• marsen

Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?

Här kan vi samlas och tråna efter varje litet tecken på att en förlossning är på gång! Även fast det kan dröja flera veckor till så hoppas man ju att varje liten tarmtömning eller sammandragning ska vara ett tecken på att det är på G. Är inte läpparna liiite svullna idag? Visst känns det som att jag boar ovanligt mycket idag? Tröttare?

Sen kan vi ju se vilka tecken som faktiskt ÄR tecken när bebbarna sen börjar titta ut.

Häng på!

• Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?
  • marsen
    Inga bekymmer skrev 2018-05-18 19:44:45 följande:

Haha, eller hur! Är aningen öm där nu och kan ana lite blåmärken. Men det är ingenting mot första gången när han fick trycka många timmar, då såg man blåslagen ut, hehe:) Hur går det för dig?

Jag har börjat träna upp min sambo inför ryggknådningen :D

Här går det trögt. Förvärkar natten till igår, den första och enda jag kännt. Bebis börjar glida neråt så idag var huvudet bara ruckbart och inte rörligt.

Sambon får massera lite tapp nu ikväll igen och hoppas på framgång :)
  • marsen

Men nu kom det upp en fråga i huvudet som gnager..

Om bm kände hinnorna när hon var in i livmodern, har slemproppen släppt då?? Eller vart sitter slemproppen? Nu känner jag mig som en rookie :D

• Aaanniiicaaa
    marsen skrev 2018-05-17 22:54:52 följande:

Båda mina kom utan förkänningar fyra respektive en dag innan BF. Drog igång med värkar på natten bara :)

Och från min obstetrik-föreläsning i veckan vet jag nu att det är VILA som gynnar värkarna att starta. Det är hormonet oxytocin som främjar värkarbetet och det frisätts när det parasympatiska värkarbetet jobbar. Alltså när du vilar :) Det är därför de flesta värkarbeten startar på natten.

Ha! Jag funderade över just detta idag (med vila alltså) Nice att få det bekräftat^_^ fick värsta förvärken/sammandragning när jag var på gravidmassage också så det måste ju ha varit oxytocinet som gjorde sitt.

vad pluggar du om jag får fråga? själv har jag tagit paus från första terminen på ssk-programmet
  • marsen
    Aaanniiicaaa skrev 2018-05-18 23:41:13 följande:

Ha! Jag funderade över just detta idag (med vila alltså) Nice att få det bekräftat^_^ fick värsta förvärken/sammandragning när jag var på gravidmassage också så det måste ju ha varit oxytocinet som gjorde sitt.

vad pluggar du om jag får fråga? själv har jag tagit paus från första terminen på ssk-programmet

Förmodligen var det det! Jag pluggar ssk jag med, snart gått fyra terminer :) Det är ganska roligt när man lär sig mer och mer medicinskt och kan koppla ihop saker som händer i kroppen :)

Varför har du tagit paus?
  • Copycatkid

Nu är det säkert falsklarm som vanligt men man kan ju hålla tummarna, det började för några timmar sedan (på BF) med att jag låg i soffan och fick magknip. Tänkte att jag kanske behövde gå på toa men icke, och nu har det bara blivit starkare och gått över till sammandragningar med tydlig mensvärk.. tog en alvedon för ca 30min sen, får se om den gör någon nytta eller inte :) bebisen är dock riktigt livlig och sparkar och borrar med huvudet långt ner och det sägs ju att bebisen brukar lugna sig innan förlossning så är säkert falskt denna gången med-_-?

• marsen
    Copycatkid skrev 2018-05-19 01:24:36 följande:

Nu är det säkert falsklarm som vanligt men man kan ju hålla tummarna, det började för några timmar sedan (på BF) med att jag låg i soffan och fick magknip. Tänkte att jag kanske behövde gå på toa men icke, och nu har det bara blivit starkare och gått över till sammandragningar med tydlig mensvärk.. tog en alvedon för ca 30min sen, får se om den gör någon nytta eller inte :) bebisen är dock riktigt livlig och sparkar och borrar med huvudet långt ner och det sägs ju att bebisen brukar lugna sig innan förlossning så är säkert falskt denna gången med-_-?

Hur artade det sig under natten? Är du hemma eller på förlossningen? :D
  • 12345hopp
    Copycatkid skrev 2018-05-19 01:24:36 följande:

Låter som en början ändå! Hur har det gått? Fick du sova? :)
  • LakritsMatte
    marsen skrev 2018-05-18 23:39:23 följande:

Men nu kom det upp en fråga i huvudet som gnager..

Om bm kände hinnorna när hon var in i livmodern, har slemproppen släppt då?? Eller vart sitter slemproppen? Nu känner jag mig som en rookie :D

Alltså jag tänker att känner man hinnorna har ju skemproppen gått. Den sitter ju annars för öppningen av tappen. Å andra sidan kan den ju nybildas. En del säger ju att slemmisen gått efter svepning... jag märkte inte av någon slempropp varken förra graviditeten eller nu. Möjligen lite kletigare flytningar men inget som säkert var proppen.
  • Copycatkid
    marsen skrev 2018-05-19 07:01:03 följande:

Hur artade det sig under natten? Är du hemma eller på förlossningen? :D

12345hopp skrev 2018-05-19 07:34:55 följande:

Låter som en början ändå! Hur har det gått? Fick du sova? :)

Hade regelbundna värkar som jag fick andas mig igenom fram tills klockan 3 där inte två alvedon hjälpte men sen helt plötsligt blev dom svagare och jag kunde somna, vakade sen igen vid 04.30 av att dom var starka igen i ungefär 40min sen somnade jag om och nu är dom som bortblåsta! Så typiskt haha, fick ju upp hoppet när alvedonen inte hjälpte :( Så som jag misstänkte ändå, falsklarm ännu en gång! Vill ju bara att det drar igång ordentligt nu ju.. suck..
  • pandoraDiem
    Copycatkid skrev 2018-05-19 09:43:43 följande:

Hade regelbundna värkar som jag fick andas mig igenom fram tills klockan 3 där inte två alvedon hjälpte men sen helt plötsligt blev dom svagare och jag kunde somna, vakade sen igen vid 04.30 av att dom var starka igen i ungefär 40min sen somnade jag om och nu är dom som bortblåsta! Så typiskt haha, fick ju upp hoppet när alvedonen inte hjälpte :( Så som jag misstänkte ändå, falsklarm ännu en gång! Vill ju bara att det drar igång ordentligt nu ju.. suck..

Låter ändå lovande. Snart sätter det nog igång på riktigt. Och värkarna inatt gjorde säkert någon nytta.
Svar på tråden Fler som ska föda i maj som vill samlas och leta alla små tecken på förlossning som finns?