27...

Det var dags med andra ord, men ett helt annat förlopp än med mina två killar på 6&8.

Grattis! Tur att ni stannade!
  • ida  maria
    pandoraDiem skrev 2018-05-18 07:11:16 följande:

Grattis! Tur att ni stannade!

Tack! Ja den barnmorskan som ville skicka hem oss blev nog lite paff!
  • Hoppfullhet

Grattis :)
  • Villblimamma88

Hej jag hakar gärna på här! Jag och sambon väntar vårat första barn (efter flera år av försök och hjälp av fertilitetsklinik) och hade BF den 15/5. Än så länge händer det inget. Suck! Har haft fruktansvärda förvärkar och onda sammandragningar sen vecka 33. Blev sjukskriven av det för en månad sen, hade tänkt jobba ända till den 14/5 men det gjorde för ont. Foglossning sen vecka 17 och alla andra härliga krämpor man får, börjar med andra ord tröttna :) haha! Känns som det gått en evighet sen BF fast det bara är dag tre. Det där datumet sätter sig verkligen i hjärnan även fast jag i flera månader förberett mig på att gå över tiden i två veckor och bli igångsatt :P

• Inga bekymmer

Grattis! Så bra att ni åkte in och sen inte åkte hem igen!

Hoppas att ni mår bra:)
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?