• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Självständig kvinna)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 16:38:41 följande:

Om du gör det för att du är intresserad av mig så antar jag att du vill uuppvakta och bjuda på aktiviteten som du önskar att jag följer med på. Resten är en halmgubbe du har byggt, jag skulle inte kräva pengar av personen.

Så det räcker inte att jag visat intresse genom att kontakta dig och komma med förslag på hur vi ska sällskapa, du ska ha betalt av mig för ATT jag la mer engagemang på att ses än du?

Hmm...

Brukar det inte vara "jag kom på leken - du börjar!"
    legomum skrev 2018-04-23 17:32:00 följande:

Om jag frågar dig om du vill gå på dejt med mig på fredag, tänkte middag och ev drink i baren sedan.

Frågar du mig får du betala.

Att bjuda ut någon på middag och betala är ju själva grejen med att bjuda ut.

Men har du andra åsikter i ämnet kan du väl sitta och petimeterrättvisa notan.

Nu snackar vi om en första dejt inte om alla andra som ev sker, så en försörjning är ju inte att diskutera här.

Slänga fram fem ord "ska vi gå på bio" går inte heller att läsa ut något av då en hel konversation gör kontentan.

Det verkar dock som att du inte gillar att någon bjuder den andre (oavsett vem) då får det stå för dig, men det är väl därför du svarar så underligt i denna tråd.

Oj,trampat på en om tå. Läs mitt första inlägg där jag svarade på TS tråd, "mannen får bjuda , om han insisterar själv på det" du verkar unna dig att dra negativa slutsatser om mig istället och ljuga ihop att jag sagt att ingen får bjuda, vill du argumentera så börja med att vara objektiv.

Ps

Spelar ingen roll om du så sa " Jag har två biljetter till Madagaskar, vill du åka med mig?"

Jag hade ändå av ren respekt artighet och för att dubbelkolla och slippa missförstånd frågat om jag behöver betala för biljetten/ bidra på annat sätt, för jag är en omtänksam självständig kvinna, svarar mannen "nej nej ingen fara it's om the house" hade jag såklart tackat och tagit emot.
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 17:43:38 följande:

Varför antar du att någon ska bjuda dig bara för att han är intresserad av dig?Då ska väl du också betala för honom, ifall du är intresserad av honom. För om du inte är intresserad av honom hoppas jag du tackar nej till dejten. Eller går du på dejt för att få äta mat gratis?

Tänkte fråga samma!
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 18:43:28 följande:

Ja det är OK så klart, men på första dejten tycker jag inte det spelar nån roll vem som i så fall betalar, det spelar ingen roll om den ena eller andra frågade ut på dejten (såvida hen inte sa att hen bjuder).

Precis. Att säga formulerade "Jag bjuder dig!"

= Du är bjuden det är gratis för dig.

Men att säga "vill du äta middag MED mig ?"

Det är inget tal om att du SKA bli bjuden på mat.

Du får ett förslag att köpa din mat och få gratis sällskap däremot.

Jag var nyss på dejt och jag sa "betalar du då Swishar jag sen" det är äkta romans det, vi skrattade åt hur romantiskt moderna vi var. Han tyckte jag blev tusen gånger mer intressant när jag inte förväntar mig det där pissdåliga "uppvaktas" som att mannen ska göra allt medan kvinnan bara sitter och stirrar i mobilen ungefär. (modern uppvaktning ser ju ut så 2018)
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 19:11:35 följande:

Jag skriver nu då vad jag menade. Jag tycker inte det ska inte finnas någon oskriven regel eller norm att mannen är den som förväntas betala på första dejten. Såna regler hör enligt mig hemma på 50-talet eller tidigare. Mycket för att kvinnor idag tjänar i många fall mer än män och har bättre ekonomi och att det kan liknas vid sexism.

Men jag är helt för att var och en får bjuda den andra på eget initiativ.

och jag har sagt att jag tycker inte heller att mannen ska förväntas betala på första dejten, så då antar jag att vi är överens.
  • Mella-Bella
    Anonym (Självständig kvinna) skrev 2018-04-23 19:17:15 följande:

Så det räcker inte att jag visat intresse genom att kontakta dig och komma med förslag på hur vi ska sällskapa, du ska ha betalt av mig för ATT jag la mer engagemang på att ses än du?

Hmm...

Brukar det inte vara "jag kom på leken - du börjar!"

Nej jag skrev aldrig att jag ska ha betalt. Du bygger halmgubbar.
  • legomum
    Anonym (Självständig kvinna) skrev 2018-04-23 19:22:31 följande:

Oj,trampat på en om tå. Läs mitt första inlägg där jag svarade på TS tråd, "mannen får bjuda , om han insisterar själv på det" du verkar unna dig att dra negativa slutsatser om mig istället och ljuga ihop att jag sagt att ingen får bjuda, vill du argumentera så börja med att vara objektiv.

Ps

Spelar ingen roll om du så sa " Jag har två biljetter till Madagaskar, vill du åka med mig?"

Jag hade ändå av ren respekt artighet och för att dubbelkolla och slippa missförstånd frågat om jag behöver betala för biljetten/ bidra på annat sätt, för jag är en omtänksam självständig kvinna, svarar mannen "nej nej ingen fara it's om the house" hade jag såklart tackat och tagit emot.

Du har inte trampat på några tår alls. Försöker hänga med i dina resonemang men du vinklar dem så märkligt hela tiden. Inga raka tankebanor alls.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 20:04:05 följande:
    och jag har sagt att jag tycker inte heller att mannen ska förväntas betala på första dejten, så då antar jag att vi är överens.
    Nej men du har väl skrivit att du tycker den som initierar och frågar om en dejt är den som bör betala för båda, och den som gör det är enligt våra normer oftast mannen. Därför är det en aning sexistiskt.
  • Anonym (Jag betalar!)
    legomum skrev 2018-04-23 20:16:30 följande:
    Du har inte trampat på några tår alls. Försöker hänga med i dina resonemang men du vinklar dem så märkligt hela tiden. Inga raka tankebanor alls.
    Jag tycker inte alls det är svårt att hänga med. Det är klart och tydligt och dessutom logiskt.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 20:28:52 följande:

Nej men du har väl skrivit att du tycker den som initierar och frågar om en dejt är den som bör betala för båda, och den som gör det är enligt våra normer oftast mannen. Därför är det en aning sexistiskt.

Då är det ju i själva verket normen qtt mannen initierar som du sätter dig emot, inte att den som initierar ska betala. För om kvinnan initierar och även betalar så är det väl lugnt eller?
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?