• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Nimzay

Jag tycker inte det spelar särskilt stor roll vem som betalar. Antingen betalar båda var för sig eller kommer man helt enkelt överens om vem som ska betala, exempelvis genom ena den ena helt enkelt erbjuder sig att betala - tycker i så fall inte det spelar någon roll ifall det är kvinnan eller mannen. Ett annat alternativ är ju att den som föreslår dejten betalar. Men jag tycker hur som helst att båda bör vara någorlunda förberedda på att betala för sin mat. Finner inte riktigt vad som är så lockande med att just mannen bör betala, tycker personligen bara det verkar vara en ganska oviktig och onödig oskriven regel. Är ganska konservativ vad gäller könsroller annars, men just detta tycker jag inte alls är särskilt viktigt utan snarare verkar lite knasigt att lägga extremt stor vikt vid faktiskt.

• annabellelee

Jag har alltid insisterar på att betala min del, dels för att jag tror på ett jämlikt förhållande fullt ut, dels för att mannen inte ska känna att han bör få sex eftersom han var så snäll och betalade.

En enda man har protesterat, och han visade sig vara en "gentleman" som också förväntade sig att kvinnan skulle ha huvudansvaret för familjen ( läs: göra allt hushållsarbete själv).

• Mella-Bella
    annabellelee skrev 2018-04-23 07:19:00 följande:

Jag har alltid insisterar på att betala min del, dels för att jag tror på ett jämlikt förhållande fullt ut, dels för att mannen inte ska känna att han bör få sex eftersom han var så snäll och betalade.

En enda man har protesterat, och han visade sig vara en "gentleman" som också förväntade sig att kvinnan skulle ha huvudansvaret för familjen ( läs: göra allt hushållsarbete själv).

Vad får dig att tänka att mannen känner att han ska få sex om han betalar?
  • misil

Gissar att det var min kommentar i den förra tråden som fick debatten att starta.
    För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
    Står för notan.
    Inte anspelar på sex.
    Om kvinnan t.ex gjort sig extra fin till dejten genom noga utvalt klädval eller gjort sig extra fin i håret,ge henne komplimanger för detta obs inte sexuella.
    Att vara genuint intresserad och fråga vad hon tycker å tänker om olika saker och ting för att skapa mig en bild av hur hon är som person.
    Om nu många tycker att detta är ojämställt och ett hemskt beteende så får dom tycka det,men för mig faller det sig helt sig naturligt att göra så och kommer därför inte upphöra med det.Att jag därför t.ex skulle kräva att kvinnor är hemma och inte jobbar är självklart endast trams.

• Anonym (B)
    Pissarro2 skrev 2018-04-22 21:19:32 följande:
    Vari finns det någon logik i det? Eller är det bara det som du blivit upplärd att så ska det vara.

Logiken är bland annat att den som bjuder väljer oftast ställe ( prisklass ). Så den som är bjuden slipper oroa sig om att hen måste äta nudlar resten av månaden. Jag betalar när jag bjuder någon , oavsett kön , läggning , syfte med umgänget. Värsta jag vet är snåla människor som börjar räkna kronor och ören vid restaurangsbordet...
  • Anonym (Jag betalar!)
    Anonym (B) skrev 2018-04-23 09:16:07 följande:

Logiken är bland annat att den som bjuder väljer oftast ställe ( prisklass ). Så den som är bjuden slipper oroa sig om att hen måste äta nudlar resten av månaden. Jag betalar när jag bjuder någon , oavsett kön , läggning , syfte med umgänget. Värsta jag vet är snåla människor som börjar räkna kronor och ören vid restaurangsbordet...
    Om någon BJUDER ut någon annan så är det självklart att denne betalar för den andre. Det finns det nog ingen som protesterar mot.
  • Pissarro2
    Nimzay skrev 2018-04-23 07:02:07 följande:

Jag tycker inte det spelar särskilt stor roll vem som betalar. Antingen betalar båda var för sig eller kommer man helt enkelt överens om vem som ska betala, exempelvis genom ena den ena helt enkelt erbjuder sig att betala - tycker i så fall inte det spelar någon roll ifall det är kvinnan eller mannen. Ett annat alternativ är ju att den som föreslår dejten betalar. Men jag tycker hur som helst att båda bör vara någorlunda förberedda på att betala för sin mat. Finner inte riktigt vad som är så lockande med att just mannen bör betala, tycker personligen bara det verkar vara en ganska oviktig och onödig oskriven regel. Är ganska konservativ vad gäller könsroller annars, men just detta tycker jag inte alls är särskilt viktigt utan snarare verkar lite knasigt att lägga extremt stor vikt vid faktiskt.

Ja jag håller med, varför är det viktigt att just mannen ska betala. Ja men toppen, då får man gratispoäng hur lätt som helst, för det är ju inget svårt i att betala för båda. Däremot känns det väldigt förlegat och som sagt utan syfte. Men om tjejen är fattig (vilket man kan börja undra) så är det förståeligt.
  • Anonym (Jag betalar!)

Han bjuder dig på en middag =  han betalar hela kalaset
    Ni kommer båda överens om att gå ut och äta tillsammans = förvänta dig inte att han kommer betala för dig bara för att du är kvinna.

• Anonym (Pi)

Jag tycker att den som föreslår dejten betalar. Eller så splittrar man. Men det känns lite snålt faktiskt. Men att mannen ska betala automatiskt, aldrig i livet.

• Anonym (Amy)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 07:28:28 följande:
    Vad får dig att tänka att mannen känner att han ska få sex om han betalar?
    Kanske för att det ofta är en dold förväntan om sex med i bilden.
    Det är inte för att vara snäll som mannen står för notan, det finns alltid ett pris att betala, på det ena eller andra sättet.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?