• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 13:51:25 följande:
    Fortfarande kräver hon inte att han verkligen betalar. Krav som ska uppfyllas för att personen ska vara intressant att gå vidare med har nog de flesta. Det betyder inte att man kräver att en person på första dejten måste vara tex ickerökare, rolig, kvicktänkt, underhållande eller vad det nu kan vara.
    Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".
  • Anonym (Självständig kvinna)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:54:22 följande:

Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?

Hört talas om osynliga krav?

Du har regler du går efter men du säger de inte.
  • zdudmwml
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:54:22 följande:
    Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?
    Man måste inte uttala ordet krav för att det ska vara just ett krav. Det går lika bra med sammanhanget.
    Det tillhör i mångt och mycket normala sociala regler och koder och som här, läsförståelse, som alla antas förstå.
  • misil

När man diskuterar detta brukar två grupper utkristallisera sig(självklart finns det fler)som dom mest rabiata motståndarna till detta,feminister och antifeminister.
    Feminister menar att om en man bjuder en kvinna på middag och tar notan är det ett bevis på patriarkalt förtryck,en kränkande handling.
    Antifeminister menar att kvinnor ska fan inte kunna både ha kvar kakan och äta upp den samtidigt,ska det vara jämställdhet ska det gälla precis allt.
    D.v.s dessa två grupper vilka är varandras motsatser förenas i hur hemskt det är att mannen bjuder en kvinna på middag,men det är kanske bra att dessa två grupper kan var överens ibland.

• Anonym (Kilo)
    misil skrev 2018-04-26 15:11:56 följande:

När man diskuterar detta brukar två grupper utkristallisera sig(självklart finns det fler)som dom mest rabiata motståndarna till detta,feminister och antifeminister.

Feminister menar att om en man bjuder en kvinna på middag och tar notan är det ett bevis på patriarkalt förtryck,en kränkande handling.

Antifeminister menar att kvinnor ska fan inte kunna både ha kvar kakan och äta upp den samtidigt,ska det vara jämställdhet ska det gälla precis allt.

D.v.s dessa två grupper vilka är varandras motsatser förenas i hur hemskt det är att mannen bjuder en kvinna på middag,men det är kanske bra att dessa två grupper kan var överens ibland.

De övriga kan bli bjudna då de har självkänsla nog att inte se det som kränkande mot sig själva, och de är jämställda nog för att inte se det som kränkande mot mannen.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 13:58:31 följande:

Jag har som sagt redan förklarat.

Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.

Om du läser igen så ser du att jag inte har bett dig om någon ingående studie.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 14:53:59 följande:

Jag menar ju förstås att hon kräver det för sin dejt och en eventuell fortästtning. Inte att han har ett krav på sig enligt lagen, eller hur nu det ens skulle fungera, att betala. Och det är inte en preferens utan det är ett krav när man skriver att "han ska betala annars blir det ingen fortsättning".

Jag vet vad just du menar, det var en annan i trådens påståenden som jag ifrågasatte.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 14:53:59 följande:

Jag vet vad just du menar, det var en annan i trådens påståenden som jag ifrågasatte.
  • enola

Nej, varför då? Som vi kvinnor kämpar för jämställdhet i alla andra frågor, varför skulle vi vilja hålla fast vid en så gammaldags tradition?

Och om dejten är mellan två personer av samma kön, vem betalar då? Båda? Ingen, om båda är kvinnor?

• Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 13:58:31 följande:

Jag har som sagt redan förklarat.

Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.

Om du läser igen så ser du att jag inte har bett dig om någon ingående studie.
    Anonym (Självständig kvinna) skrev 2018-04-26 15:07:17 följande:

Hört talas om osynliga krav?

Du har regler du går efter men du säger de inte.

Om de är osynliga så kan ju inte någon annan än de själva veta. Men ändå uttalar sig andra människor om vilka krav de har.
    zdudmwml skrev 2018-04-26 15:08:22 följande:

Man måste inte uttala ordet krav för att det ska vara just ett krav. Det går lika bra med sammanhanget.

Det tillhör i mångt och mycket normala sociala regler och koder och som här, läsförståelse, som alla antas förstå.

Så.kan man tolka det lite som det passar ens egen argumentation och sedan ta sig rätten att föra någon annans talan om vad de menade.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?