• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • Inga bekymmer
    Isabelle1717 skrev 2018-05-17 22:34:02 följande:

Vad roligt det är förresten att läsa och följa med er alla

Är det någon av er som fått barn tidigare som inte hade några känningar men att det sedan bara körde igång? Eller är det oftast så att man har känningar i dagar/vecka/veckor innan? Undrar också om det är någon annan som känner som jag, dvs typ inget (har bf 26 maj), och väntar sitt första? Det är egentligen inte jobbigt att vänta men man kan ju inte riktigt tänka på så mkt annat just nu Mvh, en som letar tecken i form av inga-tecken

Med vårt första barn hade jag inga känningar förrän det var dags tre dagar före Bf. Tror det är ganska vanligt. Det tog sin tid och han kom sen 2 dagar FB. Lite förkänningar med 2:an. Mycket förkänningar/sammandragningar med 3:an.
  • marsen
    ida maria skrev 2018-05-18 06:20:42 följande:

Åkte till slut in vid nio igår kväll, 6 min mellan ganska milda värkar. Iom de andra varit snabba ut vill jag ändå kolla läget. 3cm... efter ctg vid 22:45 fick jag ändå välja själv om jag ville stanna en stund och se vad som händer eller åka hem. Tur vi stannade, kl 12 gick vattnet och sen han vi knappt in på förlossningsrummet innan hon var ute på två krysstvärkar 12:27...

Det var dags med andra ord, men ett helt annat förlopp än med mina två killar på 6&8.

Oj, hade ju kunnat sluta hur som helst det där! :O

Stort grattis!!
  • marsen
    Villblimamma88 skrev 2018-05-18 09:41:45 följande:

Hej jag hakar gärna på här! Jag och sambon väntar vårat första barn (efter flera år av försök och hjälp av fertilitetsklinik) och hade BF den 15/5. Än så länge händer det inget. Suck! Har haft fruktansvärda förvärkar och onda sammandragningar sen vecka 33. Blev sjukskriven av det för en månad sen, hade tänkt jobba ända till den 14/5 men det gjorde för ont. Foglossning sen vecka 17 och alla andra härliga krämpor man får, börjar med andra ord tröttna :) haha! Känns som det gått en evighet sen BF fast det bara är dag tre. Det där datumet sätter sig verkligen i hjärnan även fast jag i flera månader förberett mig på att gå över tiden i två veckor och bli igångsatt :P

Välkommen! :) Och grattis till bebis efter kämpande!

Kan tänka mig att varje dag efter BF känns som en vecka :p Är inställd på att gå över den här gången jag också, varför skulle jag ha turen att få tre barn innan BF liksom? :D Verkligen väntans tider..

Jobbigt att gå med förvärkar så länge.. De gör riktigt ont alltså?
  • 12345hopp
    ida maria skrev 2018-05-18 06:20:42 följande:

Åkte till slut in vid nio igår kväll, 6 min mellan ganska milda värkar. Iom de andra varit snabba ut vill jag ändå kolla läget. 3cm... efter ctg vid 22:45 fick jag ändå välja själv om jag ville stanna en stund och se vad som händer eller åka hem. Tur vi stannade, kl 12 gick vattnet och sen han vi knappt in på förlossningsrummet innan hon var ute på två krysstvärkar 12:27...

Det var dags med andra ord, men ett helt annat förlopp än med mina två killar på 6&8.

Grattis!! Det verkar som att något i en bara vet när det är dags att åka fast man kanske inte trodde riktigt att det var på gång :)
  • 12345hopp
    Villblimamma88 skrev 2018-05-18 09:41:45 följande:

Hej jag hakar gärna på här! Jag och sambon väntar vårat första barn (efter flera år av försök och hjälp av fertilitetsklinik) och hade BF den 15/5. Än så länge händer det inget. Suck! Har haft fruktansvärda förvärkar och onda sammandragningar sen vecka 33. Blev sjukskriven av det för en månad sen, hade tänkt jobba ända till den 14/5 men det gjorde för ont. Foglossning sen vecka 17 och alla andra härliga krämpor man får, börjar med andra ord tröttna :) haha! Känns som det gått en evighet sen BF fast det bara är dag tre. Det där datumet sätter sig verkligen i hjärnan även fast jag i flera månader förberett mig på att gå över tiden i två veckor och bli igångsatt :P

Lider med dig, gick en vecka över med första barnet och den veckan var den absolut längsta veckan genom tiderna. På BF satt man verkligen på nålar trots att chansen att föda just den dagen inte är så stor, vad sur man var när man gick och la sig den dagen haha!

Jobbigt att gå med mycket förvärkar så länge :(
  • 12345hopp
    Inga bekymmer skrev 2018-05-17 20:06:24 följande:

Nej, detta var vår tredje pojk!:) Vårt första barn tog jag ryggbedövning men förlossningen då var lång. Andra barnet var jag öppen 5 cm när vi kom in, sa direkt då att jag ville ha ryggmärgsbedövning, men hann inte med för en timme senare var han ute. Min reaktion då var: Nu vet jag att det GÅR att föda utan bedövning, hehe:) Så jag var lite inställd på det denna gång. Så när de sa 8 cm så tänkte jag lustgas men inget mer. Tycker inte lustgasen bedövar direkt men man får något att göra under värken. Denna var lite kämpigare än andra barnet som kändes som han bara pluppade ut:) Vattnet gick den här gången på slutet under en krystvärk, det sa splash!

Skönt ändå med ganska kvicka förlossningar, man är så himla uppe i vad som händer att man bara får "gilla läget", kan tänka mig att en utdragen förlossning tär så himla mycket på energin och humöret.

Känner igen detdär med lustgasen. Jag kom in öppen 7 cm med första barnet, blev helt paff så jag fick bara hoppa i ett bad typ 15 minuter och sedan andas lustgas, tyckte inte heller att den tog bort smärtan men den hjälpte mig att fokusera på andningen och det var skönt att få vara lite degig i huvudet när allt ändå var kaos :) däremot kunde jag inte andas lustgas alls när det var dags att krysta, det kändes helt omöjligt.
  • ida  maria
    12345hopp skrev 2018-05-18 14:20:09 följande:

Grattis!! Det verkar som att något i en bara vet när det är dags att åka fast man kanske inte trodde riktigt att det var på gång :)

Ja det tror jag också, å då gäller det att stå på sig även om man inte känner att omgivningen är övertygad!
  • 12345hopp

Nu verkar nåt hända här också! Fick lite förvärkar igår vid 15 som blev väldigt täta och regelbundna så jag packade färdigt väskan och ringde förlossningen redan vid 16.30 då jag hade en snabb första förlossning så vill jag inte chansa även fall det "bara" är 30-40 min till sjukhuset så kan mycket hända.

Men såklart så lugnade allt ner sig efter jag ringt så jag vågade stanna hemma däremot fortsatte jag ha sammandragningar med typ 3-5 minuter emellan i flera timmar. Kunde inte riktigt somna och fick nån värk här och var så vid 2-tiden fick jag bara känslan av att jag inte vågade vänta på att det drog igång utan jag ville in på kontroll. Ctg visade att jag hade jättetäta sd, tappen var 2 cm och jag var öppen kanske 1 cm. Visste inte riktigt vad jag skulle göra med den infon men jag fick en sovdos och de ville behålla mig på sjukhuset över natten. Gick för en ny undersökning på förmiddagen för att se om nåt hade hänt eller om jag kunde få åka hem och då nästan under undersökningen så öppnade jag mig till 3 cm och tappen var nu 1-1,5 cm och mjuk.

Så nu är jag kvar på sjukhuset tills imorgon bitti iallafall, vet inte alls om detta betyder att det verkligen är igång men barnmorskan verkade verkligen tro det och var också lite oroad över att det bara kan smälla till när son helst så det var tryggt för personalen att behålla mig i närheten.

Nu längtar man verkligen ihjäl sig!

• Inga bekymmer
    ida maria skrev 2018-05-18 15:16:41 följande:

Ja det tror jag också, å då gäller det att stå på sig även om man inte känner att omgivningen är övertygad!

Ja, precis så:) Till mig sa de denna gång när jag ringde och sa att det var 6 min mellan värkarna (men ganska intensiva) att jag nog var i latensfasen och att de rekkommenderade att åka när det var 2 min mellan värkarna. Men jag sa då att vi inte ville vänta så länge eftersom sist åkte vi när det var 3 min emellan och då hann vi bara vara där en timme och vi hade 40 min att åka med. Mina värkar denna gång var så oregelbundna, i bilen pendlade de mellan 2-5 min.
  • Villblimamma88
    marsen skrev 2018-05-18 11:47:08 följande:

Välkommen! :) Och grattis till bebis efter kämpande!

Kan tänka mig att varje dag efter BF känns som en vecka :p Är inställd på att gå över den här gången jag också, varför skulle jag ha turen att få tre barn innan BF liksom? :D Verkligen väntans tider..

Jobbigt att gå med förvärkar så länge.. De gör riktigt ont alltså?

Tack så mycket :) Och även fast vi väntat i år och dag på att jag ska bli gravid kan jag inte sluta längta till att den här graviditeten är över haha! Så trött man blir på det i slutet. Ja det känns verkligen som det gått en vecka, minst haha.

Ibland gör dom ?bara? ont som är helt okej men oftast är dom väldigt jobbiga och gör väldigt ont. Får andas mig igenom och blir helt svettig efteråt. Blir nästan lite illamående av dom. Långa kan dom vara också, mellan 1-2 minuter. Men snart någon gång borde dom ju gå över till riktiga tänker jag :)
    12345hopp skrev 2018-05-18 14:26:56 följande:

Lider med dig, gick en vecka över med första barnet och den veckan var den absolut längsta veckan genom tiderna. På BF satt man verkligen på nålar trots att chansen att föda just den dagen inte är så stor, vad sur man var när man gick och la sig den dagen haha!

Jobbigt att gå med mycket förvärkar så länge :(

Verkligen! Trodde inte jag var så fäst vid BF fören dagen var här och jag gick omkring och var nervös och pirrig då jag kände på mig att idag är dagen h*n kommer haha. Men tji fick jag. Haha ja varenda morgon man vaknar nu utan att något börjat på natten är en besvikelse ;D
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?