• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Vakna!)
    Anonym (Kilo) skrev 2018-04-24 16:14:25 följande:
    Jag är också en omtänksam och självständig kvinna och just därför vill jag se att de egenskaperna finns där hos en blivande man - dvs därför är det självklart för mig att han bjuder. En kille som jag är ute med flera gånger som ger notan till mig innebär slutdejtat för min del. Tro mig, jag har erfarenhet av den sorten.
    Jag är omtänksam därför är det självklart att han bjuder. OK...
  • Anonym (klurig)
    Anonym (Kilo) skrev 2018-04-24 16:14:25 följande:
    Jag är också en omtänksam och självständig kvinna och just därför vill jag se att de egenskaperna finns där hos en blivande man - dvs därför är det självklart för mig att han bjuder. En kille som jag är ute med flera gånger som ger notan till mig innebär slutdejtat för min del. Tro mig, jag har erfarenhet av den sorten.
    Av alla patetiska ursäkter jag har hört var det där nog nåt av det värsta.
  • Anonym (Ja.)
    Johnnyorange skrev 2018-04-24 18:10:47 följande:

Nej eftersom både män och kvinnor jobbar nuförtiden. Men visst om mannen vill betala så fine, men det ska inte vara en regel som gäller alla.

Är du man eller kvinna?
  • Mella-Bella
    Johnnyorange skrev 2018-04-24 18:10:47 följande:

Nej eftersom både män och kvinnor jobbar nuförtiden. Men visst om mannen vill betala så fine, men det ska inte vara en regel som gäller alla.

Då är det ju ingen mening att någonsin bjuda någon som jobbar oavsett relation. Bjuda hem gäster eller dejten för all del på middag, ta fram kvittona och splittrad på antal personer. De har jur möjlighet att betala själva för sin egen mat..
  • Johnnyorange
    Anonym (Ja.) skrev 2018-04-24 19:11:39 följande:
    Är du man eller kvinna?
    Jag är man.
  • Johnnyorange
    Mella-Bella skrev 2018-04-24 19:33:00 följande:
    Då är det ju ingen mening att någonsin bjuda någon som jobbar oavsett relation. Bjuda hem gäster eller dejten för all del på middag, ta fram kvittona och splittrad på antal personer. De har jur möjlighet att betala själva för sin egen mat..
    Det jag menar är att det troligen är en tradition från stenåldern vi bevarat att mannen fixar käket, som nu blir pengar som mellanhand. Men det är ingen självklarhet längre att den som har snopp alltid ska betala. Men visst kan man ändå bjuda folk på mat, men det ska vara något som man väljer att göra, och inte bara för att det förväntas av en.
  • Mella-Bella
    Johnnyorange skrev 2018-04-24 20:03:20 följande:

Det jag menar är att det troligen är en tradition från stenåldern vi bevarat att mannen fixar käket, som nu blir pengar som mellanhand. Men det är ingen självklarhet längre att den som har snopp alltid ska betala. Men visst kan man ändå bjuda folk på mat, men det ska vara något som man väljer att göra, och inte bara för att det förväntas av en.

Precis som en man kan välja att bjuda ut en kvinna, eller tvärtom. Det är ju valfritt när allt komner omkring. Ingen av dom måste pga traditioner.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-24 20:32:38 följande:
    Precis som en man kan välja att bjuda ut en kvinna, eller tvärtom. Det är ju valfritt när allt komner omkring. Ingen av dom måste pga traditioner.
    Men du tycker ändå att den som frågar om den andre vill gå på en dejt ska betala för den andre på dejten?
  • Anonym (Ja.)
    Johnnyorange skrev 2018-04-24 20:00:35 följande:

Jag är man.

Förstod nästan det .
  • Johnnyorange
    Mella-Bella skrev 2018-04-24 20:32:38 följande:

Exakt det finns ingen mening att bevara traditioner endast för sakens skull. Men sen är jag mer liberal av mig än konservativ.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?