Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-25 22:52:05 följande:
Av ren tristess på kvällskvisen så gjorde jag en lite sammanfattning av olika inlägg där kvinnor vill eller kräver att mannen ska betala (skulle säga det är ung 50/50 som tycker man ska dela och som tycker mannen ska betala):
-Jag må låta gammeldags men ja,mannen ska betala.
-Det tycker jag. Jag är traditionell.
-Såklart ska han betala hela notan och verkligen insistera på det om man kommer med något annat. Det är ju bara så det ska vara.
Gör han inte det tappar jag totalt intresset och tycker han är snål och omanlig.
-Det känns mycket trevligare om han bjuder på första dejten och har det i sig.
-Ja jag tycker att mannen ska betala. För mig är det en gentlemannagrej och han känns även för snål om han inte gör det. Betalar inte mannen opå första dejten blir det ingen andra dejt
-Som man tycker jag man ska betala samtidigt som det är väldigt tydligt att man förväntar sig absolut ingenting i gengäld utom en from förhoppning om att få bjuda en gång till (ifall det hela var trevligt dårå)
-Som man tycker jag absolut mannen ska bjuda på första dejten, det är en självklarhet för mig.
-För mig är det en självklarhet att jag som man på den första dejten.
Står för notan.
-Nu har jag bara läst TS, men ja absolut ska han betala. Även om hon "försöker protestera" så ska han insistera på att få bjuda henne.
Det hör till allmänt hyfs. Så gör en bra man. Han visar att han kan ta hand om henne, är seriös och gillar henne.
-Jag skulle inte dejta en man fler gånger som inte bjuder på första dejten. Bjuder han inte tolkar jag honom som ointresserad eller så är han inte min typ av man som är generös, uppvaktansin kvinna.
-Ja mannen ska bjuda på dejteDå blir ialfall jag mer intresserad . Handlar om att visa respekt för sin kvinna
Precis s vad jag sa, de önskar och föredrar att mannen betalar. De tycker att mannen ska betala. Men kräver, hur skulle det ens gå till?
Sen vet jag inte varför du ger exempel där män skriver att de ska betala, jag frågade efter exempel där kvinnan kräver att mannen betalar.b