• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (54 årig man på dejt)
    Anonym (klurig) skrev 2018-04-25 18:32:09 följande:

Men är det kvinnor som är jämställdhetsaktivister som snålar då menar du, eller är det de traditionella?

Haha, jag tror de snålar båda grupperna, med förtjusning...
  • Anonym (klurig)
    Anonym (54 årig man på dejt) skrev 2018-04-25 23:25:37 följande:
    Haha, jag tror de snålar båda grupperna, med förtjusning...
    Jaså det tror du?

Nåja, jag betalar för mig själv, och enligt ovan sammanställning tycker jag då att ungefär hälften av alla kvinnor är patetiska ojämställda fattiglappar som borde rycka upp sig och skaffa en vettig inkomst istället för att pipa.

Men vi andra kommer säkert att få betala deras bidrag också när de blir pensionärer och har struntat i sin ekonomi hela livet och varit hemma med barn i 9 år på heltid, det är väl bara så det är.
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-25 21:08:57 följande:

Belägg för vad som skrivs i tråden?

Seriöst... nu blev det faktiskt pinsamt på riktigt.

Antingen lär du dig vad belägg betyder eller så läser du tråden. Gör helst bägge delar...

Hade du läst tråden skulle du kanske se att det förhåller sig precis såsom du påstår inte sker - att kvinnor pratar emot sig själva.

Jaja

?Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.?

Belägg för att någon kvinna i tråden har skrivit "jag kräver att mannen betalar på första.dejten".

För jag kan då inte hitta någon.

Men DU påstår det, så ge gärna ett exempel. Vilket inlägg? Säg gärna ett nummer.
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-25 21:08:57 följande:

Belägg för vad som skrivs i tråden?

Seriöst... nu blev det faktiskt pinsamt på riktigt.

Antingen lär du dig vad belägg betyder eller så läser du tråden. Gör helst bägge delar...

Hade du läst tråden skulle du kanske se att det förhåller sig precis såsom du påstår inte sker - att kvinnor pratar emot sig själva.

Jaja

?Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.?

Sen kan du gärna sitta där och aantyda att jag är stupid men det ger dig inte rätt i sak.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-25 22:52:05 följande:

Av ren tristess på kvällskvisen så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):

-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.

-Det tycker jag. Jag är traditionell.

-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.

Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.

-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.

-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen opå första dejten blir det ingen andra dejt

-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)

-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.

-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.

Står för notan.

-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.

Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.

-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktansin kvinna.

-Ja mannen ska bjuda på dejteDå blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna

Precis s vad jag sa, de önskar och föredrar att mannen betalar. De tycker att mannen ska betala. Men kräver, hur skulle det ens gå till?

Sen vet jag inte varför du ger exempel där män skriver att de ska betala, jag frågade efter exempel där kvinnan kräver att mannen betalar.b
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-26 08:24:10 följande:

Det gör jag inte, du gör det så bra själv genom att kräva belägg för vad som skrivs i tråden.

Jag kan inte hjälpa dig , något du förstår när du vet vad belägg betyder.

Och vad får dig att tro att jag någonsin skulle vara i behov av DIN HJÄLP.

DU PÅSTÅR att kvinnor i tråden KRÄVER att mannen betalar, men du verkar inte kunna ge ett enda exempel.
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-26 08:29:42 följande:

Det märks tydligt på FL att läsförståelsen generellt har minskat.

Det tycks som att du inte riktigt har klart för dig att ordet krav (kräva, krävt) även är ett begrepp och inte bara ett ord.

Ett krav kan vara ett krav utan att man ordagrant skriver ut ordet krav. Abret är att man då måste förstå hela sammanhanget.

Ok. Och hur läser du ut av sammanhanget att det är ett krav menar du?
  • Träskvatten
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 08:31:39 följande:
    Och vad får dig att tro att jag någonsin skulle vara i behov av DIN HJÄLP.

DU PÅSTÅR att kvinnor i tråden KRÄVER att mannen betalar, men du verkar inte kunna ge ett enda exempel.
    Tja... Du kräver att få belägg för vad som skrivs i tråden... Flört
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-26 09:01:36 följande:

Tja... Du kräver att få belägg för vad som skrivs i tråden...

Jag bad dig om att visa konkret vad du syftade på.
  • Mella-Bella
    Träskvatten skrev 2018-04-26 09:01:36 följande:

Tja... Du kräver att få belägg för vad som skrivs i tråden...

Mella-Bella skrev 2018-04-26 09:12:49 följande:

Jag bad dig om att visa konkret vad du syftade på.

Alltså det var inte menat som ett KRAV även om du tolkade det så...
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?