• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:34:29 följande:

Men om jag frågar en kvinna om hon vill gå ut och äta med mig, så betyder inte det att jag ska betala för hennes mat. Om jag säger att jag vill bjuda dig på middag så betyder det att jag ska betala för maten. Ganska enkelt tycker jag.

Ibland bjuder jag på maten, det kan vara skoj att få göra det, men hon ska då inte förvänta sig att bara för att hon är kvinna så ska hon få maten gratis.

Fast du accepterar ju inte att mannen ska fråga kvinnan om dejt(inlägg 53) så det blir ju en icke-fråga för dig.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 16:38:41 följande:
    Om du gör det för att du är intresserad av mig så antar jag att du vill uuppvakta och bjuda på aktiviteten som du önskar att jag följer med på. Resten är en halmgubbe du har byggt, jag skulle inte kräva pengar av personen.
    Varför antar du att någon ska bjuda dig bara för att han är intresserad av dig?Då ska väl du också betala för honom, ifall du är intresserad av honom. För om du inte är intresserad av honom hoppas jag du tackar nej till dejten. Eller går du på dejt för att få äta mat gratis?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:34:29 följande:

Ibland bjuder jag på maten, det kan vara skoj att få göra det, men hon ska då inte förvänta sig att bara för att hon är kvinna så ska hon få maten gratis.

Det där vet jag inte ens varför du adresserar till mig då jag inte skrivit att jag tycker kvinnan ska få mat enbart för att hon är kvinna. Min ståndpunkt är att den som frågar om dejt ska bjuda oavsett kön.

Sen om man kommer överens om att ses igen blir en annan femma vem som kommer betala.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 17:42:19 följande:
    Fast du accepterar ju inte att mannen ska fråga kvinnan om dejt(inlägg 53) så det blir ju en icke-fråga för dig.
    Jag skrev att jag accepterade inte normen, jag tycker inte om normer över huvud taget för det brukar handla om att folk inte tänker självständigt.

Är någon intresserad av den andre så ska man fråga på, det spelar ingen roll vilket kön. Vill man bjuda den andre så får man göra det tycker jag. Det jag sätter mig emot är den gamla normen att dels mannen ska bjuda ut kvinnan, och dels att kvinnan ska få allt gratis på dejten.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:43:38 följande:

Varför antar du att någon ska bjuda dig bara för att han är intresserad av dig?Då ska väl du också betala för honom, ifall du är intresserad av honom. För om du inte är intresserad av honom hoppas jag du tackar nej till dejten. Eller går du på dejt för att få äta mat gratis?

Blir jag intresserad av honom efter dejten så kan jag absolut bjuda nästa gång.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 17:47:35 följande:
    Det där vet jag inte ens varför du adresserar till mig då jag inte skrivit att jag tycker kvinnan ska få mat enbart för att hon är kvinna. Min ståndpunkt är att den som frågar om dejt ska bjuda oavsett kön.

Sen om man kommer överens om att ses igen blir en annan femma vem som kommer betala.
    Det var bara  något jag skrev som inte var direkt riktat till dig. Den första satsen var det.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 17:50:39 följande:
    Blir jag intresserad av honom efter dejten så kan jag absolut bjuda nästa gång.
    Så du går på dejter med såna du inte är intresserade av också?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:48:49 följande:

Jag skrev att jag accepterade inte normen, jag tycker inte om normer över huvud taget för det brukar handla om att folk inte tänker självständigt.

Är någon intresserad av den andre så ska man fråga på, det spelar ingen roll vilket kön. Vill man bjuda den andre så får man göra det tycker jag. Det jag sätter mig emot är den gamla normen att dels mannen ska bjuda ut kvinnan, och dels att kvinnan ska få allt gratis på dejten.

Bjud inte ut kvinnor då om du inte gillar den gamls normen. Att kvinnan inte får något gratis får du också på köpet
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:54:06 följande:

Så du går på dejter med såna du inte är intresserade av också?

Det har hänt. Ett intresse kan ju växa fram. Är väl också ett skäl till att man har dejter, för att lära känna varandra bätree och se om det kan växa fram någonting.
  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-22 20:50:12 följande:

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.

Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.

Lika självklart som att han håller upp dörren för henne, låter henne gå först, ger komplimanger för hennes utseende och inte våldtar henne efteråt!
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?