• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-25 19:18:57 följande:

Då har du bara slarvläst tråden. Rekommenderar att du gör det igen.

Ja OK, om jag har missat någon som skriver att hon kräver så tycker jag det verkar ganska osexigt faktiskt.
  • Träskvatten
    Mella-Bella skrev 2018-04-25 19:27:03 följande:
    Ja OK, om jag har missat någon som skriver att hon kräver så tycker jag det verkar ganska osexigt faktiskt.
    Det är tvärtom ett mycket vanligt svar. Visst är det osexigt men framförallt kan man konstatera att kvinnor bara är intresserade av jämställdhet så länge som det gynnar dem själva...
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-25 19:39:47 följande:

Det är tvärtom ett mycket vanligt svar. Visst är det osexigt men framförallt kan man konstatera att kvinnor bara är intresserade av jämställdhet så länge som det gynnar dem själva...

hittar ingen som skriver att de kräver att han betalar men ge gärna ett exempel.

Om dessa kvinnor är intresserade av jämställdhet i andra frågor framgår väl inte direkt men de kanske isåfall är särartsfeminister. Eller så tycker man att vissa frågor är mer angelägna än andra och kanske att det blir löjligt att gå till ytterligheter. Man kan ju vara höger men för den skull inte är högerextrem.
  • Träskvatten
    Mella-Bella skrev 2018-04-25 20:01:09 följande:
    hittar ingen som skriver att de kräver att han betalar men ge gärna ett exempel.
    Om dessa kvinnor är intresserade av jämställdhet i andra frågor framgår väl inte direkt men de kanske isåfall är särartsfeminister. Eller så tycker man att vissa frågor är mer angelägna än andra och kanske att det blir löjligt att gå till ytterligheter. Man kan ju vara höger men för den skull inte är högerextrem.
    Ska jag upprepa igen?
    Okey.
    Läs hela tråden. Från inlägg 1 och framåt. Det vimlar av inlägg.

Det handlar knappast om udda kvinnor med udda syn på feminism utan tvärtom är det generellt så på många olika plan att kvinnor bara är intresserad av det som gynnar dem själva.
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-25 20:07:13 följande:

Ska jag upprepa igen?

Okey.

Läs hela tråden. Från inlägg 1 och framåt. Det vimlar av inlägg.

Det handlar knappast om udda kvinnor med udda syn på feminism utan tvärtom är det generellt så på många olika plan att kvinnor bara är intresserad av det som gynnar dem själva.

Spelar ingen roll hur många gånger jag läser tråden. Belägg för vad du påstår ligger inte på mig att fixa fram fram.

Det är upp till var och en vad man har för åsikter och syn på feminism och man kan vara feminist och ändå gå igång på att bli uppvaktad av en man, eller kvinna för all del. Finns liksom ingen motsägelse där. De fanatiska extremerna håller troligen inte med.

Men egentligen är det inte så relevant för vad du läser här, det framgår inte om kvinnorna i tråden är intresserade av jämställdhet i andra frågor.
  • Träskvatten
    Mella-Bella skrev 2018-04-25 20:28:33 följande:
    Spelar ingen roll hur många gånger jag läser tråden. Belägg för vad du påstår ligger inte på mig att fixa fram fram.

Det är upp till var och en vad man har för åsikter och syn på feminism och man kan vara feminist och ändå gå igång på att bli uppvaktad av en man, eller kvinna för all del. Finns liksom ingen motsägelse där. De fanatiska extremerna håller troligen inte med.
    Men egentligen är det inte så relevant för vad du läser här, det framgår inte om kvinnorna i tråden är intresserade av jämställdhet i andra frågor.
    Belägg för vad som skrivs i tråden?

Seriöst... nu blev det faktiskt pinsamt på riktigt.
    Antingen lär du dig vad belägg betyder eller så läser du tråden. Gör helst bägge delar...

Hade du läst tråden skulle du kanske se att det förhåller sig precis såsom du påstår inte sker - att kvinnor pratar emot sig själva.

Jaja
    “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.”
  • Anonym (Ja)

Eftersom jag tycker snålhet är oattraktivt och generositet attraktivt så uppskattar jag att den andre (mannen i mitt fall) erbjuder sig att betala. Jag betalar också gärna för båda. Antingen varannan gång eller normalt sett den som bett om/planerat dejten betalar. Om inte annat för att man då kan välja en nivå man har råd med. Att hålla på och be den andra om halva summan eller sitta och räkna på hur mycket var och en har ätit för på en dejt tycker jag är extremt osexigt.

• Anonym (nejnejnej)

På första dejten tycker jag det är naturligt att man delar notan, inte för pegarnas skull utan för att visa att man är modern, medveten och jämställd. Vid senare träffar kan jag gärna turas om att ta hela notan och tvärtom.

Jag har bara dejtat högutbildade intelligenta kvinnor och med dem tycker jag det varit självklart att man delar notan. Tycker det är bimofasoner när kvinnor vill bli bjudna bara för att de är kvinnor. Har aldrig dejtat någon bimbo utan brukar ha akademisk grundexamen som krav för att jag ska gå på dejt, men om någon skulle tappa intresse av mig för att hon inte blir bjuden är det lika bra att bli av med personen med en gång. Vill verkligen inte leva med någon som anser sig ha speciella privilegier pga kön.

Vad heter motsvarigheten till gentleman för kvinnor. Gentlekvinna?  Har inte läst någon som tycker att kvinnan ska betala för att bevisa att hon är gentlekvinna.

• Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-25 20:01:09 följande:

Av ren tristess på kvällskvisten så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):

-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.

-Det tycker jag. Jag är traditionell.

-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.
    Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.

-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.

-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen på första dejten blir det ingen andra dejt

-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)

-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.

-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
    Står för notan.

-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.
    Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.

-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktande och omtänksam mot sin kvinna.

-Ja mannen ska bjuda på dejten. Då blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna

• Anonym (Jag betalar!)
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-25 22:52:05 följande:
    Av ren tristess på kvällskvisten så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):

-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.

-Det tycker jag. Jag är traditionell.

-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.
    Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.

-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.

-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen på första dejten blir det ingen andra dejt

-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)

-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.

-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
    Står för notan.

-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.
    Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.

-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktande och omtänksam mot sin kvinna.

-Ja mannen ska bjuda på dejten. Då blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna
    Samt några män...
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?