• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Man 43)
    Anonym (såklart) skrev 2018-04-22 21:49:29 följande:

Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara. 

Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig. 

Sen betalar jag gärna också hela notan hundratals gånger efter det men det är jättekänsligt om han inte betalar hela notan första dejten. 

O?manligt???

Könsroller från förra årtusendet hör jag!
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 17:58:45 följande:
    Det har hänt. Ett intresse kan ju växa fram. Är väl också ett skäl till att man har dejter, för att lära känna varandra bätree och se om det kan växa fram någonting.
    Något intresse måste finnas där för min del.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 17:55:03 följande:
    Bjud inte ut kvinnor då om du inte gillar den gamls normen. Att kvinnan inte får något gratis får du också på köpet
    Då har du inte förstått, eller läst, det jag skrivit.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 18:08:50 följande:

Då har du inte förstått, eller läst, det jag skrivit.

Du skrev att du sätter dig emot den gamla normen att mannen bjuder ut kvinnan. Du har även skrivit att du inte accepterar normen qtt mannen frågar kvinnan om dejt, om det nu är skillnad.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 18:08:03 följande:

Något intresse måste finnas där för min del.

Ja och om du då vill betala för att du är intresserad så är väl det ok.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 18:32:46 följande:
    Ja och om du då vill betala för att du är intresserad så är väl det ok.
    Ja det är OK så klart, men på första dejten tycker jag inte det spelar nån roll vem som i så fall betalar, det spelar ingen roll om den ena eller andra frågade ut på dejten (såvida hen inte sa att hen bjuder).
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 18:30:18 följande:
    Du skrev att du sätter dig emot den gamla normen att mannen bjuder ut kvinnan. Du har även skrivit att du inte accepterar normen qtt mannen frågar kvinnan om dejt, om det nu är skillnad.
    Nä det är typ samma sak Glad
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 18:43:28 följande:

Ja det är OK så klart, men på första dejten tycker jag inte det spelar nån roll vem som i så fall betalar, det spelar ingen roll om den ena eller andra frågade ut på dejten (såvida hen inte sa att hen bjuder).

Spelar det inte stor roll för dig vem som betalar, av dina titidigare inlägg får man intrycket att det är viktigt att mannen inte ska betala för kvinnan. Och att man ska dela upp notan för det är mest jämställt, enligt dig.
    ,
  • Anonym (klurig)

Nä.

Jag hatar att känna mig skyldig för saker till folk jag knappt känner så jag hade absolut betalat själv, och tycker det är det rätta om ingen av parterna hemskt gärna vill bjuda.

Hade jag verkligen varit intresserad hade jag nog erbjudit mig att bjuda bara för att förvåna/ bli ihågkommen.

• Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 19:05:47 följande:
    Spelar det inte stor roll för dig vem som betalar, av dina titidigare inlägg får man intrycket att det är viktigt att mannen inte ska betala för kvinnan. Och att man ska dela upp notan för det är mest jämställt, enligt dig.
    Jag skriver nu då vad jag menade. Jag tycker inte det ska inte finnas någon oskriven regel eller norm att mannen är den som förväntas betala på första dejten. Såna regler hör enligt mig hemma på 50-talet eller tidigare. Mycket för att kvinnor idag tjänar i många fall mer än män och har bättre ekonomi och att det kan liknas vid sexism.

Men jag är helt för att var och en får bjuda den andra på eget initiativ.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?